Start > Körkortsforum > ORKAR EJ MER

ORKAR EJ MER

inspektörn 2013-06-05 18:52 ! Citera #
Martina 86!
Du är garanterad ett omprov inom två månader!

Hade du gjort din utbildning tvärtom, dvs börjat på trafikskola och lärt dig grunderna och sedan mängdtränat hemma hade nog resultatet blivit annorlunda, för det är uppenbart att din mor, helt naturligt, inte kunnat ge dig samma stabila bas som en professionell utbildare!
Martina86 2013-06-06 07:14 ! Citera #
inspektörn
Martina 86!
Du är garanterad ett omprov inom två månader!

Hade du gjort din utbildning tvärtom, dvs börjat på trafikskola och lärt dig grunderna och sedan mängdtränat hemma hade nog resultatet blivit annorlunda, för det är uppenbart att din mor, helt naturligt, inte kunnat ge dig samma stabila bas som en professionell utbildare!



Är du säker? Jag trodde det också men läste att det bara var första gången. en kompis körde upp strax innan mig och har inte fått nån tid :(

Så är det alldeles säkert, synd man inte visste det! Oh well nu är det klart iaf :)
inspektörn 2013-06-06 08:33 ! Citera #
Som sagt! Du är garanterad ETT omprov inom 2 månader!
Pong 2013-06-12 21:48 ! Citera #
Nu går jag snart väldigt Off topic. Först vill jag bara skicka lite styrka till de som kuggar. Jag kuggade själv första gången igår. Jag förstår varför och hade kuggat mig själv innan jag satte mig i bilen.

I vilket fall så förstår jag folk som blir sura på inspektören. De gör bara sitt jobb men som människa är det svårt att se sina egna brister om man själv tycker att allt var bra. Mycket lättare att ta ut frustrationen på sig själv på någon annan.

Jag tycker att man har rätt att klaga om man mår bättre av det. En del har förmodligen blivit kuggad för att inspektören hade en dålig dag eller för att personkemin inte stämde men det är nog ett fåtal endast.

Men till OT. Jag har läst runt lite. Och personen med användarnamnet inspektörn blir jag inte klok på. Om det är en riktig inspektör är jag inte förvånad över att folk blir rädda för en uppkörning. Jag förstår dina resonemang men man kan uttrycka sig någorlunda sympatiskt utan att låta som en jäkla surkärring. Låt folk på forumet gnälla på sina inspektörer de haft. Det är en del av sorgeprocessen när man misslyckas, innan man inser att felet kanske ligger hos en själv. Så tagga ner och låt folk spy galla utan att trycka ner dem ännu mer. Skärpning!
inspektörn 2013-06-13 18:59 ! Citera #
Pong!
Om personerna här fokuserade på att lära sig köra bil istället för att sprida fördomar, okunskap och allmänt gnäll, så skulle förmodligen godkännandestatistiken bli bättre!
Det man gör nu är att man cementerar rykten typ ”i Farsta blir dom flesta kuggade” eller ”inspektören var känd för att kugga allt och alla” istället för att söka riktig kunskap!
Det är skrattretande hur personer som i en hel uppväxt lärt sig hur man studerar i skolan genom att läsa på, ifrågasätta, diskutera, söka information osv. helt plötsligt går över till att leta frågor och svar på internet när det är dags för körkort! Man kastar alla beprövade inlärningsmetoder och letar istället frågor och svar! ”Liknar frågorna hos XXX frågorna på teoriprovet?” Etc. etc.
Sorgeprocess? Tja, visst! Gjorde dom likadant i skolan? Hängde dom ut lärarna på internet och talade om vilka ”svin” dom var? Jämförde man lärarna på dom olika skolorna?
Faktum är att när det är dags för körkortsprov så är det första gången i många ungdomars liv som dom verkligen sätts på prov, och då gäller det att man är redo att möta samhällets krav. Är man inte det, så bör man vänta. Trafiken är inte förlåtande, den är dödlig!
Sluta mjäka och tycka synd om er själv och lär er sakerna ordentligt från början! Börja hos en trafikskola med gott renommé och lär er grunderna INNAN ni börjar köra privat, så att ni lär er rätt från början! Skynda långsamt! Läs teorin från 10 års ålder (ok, lite överdrivet men ändå) så är det inga problem i trafiken sen. Alla trafikanter har nytta av att läsa teori, både stora och små! Teorin skall man sen kunna omsätta i kunskap bakom ratten på en millesekund!
Ibland är sanningen tuff att höra, men lyssnar man inte på den så får man problem förr eller senare!
Martina86 2013-06-19 18:12 ! Citera #
inspektörn
Pong!

Om personerna här fokuserade på att lära sig köra bil istället för att sprida fördomar, okunskap och allmänt gnäll, så skulle förmodligen godkännandestatistiken bli bättre!
Det man gör nu är att man cementerar rykten typ ”i Farsta blir dom flesta kuggade” eller ”inspektören var känd för att kugga allt och alla” istället för att söka riktig kunskap!
Det är skrattretande hur personer som i en hel uppväxt lärt sig hur man studerar i skolan genom att läsa på, ifrågasätta, diskutera, söka information osv. helt plötsligt går över till att leta frågor och svar på internet när det är dags för körkort! Man kastar alla beprövade inlärningsmetoder och letar istället frågor och svar! ”Liknar frågorna hos XXX frågorna på teoriprovet?” Etc. etc.
Sorgeprocess? Tja, visst! Gjorde dom likadant i skolan? Hängde dom ut lärarna på internet och talade om vilka ”svin” dom var? Jämförde man lärarna på dom olika skolorna?
Faktum är att när det är dags för körkortsprov så är det första gången i många ungdomars liv som dom verkligen sätts på prov, och då gäller det att man är redo att möta samhällets krav. Är man inte det, så bör man vänta. Trafiken är inte förlåtande, den är dödlig!
Sluta mjäka och tycka synd om er själv och lär er sakerna ordentligt från början! Börja hos en trafikskola med gott renommé och lär er grunderna INNAN ni börjar köra privat, så att ni lär er rätt från början! Skynda långsamt! Läs teorin från 10 års ålder (ok, lite överdrivet men ändå) så är det inga problem i trafiken sen. Alla trafikanter har nytta av att läsa teori, både stora och små! Teorin skall man sen kunna omsätta i kunskap bakom ratten på en millesekund!
Ibland är sanningen tuff att höra, men lyssnar man inte på den så får man problem förr eller senare!



Till inspektörn och Pong!
Håller helt med om att man ska hitta en bra körskola från början, lära sig grunderna och sen övningsköra hemma. Lärt mig av erfarenhet att det nog varit bäst så. Tog tyvärr en körskola på annan ort än hemmaorten så kollade inte upp ordentligt hur omdömet var. Naivt nog trodde jag att det inte kunde vara så stor skillnad, men ack så fel.

Men när du, inspektörn, skriver ”Det är skrattretande hur personer som i en hel uppväxt lärt sig hur man studerar i skolan genom att läsa på, ifrågasätta, diskutera, söka information osv. helt plötsligt går över till att leta frågor och svar på internet när det är dags för körkort!” - DET ÄR JU PRECIS DET MAN GÖR HÄR, diskuterar och söker information. Bara för att det inte är i ett klassrum och står i en bok kan man fortfarande få ut vettiga saker av det.

Och klart som tusan det finns dom som kuggar mer än andra, säg nån arbetsplats som inte har ”regelryttare” :D Men i det här fallet kan det ju vara nånting bra - de släpper inte ut folk som de inte verkligen tror fixar det i trafiken. Det tycker jag vi ska vara tacksamma för. Hellre det än tvärtom! Men då ska det ju handla om ”viktiga” saker som planering, trafikregler osv, och inte att man kuggat för att man var tvungen att göra om fickparkeringen som inte blev så bra.

Håller med dig pong, man får sura när man kuggat. Det är ju ett misslyckande. Det behöver ju inte vara att man är sur på inspektören som satt bredvid. Jag blir sur över alla misslyckanden. Det är mänskligt. Bara man som du säger kan se sin egen del i det hela. Finns alldeles för många bilförare där ute som tycker sig vara Gud och tror det kör perfekt när de i verkligheten utsätter massa andra för fara.
Körkort 2013-06-19 21:30 ! Citera #
Planerad körning är jätteviktigt!Kan man inte planera sin körning är man livsfarlig i trafiken då man inte klarar av att se vad som händer längre fram, förutse eventuella farozonens osv När man går i körskolan får man lära sig det dock inte genom att läraren säger precis hur man ska göra för att planera dom ger dig verktyg och förutsättningarna för att du själv ska komma på och lära dig hur du ska planera din körning. Men ja det finns seriösa och mindre seriösa körskolor och jag hoppas och håller tummarna för att du hittat en som kan ge dig rätt förutsättningar att lära dig att planera och att du snart har ditt körkort och känner dig säker i alla trafiksituationer!
Det finns en massa fantastiska och duktiga körskolelärare!
inspektörn 2013-06-20 06:29 ! Citera #
Martina86!
Det skiljer sig inte så mycket mellan de olika inspektörerna!
Man har ett spann på +/- 10% i godkännandefrekvens bland inspektörerna, alltså 10% fler eller 10% färre godkända än medel. Över/underskrider någon inspektör dessa värden sätter man in utbildningsåtgärder till dess saken är tillrättalagd.
Så det är en myt att någon inspektör kuggar fler än andra.
Umeå universitet har också fastslagit i en studie att inspektörerna bedömer lika i 93,7% av fallen, ett världsresultat!
När det gäller diskussionerna här ser man alltför ofta att man söker frågor och svar att öva på inte att söka kunskap. Betänk att frågorna på kunskapsprovet är ett stickprov på allt det man skall kunna i trafiken, så det är ytterst lite information man får av att läsa frågor och svar!
Det blir lite som att lära sig årtalen 1718,1789 och 1939 utan att veta vad som hände då. Kan du det förresten? *s*
Du behöver inte svara om du inte vill*L*
Josephine89 2013-08-21 19:43 ! Citera #
Hallå allihop!

Känner verkligen att jag måste sticka in lite i den här diskussionen...

Först och främst; jag hade också läst att man är garanterad ett omprov inom två månader. När jag sedan kuggade min första uppkörning och ringde till Trafikverkets kundtjänst fick jag förklarat för mig att det är ett mål de har, men inte en garanti, och att man kan ansöka om dispans för att få teoriprovsresultatet förlängt om man inte får en ny uppkörning inom två månder, men att denna ansökan kostar 600 kronor (vilket är mer än det kostar att faktiskt göra om provet; helt absurt). Om jag haft oturen att få prata med en väldigt okunnig ung man på kundtjänst kan jag dock inte svara på. Jag var skeptisk eftersom jag så många gånger hört om den här två månaders-garantin, men han hävdade bestämt att det alltså inte alls är garanterat.

Jag skulle också vilja säga till inspektören att jag till stor del håller med om innebörden av det du säger; det är elevens skyldighet att vara väl förberedd och ha övat mycket och lärt in teorin på ett djupgående sätt inför förarprovet (såväl den teoretiska som praktiska delen). Det är inte heller särskilt konstruktivt att bli förbannad på inspektören (även om man har råkat få den allra suraste av de alla) därför att i slutändan är det ändå hur man själv kör som är avgörande. Jag kan dock reagera på sättet du fördömer alla som bokar förarprov för tidigt och pratar om vikten av att köra med trafikskola och lära sig rätt från början för att sedan mängdträna jättemycket hemma utan att en enda gång nämna vad det faktiskt kostar att lära sig köra. Alla har inte möjlighet att övningsköra privat, och alla har inte råd att gå till trafikskola. Det är inte billigt. Och snälla, säg för sjutton inte att de som inte har råd isf helt enkelt får avstå från körkort. I dagens samhälle blir det mer och mer nödvändigt att ha körkort, inte minst för att arbetsmarknaden ofta kräver det. Jag har lagt nämare 30 000 hittills, och jag är inte ens klar. Detta är surt förvärvade pengar som jag har lagt, och jag har fått avstå från både onödiga och väldigt nödvändiga saker för att kunna lägga dem. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag kände mig stressad och förtvivlad över min ekonomiska situation och bokade förarprov för att åtminstone försöka. Och jag tycker visst att man kan få vända sig till ett forum på nätet för att få gnälla av sig om man känner att man behöver det. Det är kanske inte särskilt konstruktivt, det ändrar inte resultatet, men det kanske kan lätta pressen man känner inom sig lite.

Till MariaKK, Martina86 och annonym: Tack! Känns skönt att veta att man inte är ensam. Jag har haft det grymt kämpigt. Kuggade min andra uppkörning idag och känner mig helt knäckt. Jag har övningskört privat i två år med min mormor. Hon är ingen jättebra handledare eftersom hon har haft körkort jättelänge och inte har koll på alla regler längre (snarare jag som lär henne) men jag får åtminstone mängdträningen. Började med att ta fem lektioner på en trafikskola i Lund (där jag bor) samtidigt som jag började övningsköra med mormor för två år sedan. Första året var jag inte jätteengagerad; jag pluggade och hade inte heller sparat ihop pengar till körkortet. Jag ville mest sätta igång för att ha lite i bagaget när det var dags på riktigt. Ett år senare, för ett år sedan, tog jag för första sommaren någonsin semester och bokade in 15 dubbellektioner på en annan körskola i Malmö (den jag hade gått på i Lund hade inte tid). Sedan har jag kört privat och, naturligtvis, har det gått mycket bra. Jag är ju van vid mormors bil och kan manövrera den perfekt. Vi har kört mycket och ofta hela det senaste året. I början av maj sökte jag till en utbildning i Stockholm, och direkt efter det loggade jag in på Trafikverkets bokning för att försöka bli klar med körkortet innan jag flyttar. Det f a n n s då EN enda teoritid, och EN uppkörningstid i hela Skåne enda till oktober (sedan fick jag en ny tid till andra uppkörningen efter ett återbud). Sedan dess har jag och mormor kört superintensivt och hela tiden gått tillbaka till boken för att grundligt öva alla moment på ett korrekt sätt. Jag kuggade första uppkörningen (för en vecka sedan iaf). Idag kuggade jag andra. Båda pga bristande uppmärksamhet. Jag är inte arg på inspektörerna, jag förstår vad jag gjorde fel (även om jag blev överraskad andra gången för det var mindre missar, och jag trodde faktiskt att jag hade klarat det).

Hur som helst känner jag mig grymt knäckt just nu. Jag är väldigt självkritisk och van vid att lyckas med allt om jag verkligen anstränger mig. Detta är nog första gången i mitt liv jag känner att jag har ansträngt mig till max och ändå inte klarat mitt mål (bortsett från en del misslyckade förhållanden, men det är ju en annan fråga =P). Till saken hör att jag flyttar till Stockholm om mindre än en vecka, och med den flytten försvinner min möjlighet att övningsköra privat, mitt jobb och därmed mina pengar (hade väl iofs väldigt ont om pengar innan också, men åtminstone mer än jag kommer att ha med CSN nu), och jag kommer att börja plugga på heltid; svåra studier som kommer att kräva mycket tid. Vad ska jag göra? Någon som har varit i en liknande situation? Jag har lagt över 30 000 på mitt körkort, så jag vägrar bara lägga mig och ge upp... Det har kostat för mycket pengar, tid, energi och krossat självförtroende, och jag måste klara det... Min rädsla nu är att jag kommer att tappa jättemycket därför att jag inte kommer att ha möjlighet att köra på länge. Jag är inte alls rädd för att göra om teorin; jag har läst trafikböckerna från pärm till pärm många gånger, och jag har väldigt mycket läshuvud och är mycket teoretiskt lagd, jag förstår snabbt, ser sammanhang och memorerar det jag läst snabbt. Det är inte särskilt dyrt att göra teorin heller.

Min uppmärksamhet under körning är mitt stora problem. Fastän jag har kört i över två år, både privat och med skola, tycks jag inte bli bättre. Jag har alltid haft sjukt dålig simultanförmåga och har svårt att hålla koll på massor av saker samtidigt. I trafiken blir detta ett jätteproblem. Jag har aldrig krockat, skrapat i något, backat in i något eller något sådant, men min körning kan bli ojämn för att jag upptäcker saker för sent (inga tvärbromsningar eller akutväjningar eller sådana drastiska saker, men ett hackigt och osäkert körsätt). Jag fattar inte varför jag inte lär mig. Jag försöker tänka på att titta långt, men i stadstrafik när det händer mycket är det svårt ibland. När jag kör med mormors bil som jag är van vid, kan jag skärpa till mig och verkligen fokusera och klara av att ha en någorlunda uppmärksamhet, men när jag har gjort mina uppkörningar (först i en Volvo V40 och sedan i en Volkswagen passat) får jag problem med att pedalerna är så annorlunda, och jag tappar en del fokus, och sen gör jag en massa småtabbar som blir till en lite för osäker helhet. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?
Jossan-88 2013-08-22 09:16 ! Citera #
Nu när man har läst en del inlägg här så bli man faktiskt lite rädd, jag håller helt klart med ”inspektörn” om att man ska gå till en trafikskola och lära sig grunderna först innan man mängdtränar hemma. Och det behöver inte alls bli så dyrt som många verkar tro. Jag gjorde exakt så när jag skaffade körkort. Jag började på en trafikskola, gick c:a 10 lektioner för att sedan köra MYCKET hemma med min handledare. Sedan tog jag bara någon lektion här och där med trafikskolan för visa dom hur min körning låg till, och när jag hade tagit min 13:de körlektion så tyckte läraren att det var dags att börja tänka på lilla uppkörningen samt boka dom bägge proven. Allt som allt så tog jag 15 körlektioner på trafikskolan innan det var dags att köra upp. Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket.. Så visst underlättar det om man KAN grunderna från början. Och det blir även inte så himla dyrt om man går den vägen, mitt körkort kostade min 7875 kr, det tycker jag är helt okej :)...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 18:00
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo