Björn He!
Det är ju uppenbart att du skulle kugga på din första uppkörning! Det mest skrämmande är dock att du inte verkar förstå varför!
Att en diesel ökar farten i vissa situationer är något som man skall veta, det ingår i den utbildningen man skall ha innan man kör upp. För hög växel, för låga varv, då trycker den på. Elementärt!
Att köra 50 på 30-väg är ett sådant grovt trafikbrott så att körkortet ryker om polisen stoppar en, och du verkar tycka att det är en bagatell!
Varför bygger man farthinder? Jo, för att bilisterna skall sänka hastigheten och du gör tvärtom!
Hade du varit bättre förberedd och lärt dig dom här tre enkla sakerna innan du kom till uppkörningen, hade du klarat det på första försöket och sluppit förlänga köerna för dom andra körkortsaspiranterna!
Nåväl, grattis till körkortet och kör klokt!
Om man bygger farthinder ”för att tvinga fordonsförare att sänka farten”, exakt varför anses det nödvändigt att sänka farten då, om jag får lov att fråga?
Vid exempelvis Våghusbron i Västerås, där inspektören ingrep genom att bromsa mig då jag närmade mig ett mindre gupp i 50, finns det såvitt jag vet ett mindre upphöjt stenlagt gupp, trots att det inte alls finns någon anledning att behöva sänka hastigheten just där. Hade det varit ett övergångsställe där så hade jag kanske förstått men nu verkar det snarare vara en form av ”omarkerad” korsande gångbana - men eftersom det inte är ett markerat övergångsställe så har fordonsförare inte väjningsplikt mot gående på väg över körbanan, utan gående som ämnar korsa körbanan där har tvärtom väjningsplikt mot fordon som närmar sig.
Förresten är det inte förbjudet enligt lag att köra i 50 om nu hastighetsbegränsningen är 50 km/tim och det är ju inte heller förbjudet enligt lag att passera ett övergångsställe i 50, om man nu inte har några gående att behöva väja för, och vid Våghusbron finns det heller inget övergångsställe!
Det behöver dessutom inte vara så farligt att köra i 50 över just det där mindre guppet. Min ”kompis” David berättade att han ”råkade” köra i 50 över ett mindre gupp när han var i Västerås - antagligen det där guppet vid Våghusbron - det var inte så lätt att se ordentligt i god tid att det var ett gupp just där, och han hann tydligen inte se guppet ordentligt och sänka sin hastighet innan han åkte över guppet i 50 km/tim.
Lyckligtvis skadades inte bilen David körde av att åka i 50 över ett gupp, att bilen inte tog skada måste ju bero på att det kanske inte är så farligt att köra i 50 över just det guppet, då hade det väl inte varit så farligt för mig att köra 50 över guppet heller! Inspektören var inte tvungen att ingripa genom att bromsa mig, han kunde hellre bara ha låtit mig köra cirka 50 över guppet och låtit mig få känna på att köra fort över ett gupp; hade jag fått känna på en hård smäll så hade väl jag säkert tänkt för mig själv ”Men oj är det ett gupp här? Då skulle jag kanske ha försökt köra lite saktare.”, de flesta som redan har körkort brukar väl oftast tänka så om de ”råkar” köra fort över något fartgupp.
Eller så kunde väl inspektören bara ha låtit mig bromsa själv, jag kanske tänkte bromsa när jag kom närmare guppet och då såg att det verkligen är ett mindre gupp där - men nu hann jag väl inte göra det innan inspektören bromsade åt mig - men det hade väl inte inspektören gjort om jag hade kört en bil utan dubbelkommando?!
Jag har väl inte rätt att försöka tvinga en fordonsförare jag åker med att sänka sin hastighet, om jag tycker han kör för fort vid ett fartgupp (och de flesta privata bilar har väl inte ens pedaler vid passagerarsätet)?! Det är ju för fan inte jag som kör, och såvitt jag vet så är det ju olagligt att manövrera ett fordon om man inte är fordonsförare, i så fall skulle inte inspektören ha bromsat mig då jag närmade mig ett gupp i cirka 50 km/tim - på en 50-väg dessutom.