Start > Körkortsforum > ORKAR EJ MER

ORKAR EJ MER

MariaKK 2013-05-20 23:00 ! Citera #
Åh jag orkar ej mer!

Övningskört sedan september. Började på trafikskola, gick igenom alla moment på deras lista. Dock tog jag fler och fler lektioner och de hade dålig koll och var oseriösa. Slutade med att jag gav upp dem(hade ej råd mer) och började köra med en privat handledare.

Vande mig vid hans bil, körde mycket, jag har verkligen kört mycket och råpluggat teori.

Vi tyckte jag var klara och jag bokade proven.
Klarade teorin galant men uppkörningen gick åt helvete.

Jag som verkligen kört vant och bra fick stora fel med manövreringen av trafikverkets bil, fattade nada, skakade av nervositet! Detta ledde till: dålig manövrering, dålig uppsikt, dålig avsökning och dåligt samspel.

Är så himla besviken och jag skäms otroligt i med att jag trodde att jag kunde köra bra.

Nu har jag börjat köra med en annan som jobbar som yrkeschaufför och han har visat mig mycket mer hur man faktiskt tar kontroll över själva bilen. Dock kan han inte köra så mycket med mig. Så jag får väl börja trafikskola igen.

Teorin går ut om 7 veckor... Jag ville verkligen få mitt efterlängtade körkort. Jag kan ju detta, jag är ingen trafikfara.. lite osäker ibland på mig själv kanske..

Jag har plugg,jobb och barn, ville verkligen få detta överstökat nu och köra bil! Älskar ju att köra bil.


Ge mig lite inspo!!
körkortsinnehavare 2013-05-21 14:46 ! Citera #
Vad kan man säga... När sånt händer är det bra att glömma och blicka framåt men man ska fortfarande lära sig av misstagen. Du måste orka nu när du är så nära, låt inte det slå ner dig. Du är helt seriöst 20 minuter ifrån att ha ditt körkort. Det jag gjorde var att övningsköra med en exakt likadan modell som trafikverkets bil, alltså lika liten motor, diesel osv, vilket gjorde att jag lärde känna bilen och hur den reagerade i olika situationer. Tänk på att människan är starkare än maskinen, och det är du som ska bestämma inte bilen. Nervositeten är något alla går igenom under en uppkörning men du ska ändå kunna hantera bilen hur nervös du än är. Ta ett par lektioner och testa att köra upp igen, det enda du gör på uppkörningen är att visa inspektören att du kan hantera bilen säkert utan hjälp, och det kan du säkert. Så på det igen! :) lycka till!
Jossan-88 2013-05-21 17:10 ! Citera #
Jag kan bara hålla med föregående talare, klart du inte ska ge upp nu när du ändå är så nära. Tänk på all tid du har lagt ner och alla pengar du har lagt ut, allt detta kommer vara förgäves om du bara lägger av! Så ta dig i nacken och ryck upp dig, samt se till att fixa det nu :) Det jag kan rekommendera är att börja på en trafikskola igen, för då har du möjlighet att köra med deras bil på din uppkörning, och det är bara ett plus eftersom du förmodligen kommer att ha lärt känna deras bil, hur den agerar o.s.v, och det ser jag bara som en bonus! Så kom igen nu, fram med hornen i pannan och visa att du verkligen KAN köra bil!! :D

Lycka till!!!!
Kuggarn 2013-05-22 18:55 ! Citera #
Vad säger du om att vi peppar upp varann? ;-) jag har också träffat på vad det verkar en oseriös körskola som stjälpt istället för hjälpt. Jag hade tänkt ge upp när min teori gick ut för en vecka sen och jag var förkrossad..men efter att ha läst pp denna sidan har jag peppat upp mig och har redan bokat nya tider och en ny trafikskola som ska hjälpa mig med att få de sista pusselbitarna på plats :-) we can do it! Yes we can :-) sitter redan med skylt boken i högsta hugg :-)

Styrkekram!
Marre 2013-06-03 13:44 ! Citera #
Jag gör min tredje uppkörning imorgon, och andra teori idag. Är asbitter för att det kostat mig så mycket tid och pengar iom att jag, precis som du tyckt att det är kul och folk som åkt med mig har tyckt att det känts bra. Men det är bara att bita ihop. Vägrar ha kastat 25000-30000 i sjön och inte få kortet i slutändan :) Jag tog med protokoll till körskolan och har nu övat massor på just de områdena.
Jossan-88 2013-06-03 16:03 ! Citera #
Det är bra att du har visat körskolan vad du fick nedslag på, då kan ni som sagt träna lite extra på just dom kör momenten. Sedan är det ”bara” att ge sig fasiken på att du ska få ditt körkort!!

Jag själv börjar också bli lite nervös då jag ska göra båda mina test inom en månad, och har därför börjat läsa körkorts boken en fjärde gång, samt gör lite tester härinne på körkortonline för att hålla allt i färskt minne.

Jag tror på oss bägge! Vi kan klara detta!

Kom igen nu!!
annoym 2013-06-04 19:58 ! Citera #
Jag har kuggat två gånger nu...
Är helt knäckt. Inte bara för att det har kostat mig en halv förmögenhet, jag är INTE rik och mina sista sparade slantar har allt gått till detta... Och mer väntar, tydligen.. :( Har inga rika släktingar heller att låna av.

När jag gjorde teorin klarade jag 65/65, så det var inga problem alls. Men nu verkar det som att jag måste göra om teorin eftersom några korkade politiker tror att man blir en bättre förare om man bara får två månader på sig att klara det. Idioter, som om jag liksom glömt allt vad teori heter på två månader? Om människan hade så kort minne borde kanske ingen få ta körkort...

Kollade nya tider nu, och nähäpp: ÖVER EN MÅNAD TILL NÄSTA LEDIGA TID!! Vad är detta??!

Vad fan är detta, jag vill köra upp snart igen. Dock tycker jag det är en jävla plåga att göra det. Skitkörning, vill bara ha kortet så att jag kan få jobb som det jag drömt om sedan barn... Någon som befinner sig i samma sits>? :cry:
Martina86 2013-06-04 20:22 ! Citera #
MariaKK och annonym. Ge inte upp. Vet precis hur jävligt det kan kännas. Jag la mer än 20000 på en två veckors intensivutbildning med 20 35minuters-lektioner i vintras som inte ledde till annat än 2 uppkörningar som jag kuggade på. Då blev jag pissed precis som ni och pausade mitt körkortsslit ett tag. När jag bestämde mig för att börja igen frågade jag på facebook om nån kunde rekommendera nån bra körskola - fick i princip samma svar av alla. Så dit gick jag, visade mina uppkörningprotokoll och sa ”lär mig planering” - det var det jag kuggat på båda gångerna för att ingen förklarat för mig ordentligt vad det innebär.

Igår gjorde jag min andra godkända teori och idag på min 3e uppkörning gick det äntligen vägen. Men det är myyyycket tid och tyvärr bortåt 30000 kr som gått åt. Pengar jag aldrig haft förrän nu när jag för första gången haft ett heltidsjobb i ca 1,5 år.
Så ge inte upp - det GÅR. Jag tog en paus där efter 2a uppkörningen för jag ville bara kräkas på allt körkortsrelaterat. Sen tog jag itu med det när det fått lagt sig lite och man orkade satsa igen. Köra bil ska ju vara kul, det är det inte när man känner att det bara skiter sig. Alla funkar säkert inte som jag, men ibland kan man behöva släppa jobbiga grejer för en stund.

ASPISSIGT att man bara har 2 månader på sig för ny uppkörning. Det är tydligen bara första gången man kör upp som man är garanterad en ny tid inom den perioden. Att det inte finns tid är ju ett ganska lysande bevis på att 2 månader är för lite! Men fatta vad de tjänar pengar på det... Typ 1500 för varje uppkörning. Sjukt!
inspektörn 2013-06-05 05:12 ! Citera #
Martina 86!
Varför gäller provet ”bara” i 2 månader?
Jo, för att du skall ha skaffat dig en tillräckligt bra utbildning så att proven bara är en formsak! Allt för många chansar och kommer för tidigt och hamnar då i omprovsträsket!
Du själv gjorde misstaget att gå en intensivutbildning och du fick precis vad du betalade för.
Hur tror du att man kan få den rutin som krävs på två veckors utbildning?
30 lektioner är ungefär en körsträcka som motsvarar mindre än vad jag kör till och från jobbet på en vecka!
Att Trafikverket vill tjäna pengar på att kugga folk är en myt som slås i kras direkt när man inser att förarprovsverksamheten är en resultatenhet och den får inte gå med vinst!
Om folk läste kursplanen och såg till att de blev utbildade efter den, samt lärde sig teorin på samma sätt som dom pluggar allt annat i skolan, dvs läser på i böcker och har diskussioner om olika situationer mm, och inte tränar på frågor och svar, så skulle köerna försvinna och ni slapp vara nervösa och spy galla över att livet är orättvist.
martina86 2013-06-05 06:50 ! Citera #
inspektörn
Martina 86!
Varför gäller provet ”bara” i 2 månader?
Jo, för att du skall ha skaffat dig en tillräckligt bra utbildning så att proven bara är en formsak! Allt för många chansar och kommer för tidigt och hamnar då i omprovsträsket!
Du själv gjorde misstaget att gå en intensivutbildning och du fick precis vad du betalade för.
Hur tror du att man kan få den rutin som krävs på två veckors utbildning?
30 lektioner är ungefär en körsträcka som motsvarar mindre än vad jag kör till och från jobbet på en vecka!
Att Trafikverket vill tjäna pengar på att kugga folk är en myt som slås i kras direkt när man inser att förarprovsverksamheten är en resultatenhet och den får inte gå med vinst!
Om folk läste kursplanen och såg till att de blev utbildade efter den, samt lärde sig teorin på samma sätt som dom pluggar allt annat i skolan, dvs läser på i böcker och har diskussioner om olika situationer mm, och inte tränar på frågor och svar, så skulle köerna försvinna och ni slapp vara nervösa och spy galla över att livet är orättvist.


Ja jag tycker det är dåligt nät det bara gäller i två månader eftersom det inte alltid finns tid inom två månader! Klart utbildningen ska vara fräsch men att gå från ett år eller ett halvår eller vad det var innan till två månader var lite väl snålt. Jag menade inte att de tjänar pengar på att kugga folk, utan de tjänar pengar på att det inte finns tider inom två månader, åtminstone inte denna tid på året.

Du, jag hade kört i två år hemma innan intensivutbildningen. Det var inte så att jag började på noll och sa Lär mig köra bra på 20 lektioner. Jag hade kört med mamma och ville ha en körskolas hjälp för sånt mamma antagligen missat. Och klart var förhoppningen att efter det fått all input jag behövde. Tyvärr förklarade inte den körskolan direkt nåt om planerad körning vilket var precis det jag kuggade på.

Teorin var aldrig ett problem eftersom jag precis som du säger varierat den med bok, frågor, Bonniers mm.

Tro inte att du vet allt om hur folk jobbat! :P

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo