Start > Körkortsforum > Köra EU-moped med B-körkort?

Köra EU-moped med B-körkort?

Johanlu 2010-11-05 16:43 ! Citera #
Har du B- körkort får du defenetivt köra EU- moped också.
karavan 2010-11-17 17:19 ! Citera #
Absolut för du köra EU moppe med B-behörighet.. Frågade samma fråga för nåt år sedan av trafikpolis, efter det var det bara köra :)
fannyjonsson 2010-11-18 20:27 ! Citera #
Det är helt ok! B-körkortet täcker AM (EU-moped). Jag tog dock AM för två år sedan, den utbildningen har tydligen blivit tuffare nu! Någon som vet något om det?
Gäst 2011-01-07 23:28 ! Citera #
Ja. Tycker dock att det är rätt märkligt att en person som är B-körkortsinnehavare får köra vissa andra fordon. Behöver nödvändigtvis inte betyda att man kan köra moppe etc. då man har huvudsakligen tagit körkort för bil, fastän jag nu kan köra de fordon jag är berättigad till nu.

Dessutom går ju transportstyrelsen miste om en hel del intäkter eftersom vissa personer som vill vara berättigade till att få köra moped inte behöver tänka på det om det fixas B-körkort :D
gefa 2011-01-09 14:32 ! Citera #
Japp det kan du! det står på körkortet ;)
Sofiamamma 2013-01-19 15:55 ! Citera #
Jag tycker att det är tokigt att man får köra tvåhjuliga fordon om man har B-körkort. Jag har tagit AM-kort rätt nyligen. Att köra moped ställer helt andra krav på balans m.m. AM-kursen är rätt omfattande med praktiska övningar, både på bana och i trafiken. Det teoretiska provet är ganska knepig. Vad jag har förstått är många av frågorna samma som för motorcykel. Känner flera som fått göra om teoretiska provet ett par gånger.
Sofia
Tolly 2017-03-26 00:26 ! Citera #
Vad får man köra om man har AM/B körkort
Gäst 2017-03-26 11:04 ! Citera #
Tolly 2017-03-26
Vad får man köra om man har AM/B körkort
Det borde du fan veta om du har körkort. Annars Googla det.
Gäst 2017-03-26 13:04 ! Citera #
Har man ett B-körkort så är det bara att läsa på baksidan av det, där står det nämligen vad man får köra...
Hur svårt ska det vara??
Ankan 2017-04-02 09:37 ! Citera #
1. Det finns inte ens en uppkörning för AM. Ni tänker förmodligen på det ”låtsasprov” man får köra på trafikskolan. Men eftersom det inte är en praktisk del som arrangeras på trafikverket, så är det ingen uppkörning!

2. Ja. Visst har man inte de praktiska delarna med sig, men det är ju bara att öva. För trafikvettet och reglerna är ju fortfarande desamma som för B-kort.

Slutsats: ja. Har man B-körkort är det bara att ta fram moppen och tuta och köra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo