Start > Körkortsforum > Stanna på busshållplats?

Stanna på busshållplats?

Gäst 2009-07-01 15:15 ! Citera #
Får man stanna på en busshållsplats för att släppa förbi bilar eller är det bara tillåtet att stanna för av och påstigning, jag har fått lite olika tolkningar om just det.
Gäst 2009-07-04 12:38 ! Citera #
Endast tillåtet bör av-påstigning, utan att hindra bussen.
Work90 2009-07-14 15:25 ! Citera #
Ja, det borde väl vara ok att stanna för att släppa förbi vilar, typ som att stanna på en väggren.
Cybernisse 2009-07-24 12:57 ! Citera #
Hej!

- På hållplatser är det tillåtet att stanna endast för av- och påstigning som kan ske utan att hindra bussen eller spårvagnen.

- Detta gäller inom ett område 20 meter före och 5 meter efter hållplatsskylten eller inom markerat område.

- Hållplatsen kan markeras med gul streckad linje på trottoarens kantsten eventuellt kombinerad med en gul sicksacklinje på gatan.

- Om markeringnenär i form av en gul heldragen linje, eventuellt kompletterad med en gul sicksacklinje, innebär det stoppförbud på hållplatsen.
Gäst 2010-01-02 13:53 ! Citera #
Det är endast tillåtet att stanna på busshållplatser för på- och avstigning. Detta gäller 20 meter innan och 5 meter efter hållplatsen. Om det inte hindrar bussen.
orren 2010-09-15 23:27 ! Citera #
Jag stannade på en busshållplats på min uppkörning för att rätta till ratten. Och jag klarade uppkörningen. va säger ni om det...? :P
Gäst 2010-09-18 11:58 ! Citera #
Jag ser inget problem att stanna och rätta till ratten som föregånge talare säger.
Att stanna för av- eller påstigning är ett kort stopp, liksom för att rätta till en spegel eller ratt.
Självklart ska det ske utan att störa busstrafiken.. :)
RIKTAD 2010-09-24 14:29 ! Citera #
Varför skulle du släppa förbi bilar? låt dom göra en omkörning, du kan hindra bussar om du ställer dig på en busshållsplats, kommer det inga bussar så kan du fråga din körskolelärare :P
Gäst 2010-10-09 23:31 ! Citera #
De som får använda sig av busshållsplats är de i kollektiv trafiken så bussar, mopeder och cyklar men bilar får även stanna där men endast för på och av-stigning!
bilel 2010-10-11 16:36 ! Citera #
Endast tillåtet bör av-påstigning, utan att hindra bussen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor