inspektörn 2014-02-21
Björn He!Det är ju uppenbart att du skulle kugga på din första uppkörning! Det mest skrämmande är dock att du inte verkar förstå varför!
Att en diesel ökar farten i vissa situationer är något som man skall veta, det ingår i den utbildningen man skall ha innan man kör upp. För hög växel, för låga varv, då trycker den på. Elementärt!
Att köra 50 på 30-väg är ett sådant grovt trafikbrott så att körkortet ryker om polisen stoppar en, och du verkar tycka att det är en bagatell!
Varför bygger man farthinder? Jo, för att bilisterna skall sänka hastigheten och du gör tvärtom!
Hade du varit bättre förberedd och lärt dig dom här tre enkla sakerna innan du kom till uppkörningen, hade du klarat det på första försöket och sluppit förlänga köerna för dom andra körkortsaspiranterna!
Nåväl, grattis till körkortet och kör klokt!
De hade väl inte möjlighet att bestraffa mig med körkortsindragning, eftersom jag inte hade körkort då jag hade körprov, men de hade väl kunnat ge mig ett motsvarande straff som förbud att ta körkort inom några månader.
Jag är nyfiken på vad konsekvenserna kan bli av att köra i 50 på en 30-väg på körkortsprovet och stoppas av polisen.
Förresten undrar jag om jag verkligen hade stoppats för att få böter (och eventuellt indraget körkort) om trafikpolisen hade noterat mig körande i 50 på den där 30-sträckan, även om jag sänkte min hastighet? Hade inte trafikpolisen kunnat låta mig bara köra vidare, trots att jag noterades köra i 50 på 30-sträckan, om de hade noterat att jag sänkte min hastighet?
Bara för att jag var uppe i 50 på 30-sträckan som inspektören uppgav så kan jag ju inte ha kört i 50 hela 30-sträckan.
Jag hade faktiskt, såvitt jag minns, saktat ned vid mitten av 30-sträckan på Södra ringvägen, där höger körfält sammanvävs med vänster körfält, eftersom jag kände mig tvingad att bromsa in där för att hinna titta backspegel+döda vinkeln och byta körfält från höger till vänster, och då jag saktade ned så var jag omöjligtvis uppe i högre hastighet än 20-30 km/tim - men blev jag kuggad trots att jag saktade ned bara för att jag bedömdes ha saktat ned ”för sent”?
(Jag har hört talas om fall där en uppkörningselev godkänts trots att eleven av misstag kört i 40 km/tim på en 30-väg.)
Förresten vill jag minnas att jag körde i cirka 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten på Södra ringvägen, men biljäveln måste ju ha ”dragit iväg” så att jag kom upp i 50 på (i varje fall början av) 30-sträckan av misstag. Bilen jag körde upp med var som sagt en dieseldriven Volkswagen Golf, och jag tycker dieselgolfar suger!