Start > Körkortsforum > Cirkulationsplatser?

Cirkulationsplatser?

Gäst 2009-07-07 19:23 ! Citera #
Är det verkligen ett måste att man ska BÅDE blinka sig in och sen ut i en cirkulationsplats?
jonn4_ 2009-07-09 22:22 ! Citera #
Jag tror inte att det är lag på att du måste blinka in och ut i cirkulationsplatser, men för att underlätta för andra trafikanter så är det bäst att blinka.

tex om du ska in och en annan bil är i rondellen, du tror han ska fortsätta för han inte blinkar så du stannar och sen visar det sig att han svängde ut, då ha du fått göra en onödig grej som att stanna för att inte han använde sig av blinkers. Sen är placering väldigt viktig också. :) Men blinka för att underlätta för dina med trafikanter! det är inte jobbigt att så i gång blinkersen :D
frida 2009-07-10 13:09 ! Citera #
Du måste blinka ut ur en cirkulationsplats. Blinka höger när din utfart kommer och sväng ut. Du måste inte blinka när du ska in i rondellen. Men många körskolor lär ut att blinka vänster om man ska åt vänster. Det är inte nån lag men rekomendation. Blinka även höger om du ska direkt till höger i rondellen. :D
ketoprofen 2009-07-11 14:31 ! Citera #
Jag har fått lära mig att hellre blinka för ofta än för lite. Om du inte är säker, blinka! Det står i körkortsboken att du måste blinka när du kör ut ur en cirkulationsplats.
Work90 2009-07-14 15:20 ! Citera #
Du måste blinka om du ska in och sedan svänga åt vänster i en cirkultaionsplats. När du kör ut måste du ALLTID blinka oavsett vilket håll.
Gäst 2009-07-25 18:26 ! Citera #
OM du bor i närheten av Varberg, åk dit och träna den stora cirkulationsplatsen vid Mc Donalds. Helt hopplös, men efter några gånger fungerar det hyggligt och alla andra cirkulationsplatser är en baggis.
majan 2009-07-26 13:57 ! Citera #
Jag har lärt mig som Frida skrev vad gäller blinkning i cirkulationsplatser. Kör du runt Stockholmsområdet, åk till Bromma och kör Brommaplansrondellen! Ska vara norra Europas svåraste. Tips - kör inte i rusningstrafik där första gången, den är framförallt svår om man aldrig kört den innan, tror det finns 6 anslutande vägar med både ”påfart och avfart” till rondellen.
StinaJo 2009-07-28 16:33 ! Citera #
Det beror ju på i vilken riktning du ska,

ska du till vänster blinkar du vänster in i rondellen och höger ut
ska du raktfram blinkar du endast ut
ska du till höger blinkar du endast in i rondellen

viktigt är också att du placerar bilen rätt, så underlättar du för ytterligare trafik!
strike_formation 2009-07-31 00:44 ! Citera #
Om man ska in behöver man inte blinka men däremot när man kör ut.

Vid små rondeller kan man blinka vänster, då vet andra trafikanter att du ska till vänster, men i en stor rondell är det inte lönt, eftersom de ändå inte vet var du kom från.
Gäst 2009-08-01 11:28 ! Citera #
Work90
Du måste blinka om du ska in och sedan svänga åt vänster i en cirkultaionsplats. När du kör ut måste du ALLTID blinka oavsett vilket håll.


Man måste inte blinka vid vänstersväng, min körskolelärare rekomenderar mig att inte göra det! Eftersom det är så mycket annat vid vänstersväng man ska tänka och hålla ordning på. När det är dags att blinka ut, blinka och byta fil (ibland) kolla dödavinkeln när man kör ut.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest