Start > Körkortsforum > Cirkulationsplatser?

Cirkulationsplatser?

Jebo 2009-08-05 10:11 ! Citera #
Så här lär de ut på min trafikskola kring blinkningar i rondeller:
1. Du vill köra rakt fram - Ligg i högra filen o börja blinka höger när du svänger förbi den sista refugen. (så du inte förvirrar trafikanterna att du tänker svänga ut höger).
2. Du tänker svänga höger, lägg dig i höger fil o blinka höger.
3. Du tänker svänga vänster, lägg dig i vänster fil eller så långt in mot rondellens mitt som möjligt o blinka vänster. Vid sista refugen, sväng ut mot höger o börja blinka höger.
JoeThePlumber 2009-08-05 21:37 ! Citera #
När det gäller blinkers i cirkulationsplatser så är anser många nog att vissa delar verkaronödiga, men ju mer du kör desto mer uppskattar du nog informationen som de andra bilisterna ger dig, detta är något jag själv upplevt:

Om du tänker dig att man byggt om en t-korsning till en rondell, dvs att den har tre par in/utfarter så är vänstersvängsinformationen väldigt nyttigt för dig som bara åker rakt fram.

Vidare så bör ens blinkande vara en så pass automatiserad process att man inte tänker när man ska blinka utan att man gör det så fort man kommer till en cirkulaitonsplats - om det blir automatiserat så hinner man märka allt annat som finns att tänka på.

Jag håller med om att det kan vara klurigare att arbeta om det är en två-filig cirkulationsplatsen, men eftersom man bör spara körfältsbytet till i höjd med sista refugen borde det inte vara några problem.
cbt 2009-08-06 15:24 ! Citera #
Jebo
Så här lär de ut på min trafikskola kring blinkningar i rondeller:
1. Du vill köra rakt fram - Ligg i högra filen o börja blinka höger när du svänger förbi den sista refugen. (så du inte förvirrar trafikanterna att du tänker svänga ut höger).
2. Du tänker svänga höger, lägg dig i höger fil o blinka höger.
3. Du tänker svänga vänster, lägg dig i vänster fil eller så långt in mot rondellens mitt som möjligt o blinka vänster. Vid sista refugen, sväng ut mot höger o börja blinka höger.

Ungefär så var det när jag gick i körskolan, som det sedan blev uppehåll med.
Att tänka sig cirkulationsplatsen som en korsning egentligen, man placerar sig som han sade. Det var inget krav på att blinka då man skulle åka rakt fram då, tur att man fick den informationen nu.
hej 2009-09-15 00:47 ! Citera #
Det är viktigt att visa vad man tänker göra när man är i trafiken genom att t.ex. signalera och tänka på bilens placering. Trotts att det inte någon lag på att man måste signalera när man ska t.ex. svänga vänster i en rondell så är det trotts allt samspel som är viktigast i trafiken, vilket leder till att man gör helt rätt i att signalera och tala om för sina med trafikanter vad man tänker göra för att undvika missförstånd. Punkt!
DennisCM 2009-09-28 10:32 ! Citera #
När jag och min pappa var ute och övningskörde för några månader sedan så sa han att jag ska blinka både när jag kör in i rondellen och när jag ska ut men han var inte säker. Men läste i boken att man inte behöver blinka när du kör in men när du kör ut ur rondellen :)
Gäst 2009-11-07 15:48 ! Citera #
Självklart ska du alltid tänka på hur du vill att andra trafikanter ska visa dig vad de tänker göra- just det du vill se om de ska svängaeller inte- så visa alltid tecken
typengan 2009-11-07 16:28 ! Citera #
Blinka alltid åt höger när du ska ut ur en rondell.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov