Start > Körkortsforum > Köra EU-moped med B-körkort?

Köra EU-moped med B-körkort?

Ankan 2017-04-02 09:40 ! Citera #
Sofiamamma 2013-01-19
Jag tycker att det är tokigt att man får köra tvåhjuliga fordon om man har B-körkort. Jag har tagit AM-kort rätt nyligen. Att köra moped ställer helt andra krav på balans m.m. AM-kursen är rätt omfattande med praktiska övningar, både på bana och i trafiken. Det teoretiska provet är ganska knepig. Vad jag har förstått är många av frågorna samma som för motorcykel. Känner flera som fått göra om teoretiska provet ett par gånger.
Sofia
Teoriprovet är lika svårt för alla behörigheter. Plus att frågorna är typ samma för AM och B. Skillnaden är möjligen frågorna om fordonskännedomen.

Kan tillägga att har man pluggat tillräckligt, klarar man det generellt. Så svåra frågor är det inte. Dock kan de vara kluriga, men det är två skilda saker
Stridh 2017-05-23 23:29 ! Citera #
Man får köra EU-moped på B-Körkort. Att lära sig köra moped är som att lära sig att cykla, förhoppningsvis har man cyklat tidigare i sitt liv där av kan man/bör man med lätthet kunna lära sig köra moped. Det ända som kan vara svårt för nybörjare är gas/kopling/växling men kör man automat så är det ju en baggis. Eller? :). Byrokrati finns det för mycket av ändå i samhället så åt det hållet ska vi då inte gå! Jag är uppvuxen med skotrar (vinter skotrar) och har kört det större delen av mitt liv, i samband med att jag fick mitt B-Körkort som 18 årig fick jag veta att jag i 1 år och 8 månader inte längre fått köra skoter. Inte nu heller då jag tagit b-körkort. Det krävs ett speciellt kort för de. Jag får som 32 åring efter 14 år utan skoterkort göra de då det bli högaktuellt av vissa anledningar. Sitta med 16 åriga småpojkar som svara fel på vad som är fram å bak å gas å broms. Alla rätt på detta helt meningslösa prov hade jag ska tilläggas. Har man inte 95% rätt på detta prov borde man få böter och vänta ett år till. Har man b-kort bör man kunna göra mer utan yttligare kunskapstester.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I går 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov