Start > Körkortsforum > Köra EU-moped med B-körkort?

Köra EU-moped med B-körkort?

TeoriN 2009-06-30 16:14 ! Citera #
Hej!

Undrar om man skaffar B-körkort kan man köra EU-moped också eller måste man ta ett speciellt körkort för EU-moped?

Så som jag fattat det när jag läser teorin i boken för B-körkort så ska det fungera. Någon som vet något om detta?

Tack på förhand.
Cybernisse 2009-07-24 15:33 ! Citera #
Med ett traktorkort eller ett körkort får du köra moped klass I (EU-moped). Svaret på din fråga är alltså ja, med B-körkort får man också framföra EU-moped. :)
Gäst 2009-07-28 23:13 ! Citera #
Tack för svaret, mycket bra att veta.
Gäst 2009-11-07 18:47 ! Citera #
B-Körkort ger dig tillåtelse till moppe
Gäst 2010-07-13 16:45 ! Citera #
Cybernisse
Med ett traktorkort eller ett körkort får du köra moped klass I (EU-moped). Svaret på din fråga är alltså ja, med B-körkort får man också framföra EU-moped. :)

Måste man inte köra upp innnan man får ge sig ut på vägarna med mopeden när man har ett B-körkort..... Teorin är klar men uppkörningen måste man väl fortfarande göra??? skullle va sjukt om min farmor som är typ 90 fick köra moppe på ett körkort som är 40 år gammalt utan att ens köra upp :D
buck 2010-07-29 22:32 ! Citera #
Jättebra fråga, hade precis tänkt att fråga samma sak då jag har en kompis som har en EUmoped som jag tänkte prova lite så fort lyckats ta mitt körkort :)
Tack för svaret!
Gäst 2010-08-04 23:11 ! Citera #
Till ”GUEST”:
Nej din mormor behöver inte göra en ny uppkörning på moped om hon redan har B-körkort.
Lär henne först lite och få henne att ta det lugnt i början är nog ett bra råd dock!
Gäst 2010-08-07 09:04 ! Citera #
Gäst
Måste man inte köra upp innnan man får ge sig ut på vägarna med mopeden när man har ett B-körkort..... Teorin är klar men uppkörningen måste man väl fortfarande göra??? skullle va sjukt om min farmor som är typ 90 fick köra moppe på ett körkort som är 40 år gammalt utan att ens köra upp :D


Med tanke på att man för ett antal år sedan inte behövde någon som helst form av körkort för att köra moped så är det kanske inte så konstigt att man inte behöver köra upp om man har B-körkort. Det blir ju ungefär som förr, plus att du som bilförare förhoppningsvis har lite trafikvett, alltså ändå säkrare än förr. Och har man lite trafikvett inser man nog i de flesta fall att det är lämpligt att testa att köra lite innan man ger sig ut i skarpt läge i trafiken.
:)
Deken 2010-09-21 12:26 ! Citera #
Hur gamla är ni?!
Mormor får ju till och med köra tung motorcykel på sitt körkort.
xeraN 2010-10-27 13:28 ! Citera #
Tjenare Du kan absolut köra Eu moped om du har B körkort

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest