Start > Körkortsforum > Svårare uppköring för privatis…

Svårare uppköring för privatister?

Björn He 2023-09-26 13:45 ! Citera #
inspektörn 2014-02-21
Björn He!
Det är ju uppenbart att du skulle kugga på din första uppkörning! Det mest skrämmande är dock att du inte verkar förstå varför!
Att en diesel ökar farten i vissa situationer är något som man skall veta, det ingår i den utbildningen man skall ha innan man kör upp. För hög växel, för låga varv, då trycker den på. Elementärt!
Att köra 50 på 30-väg är ett sådant grovt trafikbrott så att körkortet ryker om polisen stoppar en, och du verkar tycka att det är en bagatell!
Varför bygger man farthinder? Jo, för att bilisterna skall sänka hastigheten och du gör tvärtom!
Hade du varit bättre förberedd och lärt dig dom här tre enkla sakerna innan du kom till uppkörningen, hade du klarat det på första försöket och sluppit förlänga köerna för dom andra körkortsaspiranterna!
Nåväl, grattis till körkortet och kör klokt!
Inspektörn, vad skulle ha hänt om trafikpolisen utfört fartkontroll på Södra ringvägen i Västerås och noterat mig körande i 50 km/tim på 30-sträckan där? De skulle väl stoppa mig för att utfärda böter, men skulle de ge mig någon form av körkortsstraff också då? Jag hade ju inte körkort utan bara körkortsprov då jag åkte i 50 på den där 30-sträckan, som inspektören uppgav, men om polisen hade noterat mig körande i 50 på en 30-sträcka på ett körkortsprov, skulle polisen alternativt Transportstyrelsen då ge mig förbud att ta körkort inom de närmaste månaderna, som straff för fortkörning på 30-väg?
De hade väl inte möjlighet att bestraffa mig med körkortsindragning, eftersom jag inte hade körkort då jag hade körprov, men de hade väl kunnat ge mig ett motsvarande straff som förbud att ta körkort inom några månader.

Jag är nyfiken på vad konsekvenserna kan bli av att köra i 50 på en 30-väg på körkortsprovet och stoppas av polisen.

Förresten undrar jag om jag verkligen hade stoppats för att få böter (och eventuellt indraget körkort) om trafikpolisen hade noterat mig körande i 50 på den där 30-sträckan, även om jag sänkte min hastighet? Hade inte trafikpolisen kunnat låta mig bara köra vidare, trots att jag noterades köra i 50 på 30-sträckan, om de hade noterat att jag sänkte min hastighet?

Bara för att jag var uppe i 50 på 30-sträckan som inspektören uppgav så kan jag ju inte ha kört i 50 hela 30-sträckan.
Jag hade faktiskt, såvitt jag minns, saktat ned vid mitten av 30-sträckan på Södra ringvägen, där höger körfält sammanvävs med vänster körfält, eftersom jag kände mig tvingad att bromsa in där för att hinna titta backspegel+döda vinkeln och byta körfält från höger till vänster, och då jag saktade ned så var jag omöjligtvis uppe i högre hastighet än 20-30 km/tim - men blev jag kuggad trots att jag saktade ned bara för att jag bedömdes ha saktat ned ”för sent”?
(Jag har hört talas om fall där en uppkörningselev godkänts trots att eleven av misstag kört i 40 km/tim på en 30-väg.)

Förresten vill jag minnas att jag körde i cirka 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten på Södra ringvägen, men biljäveln måste ju ha ”dragit iväg” så att jag kom upp i 50 på (i varje fall början av) 30-sträckan av misstag. Bilen jag körde upp med var som sagt en dieseldriven Volkswagen Golf, och jag tycker dieselgolfar suger!
Gäst 2023-09-27 18:36 ! Citera #
Björn He 2023-09-26
Inspektörn, vad skulle ha hänt om trafikpolisen utfört fartkontroll på Södra ringvägen i Västerås och noterat mig körande i 50 km/tim på 30-sträckan där? De skulle väl stoppa mig för att utfärda böter, men skulle de ge mig någon form av körkortsstraff också då? Jag hade ju inte körkort utan bara körkortsprov då jag åkte i 50 på den där 30-sträckan, som inspektören uppgav, men om polisen hade noterat mig körande i 50 på en 30-sträcka på ett körkortsprov, skulle polisen alternativt Transportstyrelsen då ge mig förbud att ta körkort inom de närmaste månaderna, som straff för fortkörning på 30-väg?
De hade väl inte möjlighet att bestraffa mig med körkortsindragning, eftersom jag inte hade körkort då jag hade körprov, men de hade väl kunnat ge mig ett motsvarande straff som förbud att ta körkort inom några månader.

Jag är nyfiken på vad konsekvenserna kan bli av att köra i 50 på en 30-väg på körkortsprovet och stoppas av polisen.

Förresten undrar jag om jag verkligen hade stoppats för att få böter (och eventuellt indraget körkort) om trafikpolisen hade noterat mig körande i 50 på den där 30-sträckan, även om jag sänkte min hastighet? Hade inte trafikpolisen kunnat låta mig bara köra vidare, trots att jag noterades köra i 50 på 30-sträckan, om de hade noterat att jag sänkte min hastighet?

Bara för att jag var uppe i 50 på 30-sträckan som inspektören uppgav så kan jag ju inte ha kört i 50 hela 30-sträckan.
Jag hade faktiskt, såvitt jag minns, saktat ned vid mitten av 30-sträckan på Södra ringvägen, där höger körfält sammanvävs med vänster körfält, eftersom jag kände mig tvingad att bromsa in där för att hinna titta backspegel+döda vinkeln och byta körfält från höger till vänster, och då jag saktade ned så var jag omöjligtvis uppe i högre hastighet än 20-30 km/tim - men blev jag kuggad trots att jag saktade ned bara för att jag bedömdes ha saktat ned ”för sent”?
(Jag har hört talas om fall där en uppkörningselev godkänts trots att eleven av misstag kört i 40 km/tim på en 30-väg.)

Förresten vill jag minnas att jag körde i cirka 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten på Södra ringvägen, men biljäveln måste ju ha ”dragit iväg” så att jag kom upp i 50 på (i varje fall början av) 30-sträckan av misstag. Bilen jag körde upp med var som sagt en dieseldriven Volkswagen Golf, och jag tycker dieselgolfar suger!
Golf diesel är jättebra bilar att köra upp med. Själv körde jag dock volvo.

För polisen spelar det ingen roll att du ”saktar ner” du kommer få böter för den hastigheten som du kör den sekund du blir lasrad.

Ingen kan lura polisen!
Björn He 2023-09-27 21:41 ! Citera #
Gäst 2023-09-27
Golf diesel är jättebra bilar att köra upp med. Själv körde jag dock volvo.

För polisen spelar det ingen roll att du ”saktar ner” du kommer få böter för den hastigheten som du kör den sekund du blir lasrad.

Ingen kan lura polisen!
Men det kan väl bli böter på att bara köra i 40 km/tim på en 30-väg (även om man kanske normalt får behålla körkort vid körning under 50), men alla som kört i 40 på 30-väg på körprovet verkar inte ha kuggats.
Är du förresten absolut bergsäker på att man blir stoppad om man kör för fort vid lasermätning oavsett om man saktar ned eller ej? Det är väl inte likadant vid fartkameror, att man fotas för fortkörning om man lyckas sänka hastigheten i tid vid fartkameran??? Vad skulle trafikjuristen Ingemar Jeanlo säga om det?
Polisen måste väl i nåt fall ha avstått från att stoppa en bilist som åkt i för hög hastighet och bara låtit den köra vidare, om den nu sänkt farten, men jag har inte hört talas om ett sånt fall.

Ja skulle jag noteras köra i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum idag så skulle väl jag fråntas körkortet, men om jag hade noterats på uppkörningen då? Just då hade jag ju inte körkort, men hade jag kunnat få något annat motsvarande straff som exempelvis förbud att ta körkort inom några månader?

Jag undrar förresten varför inte inspektören bara avbröt körprovet och uppmanade mig att snarast möjligt stanna alternativt återvända till körprovskontoret…

Förresten tycker jag att dieselgolfar suger! Någon snubbe som körde upp i Södertälje efter en kuggning i Farsta berättade att han upplevde att uppkörningsbilen drog iväg så att man kunde komma över hastighetsbegränsningen om man inte var tillräckligt varsam, och den bilen var en dieselgolf precis som i Västerås.
Hade jag läst hans inlägg på Flashback inför uppkörningen så hade jag kanske lärt mig det om dieselbilar inför uppkörningen.
Gäst 2023-09-28 22:30 ! Citera #
Björn He 2023-09-17
Om man bygger farthinder ”för att tvinga fordonsförare att sänka farten”, exakt varför anses det nödvändigt att sänka farten då, om jag får lov att fråga?

Vid exempelvis Våghusbron i Västerås, där inspektören ingrep genom att bromsa mig då jag närmade mig ett mindre gupp i 50, finns det såvitt jag vet ett mindre upphöjt stenlagt gupp, trots att det inte alls finns någon anledning att behöva sänka hastigheten just där. Hade det varit ett övergångsställe där så hade jag kanske förstått men nu verkar det snarare vara en form av ”omarkerad” korsande gångbana - men eftersom det inte är ett markerat övergångsställe så har fordonsförare inte väjningsplikt mot gående på väg över körbanan, utan gående som ämnar korsa körbanan där har tvärtom väjningsplikt mot fordon som närmar sig.

Förresten är det inte förbjudet enligt lag att köra i 50 om nu hastighetsbegränsningen är 50 km/tim och det är ju inte heller förbjudet enligt lag att passera ett övergångsställe i 50, om man nu inte har några gående att behöva väja för, och vid Våghusbron finns det heller inget övergångsställe!
Det behöver dessutom inte vara så farligt att köra i 50 över just det där mindre guppet. Min ”kompis” David berättade att han ”råkade” köra i 50 över ett mindre gupp när han var i Västerås - antagligen det där guppet vid Våghusbron - det var inte så lätt att se ordentligt i god tid att det var ett gupp just där, och han hann tydligen inte se guppet ordentligt och sänka sin hastighet innan han åkte över guppet i 50 km/tim.
Lyckligtvis skadades inte bilen David körde av att åka i 50 över ett gupp, att bilen inte tog skada måste ju bero på att det kanske inte är så farligt att köra i 50 över just det guppet, då hade det väl inte varit så farligt för mig att köra 50 över guppet heller! Inspektören var inte tvungen att ingripa genom att bromsa mig, han kunde hellre bara ha låtit mig köra cirka 50 över guppet och låtit mig få känna på att köra fort över ett gupp; hade jag fått känna på en hård smäll så hade väl jag säkert tänkt för mig själv ”Men oj är det ett gupp här? Då skulle jag kanske ha försökt köra lite saktare.”, de flesta som redan har körkort brukar väl oftast tänka så om de ”råkar” köra fort över något fartgupp.
Eller så kunde väl inspektören bara ha låtit mig bromsa själv, jag kanske tänkte bromsa när jag kom närmare guppet och då såg att det verkligen är ett mindre gupp där - men nu hann jag väl inte göra det innan inspektören bromsade åt mig - men det hade väl inte inspektören gjort om jag hade kört en bil utan dubbelkommando?!


Jag har väl inte rätt att försöka tvinga en fordonsförare jag åker med att sänka sin hastighet, om jag tycker han kör för fort vid ett fartgupp (och de flesta privata bilar har väl inte ens pedaler vid passagerarsätet)?! Det är ju för fan inte jag som kör, och såvitt jag vet så är det ju olagligt att manövrera ett fordon om man inte är fordonsförare, i så fall skulle inte inspektören ha bromsat mig då jag närmade mig ett gupp i cirka 50 km/tim - på en 50-väg dessutom.
Guppet finns där för en anledning, bara för att max hastigheten på vägen är 50 så betyder inte det att det enligt lag är tillåtet att köra i 50..
Du är skyldig att anpassa din hastighet efter omständigheterna,
Jag har stöd för det i lagtext i trafikförordningen. Jag vill gärna veta var du hittar ditt stöd (källa) för det du skriver.
Björn He 2023-09-29 00:57 ! Citera #
Gäst 2023-09-28
Guppet finns där för en anledning, bara för att max hastigheten på vägen är 50 så betyder inte det att det enligt lag är tillåtet att köra i 50..
Du är skyldig att anpassa din hastighet efter omständigheterna,
Jag har stöd för det i lagtext i trafikförordningen. Jag vill gärna veta var du hittar ditt stöd (källa) för det du skriver.
Kan du förklara varför han David inte fått indraget körkort för att ha kört i 50 över något gupp på nån 50-väg i Västerås, som David berättade att han gjorde en gång? Det behöver inte bara ha berott på att trafikincidenten inte blev polisanmäld, utan kan ha berott på att bilen David körde lyckligtvis inte skadades av att åka i 50 över det guppet.
Angående skyldigheten att anpassa sin hastighet så finns det säkert många olika bedömningar av vad som är anpassad hastighet. Att köra i 50 km/tim över ett mindre fartgupp - på en 50-väg - bör inte vara något brott mot Trafikförordningen, om inte bilen skadas av det; generellt sett blir det endast böter på att inte anpassat sin hastighet efter den gällande hastighetsbegränsningen. (Förresten undrar jag varför inte Södra ringvägen som nu är en 50-väg har fått sänkt hastighet till 40 km/tim trots att det förekommer en del farthinder som inte bedöms lämpliga att köra i 50 över. Skulle högsta tillåtna hastigheten vara 40 istället för 50 så skulle sträckan förbi Västerås resecentrum säkert också ha varit 40-väg istället för 30-väg.)

Förresten finns det ingen anledning att behöva ”sänka farten” vid den där upphöjda stenläggningen vid Våghusbron i Västerås; hade det varit ett övergångsställe där så hade jag väl förstått att man skall sänka sin hastighet men nu är det inget övergångsställe där. Vid ett övergångsställe är man förresten inte tvungen att sänka sin hastighet till cirka 30, trots att det är en 50-väg, om man nu inte har några gående att behöva väja för.
Vad finns det för belägg för att man inte får passera i 50 km/tim, trots att det är en 50-väg, förbi ett övergångsställe eller ett mindre fartgupp (som kanske är utformat för att tåla en hastighet omkring 50)?

Jag hade lika gärna kunnat försöka köra i 50 över det där guppet vid Våghusbron, där inspektören ingrep genom att bromsa mig, bara för att ”prova på hur det känns”, om jag nu hade varit i Västerås och kört bil idag. Det är väl ingen jävla uppkörningsinspektör som kan ingripa emot det nu när jag har körkort och får köra bil ”på riktigt”, då bör inte inspektören ha ingripit under förarprovet heller.
Förresten tycker jag att T-korsningen intill Våghusbron i Västerås borde byggas om till en minirondell, om det nu anses nödvändigt att sänka farten vid den där upphöjda stenläggningen, trots att det inte är ett övergångsställe där. Vid en cirkulationsplats är man så gott som alltid tvungen att sänka sin hastighet, för att hinna väja för eventuella fordon som redan färdas i cirkulationen. Och hade det varit en minicirkulation vid Våghusbron så hade faktiskt inga bilister behövt byta körfält från höger till vänster för att färdas rakt fram i riktning mot resecentrum, eftersom en cirkulationsplats normalt kan ha TVÅ körfält med påbjuden körriktning rakt fram; som man kan se på gatufoton så har T-korsningen där vid Våghusbron bara ett körfält som löper rakt fram medan körfältet närmast höger vägkant däremot är påbjudet endast för högersväng.
Björn He 2023-09-29 10:48 ! Citera #
Gäst 2023-09-28
Guppet finns där för en anledning, bara för att max hastigheten på vägen är 50 så betyder inte det att det enligt lag är tillåtet att köra i 50..
Du är skyldig att anpassa din hastighet efter omständigheterna,
Jag har stöd för det i lagtext i trafikförordningen. Jag vill gärna veta var du hittar ditt stöd (källa) för det du skriver.
Vi har tydligen olika sätt att tolka och tillämpa trafikbestämmelser... Jag hoppas inte att olika åsikter leder till ny munhuggning som tydligen uppstod i den gamla tråden ”Hastighet över farthinder?”, den tråden blev till följd av munhuggningen låst innan jag begärde att låta den tråden raderas. Skulle munhuggningen uppstå på nytt så riskerar kanske fler trådar att bli låsta eller i värsta fall raderade... ”Hastighet över farthinder?” är å andra sidan en 10-12 år gammal tråd som togs upp 2011 tror jag, som inte alls har så mycket relevans nu ett decennium senare.
Håkan 2023-09-29 23:05 ! Citera #
Och då var vi där igen Björn.. Ge dig bara. För att hastigheten tillåter 50 så betyder det inte att du ska köra 50 även om du får. Förstår inte varför du argumenterar i varje tråd gällande fakta enbart. trafik är inte fakta, trafik är samspel med trafikanter även om det innebär en cyklist, gående osv.. men du fortsätter i varenda tråd att säga att det är ok att köra 50 över ett farthinder.. Kan du inte bara släppa saker utan att förvilla andra?
Björn He 2023-09-30 12:46 ! Citera #
Håkan 2023-09-29
Och då var vi där igen Björn.. Ge dig bara. För att hastigheten tillåter 50 så betyder det inte att du ska köra 50 även om du får. Förstår inte varför du argumenterar i varje tråd gällande fakta enbart. trafik är inte fakta, trafik är samspel med trafikanter även om det innebär en cyklist, gående osv.. men du fortsätter i varenda tråd att säga att det är ok att köra 50 över ett farthinder.. Kan du inte bara släppa saker utan att förvilla andra?
Inte alltid så lätt att släppa saker...
Björn He 2023-09-30 22:46 ! Citera #
Håkan 2023-09-29
Och då var vi där igen Björn.. Ge dig bara. För att hastigheten tillåter 50 så betyder det inte att du ska köra 50 även om du får. Förstår inte varför du argumenterar i varje tråd gällande fakta enbart. trafik är inte fakta, trafik är samspel med trafikanter även om det innebär en cyklist, gående osv.. men du fortsätter i varenda tråd att säga att det är ok att köra 50 över ett farthinder.. Kan du inte bara släppa saker utan att förvilla andra?
Vid Bandhagen i södra Stockholm finns ett övergångsställe som är byggt något upphöjt, men jag har klarat av att köra i 40 eller kanske även 50 km/tim över den mindre upphöjningen utan någon fara, då skulle det sannolikt inte vara någon fara att köra cirka 50 över den där mindre upphöjda stenläggningen vid Våghusbron i Västerås heller, så det så! Jag var inte skyldig att sänka farten till 20-30 km/tim trots att det är en 50-väg då jag närmade mig övergångsstället vid Bandhagen, för då jag närmade mig så hade jag inga gående att behöva väja för; det går ju att se tydligt om man har gående att väja för eller inte, och man kan stanna för att ge gående företräde även om man kör i 50, bara man håller uppsikt kring övergångsstället och är tillräckligt beredd att bromsa om nödvändigt för att släppa över gående.

Vid Våghusbron i Västerås finns det förresten inget övergångsställe. Däremot verkar det vara en korsande gångbana där, men man har inte väjningsplikt mot gående där eftersom det icke är ett markerat övergångsställe, utan gående som ämnar korsa körbanan har tvärtom plikt att väja för fordon som närmar sig, precis som när gående i övrigt korsar en körbana utan övergångsställe.
Gäst 2023-09-30 23:02 ! Citera #
Björn He 2023-09-30
Inte alltid så lätt att släppa saker...
Du har haft körkort i 10 år enligt vad jag sett i andra trådar.
Kan du inte bara acceptera att du kuggade 2 ggr och gå vidare med livet?
Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter emot sina medtrafikanter.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest