Start > Körkortsforum > Myten om antal körlektioner so…

Myten om antal körlektioner som behövs för att ta körkort

Gäst 2018-03-25 17:50 ! Citera #
Hej A,
Om jag vore du så hade jag testat att boka en ”lilla uppkörning” hos en annan körskola.
Säg till denna körskola att du övningskört mycket och endast vill veta vad du behöver bli bättre på.
Säg att du inte har några planer på att ta ytterligare körlektioner hos dom, då får du antagligen en ärligare åsikt.
Sedan efter denna ”lilla uppkörning” så får du också en känsla av hur läraren är.
Om det endast är några småsaker du behöver bli bättre på så kan du boka in ett par extra lektioner hos dom och jobba på dessa moment.
Men om läraren börjar tala i si och så många tiotal körlektioner så är det bara att säga tack men nej tack.

Att endast byta lärare på samma körskola hjälper inte då de kommunicerar med varandra och antaligen har en policy på hur många körlektioner de ska försöka krama ur en elev.

Nu vet inte jag hur lång ”dubbla körlektioner” är, men för mig låter det väldigt mycket, särskilt om du får göra samma moment om och om igen.

Skulle du kunna ge lite mer information om hur alla dessa körlektioner gått till?
Satt du på en parkering och krypkörde de 10 första lektionerna eller kom du snabbt ut i trafiken?
Hur många lektioner tog det innan du fick köra på motorväg, landsväg osv.
Gäst 2018-03-25 18:02 ! Citera #
Gäst 2018-03-25
Hej A,
Om jag vore du så hade jag testat att boka en ”lilla uppkörning” hos en annan körskola.
Säg till denna körskola att du övningskört mycket och endast vill veta vad du behöver bli bättre på.
Säg att du inte har några planer på att ta ytterligare körlektioner hos dom, då får du antagligen en ärligare åsikt.
Sedan efter denna ”lilla uppkörning” så får du också en känsla av hur läraren är.
Om det endast är några småsaker du behöver bli bättre på så kan du boka in ett par extra lektioner hos dom och jobba på dessa moment.
Men om läraren börjar tala i si och så många tiotal körlektioner så är det bara att säga tack men nej tack.

Att endast byta lärare på samma körskola hjälper inte då de kommunicerar med varandra och antaligen har en policy på hur många körlektioner de ska försöka krama ur en elev.

Nu vet inte jag hur lång ”dubbla körlektioner” är, men för mig låter det väldigt mycket, särskilt om du får göra samma moment om och om igen.

Skulle du kunna ge lite mer information om hur alla dessa körlektioner gått till?
Satt du på en parkering och krypkörde de 10 första lektionerna eller kom du snabbt ut i trafiken?
Hur många lektioner tog det innan du fick köra på motorväg, landsväg osv.
Hej,

En Dubbel körlektioner är 80 min.
Jag kom ut ganska fort i trafiken efter 4 körlektion men då hade jag en annan körlärare som gick i pension därför var jag tvungen och välja en ny körlärare. Han nya var ju bra till en början fram tills han blev bekväm, jag har kört landsväg motorväg och är godkända på dom momenten. Jag körde på landsväg ungefär efter 10e körlektionen, är inte helt säker men runt 10 något.
Och när vi kört på samma område så är det ingen parkering utan bara kört igenom området där det är 5-6 st farthinder och där har vi kört varje gång sen vi började köra tillsammans. Och det är heller inget område man måste passera för och ta sig nånstans exempel tillbaka till körskolan eller så.
Gäst 2018-03-25 18:24 ! Citera #
Gäst 2018-03-25
Hej,

En Dubbel körlektioner är 80 min.
Jag kom ut ganska fort i trafiken efter 4 körlektion men då hade jag en annan körlärare som gick i pension därför var jag tvungen och välja en ny körlärare. Han nya var ju bra till en början fram tills han blev bekväm, jag har kört landsväg motorväg och är godkända på dom momenten. Jag körde på landsväg ungefär efter 10e körlektionen, är inte helt säker men runt 10 något.
Och när vi kört på samma område så är det ingen parkering utan bara kört igenom området där det är 5-6 st farthinder och där har vi kört varje gång sen vi började köra tillsammans. Och det är heller inget område man måste passera för och ta sig nånstans exempel tillbaka till körskolan eller så.
Okej, så du kom ut i trafiken efter 4 dubbel lektioner (5 timmar, 20 minuter) och på en landsväg efter cirka 10 dubbel lektioner (13 timmar, 20 minuter).
Men har du gått igenom alla viktiga moment? ( t.ex. backa runt hörn, fickparkering, filbyte, rondell, omkörning, säkerhetskontroll, starta i lutning)


Som sagt tycker jag att du borde ringa upp någon annan körskola och fråga och du kan få göra en ”lilla uppkörning”.
Det låter verkligen som att din nuvarande körskola försöker krama ur så mycket pengar som möjligt ur dig.
A 2018-03-25 18:38 ! Citera #
Gäst 2018-03-25
Okej, så du kom ut i trafiken efter 4 dubbel lektioner (5 timmar, 20 minuter) och på en landsväg efter cirka 10 dubbel lektioner (13 timmar, 20 minuter).
Men har du gått igenom alla viktiga moment? ( t.ex. backa runt hörn, fickparkering, filbyte, rondell, omkörning, säkerhetskontroll, starta i lutning)


Som sagt tycker jag att du borde ringa upp någon annan körskola och fråga och du kan få göra en ”lilla uppkörning”.
Det låter verkligen som att din nuvarande körskola försöker krama ur så mycket pengar som möjligt ur dig.
Har gjort alla dom momenten backa runt ett hörn har dock gått lite si så där men gick bra sist, jag anser om det är något jag borde öva på så det just det backa runt ett hörn. Är godkänt i dom flesta momenten nu kan jag inte se momenten jag blivit godkänt på eftersom dom har ändrat hemsidan och kan inte längre se det.
Men jag vet att jag är godkänt på, filbyte, fick parkering och vanlig parkering, starta i lutning, rondell och omkörning.

Jag kommer iallafall höra med en annan körskola och se vad dom säger.
Tack för du tog din tid och svara och även för dina tips!!!
A 2018-03-25 18:44 ! Citera #
Ska tilllägga också att jag har kört privat också så gick rätt fort för mig att köra ute på vägen, jag kör privat även nu dock inte så ofta en gång i veckan och 2 gånger i veckan på körskolan. Men när jag börja köra på körskolan så körde jag iprincip 4 gånger i veckan sen blev det lite mindre för att jag inte ville slösa alla körlektionerna så fort.
Gäst 2018-03-25 19:03 ! Citera #
A 2018-03-25
Har gjort alla dom momenten backa runt ett hörn har dock gått lite si så där men gick bra sist, jag anser om det är något jag borde öva på så det just det backa runt ett hörn. Är godkänt i dom flesta momenten nu kan jag inte se momenten jag blivit godkänt på eftersom dom har ändrat hemsidan och kan inte längre se det.
Men jag vet att jag är godkänt på, filbyte, fick parkering och vanlig parkering, starta i lutning, rondell och omkörning.

Jag kommer iallafall höra med en annan körskola och se vad dom säger.
Tack för du tog din tid och svara och även för dina tips!!!
Backa runt hörn är ett moment som de flesta tycker är svårt så det är helt naturligt att du känner dig osäker där.


Om det är någon annan elev som läser detta så skulle jag avråda från att ta dubbel lektioner.
I teorin låter det bra då man tror att det leder till att man snabbare får körkortet, men i praktiken kan det leda till att läraren endast drar ut på ett moment som man kunde ha klarat på en enkel lektion istället.
Man behöver verkligen inte ”starta i lutning” i 80 minuter t.ex.

Körlektioner behöver ha en struktur där läraren tydligt förklarar vilket moment som ska man gå igenom på kommande körlektion.
”Vid nästa lektion ska vi backa in mellan två bilar och börja fickparkera” är mycket bättre än ”Vi kör lite bara”.
Mängdkörning är ett bra sätt att bli van bakom ratten, men inget man bör göra på en körskola då det är att kasta pengar i sjön.
Om man inte har möjlighet att övningsköra hemma så berättar man det för läraren, och en bra lärare anpassar körningen efter det. Mängdkörning är också något man får öva på efter att man tagit körkortet, då man inte förväntas att ha suttit bakom ratten i hundratals mil vid uppkörningen.
Alexandra 2018-03-26 11:52 ! Citera #
Gäst 2018-03-25
Backa runt hörn är ett moment som de flesta tycker är svårt så det är helt naturligt att du känner dig osäker där.


Om det är någon annan elev som läser detta så skulle jag avråda från att ta dubbel lektioner.
I teorin låter det bra då man tror att det leder till att man snabbare får körkortet, men i praktiken kan det leda till att läraren endast drar ut på ett moment som man kunde ha klarat på en enkel lektion istället.
Man behöver verkligen inte ”starta i lutning” i 80 minuter t.ex.

Körlektioner behöver ha en struktur där läraren tydligt förklarar vilket moment som ska man gå igenom på kommande körlektion.
”Vid nästa lektion ska vi backa in mellan två bilar och börja fickparkera” är mycket bättre än ”Vi kör lite bara”.
Mängdkörning är ett bra sätt att bli van bakom ratten, men inget man bör göra på en körskola då det är att kasta pengar i sjön.
Om man inte har möjlighet att övningsköra hemma så berättar man det för läraren, och en bra lärare anpassar körningen efter det. Mängdkörning är också något man får öva på efter att man tagit körkortet, då man inte förväntas att ha suttit bakom ratten i hundratals mil vid uppkörningen.
Jag håller helt med om att en körskola behöver ha lite struktur och framförhållning när dom undervisar.
Där jag gick så fick jag alltid veta vad som skulle komma på nästa lektion, och det gjorde så att jag kunde öva lite extra på det med min privata handledare, så när nästa körlektion kom så kunde ju oftast (inte alltid) sätta det vi skulle göra utan några som helst problem. Hade min körlärare inte berättat vad som skulle komma så tycker jag personligen att det skulle vara mycket svårare att öva på vissa saker mer konkret och grundläggande än vad jag nu kunde göra.
A 2018-03-26 12:50 ! Citera #
Alexandra 2018-03-26
Jag håller helt med om att en körskola behöver ha lite struktur och framförhållning när dom undervisar.
Där jag gick så fick jag alltid veta vad som skulle komma på nästa lektion, och det gjorde så att jag kunde öva lite extra på det med min privata handledare, så när nästa körlektion kom så kunde ju oftast (inte alltid) sätta det vi skulle göra utan några som helst problem. Hade min körlärare inte berättat vad som skulle komma så tycker jag personligen att det skulle vara mycket svårare att öva på vissa saker mer konkret och grundläggande än vad jag nu kunde göra.
Håller totalt med er om att struktur är bra. Det var många gånger min körlärare inte minns något som han sa körlektionen innan.. ett exempel var
två körningar innan halkan, så frågade han mig om jag övat på att tvärbromsa, och jag svara nej, då sa han att okej bra då övar vi på det nästa gång alltså dagen innan halkan.... dagen innan halkan så frågade han mig vad ska vi göra idag? Och jag sa att vi skulle väl öva på att tvärbromsa? Då svarade han Va?! Nej! Det ska vi inte göra... han gav mig ett svar och med en viss ton som om jag var helt dum i huvudet....
Pangaren 2019-01-10 20:16 ! Citera #
Rekommenderar starkt att du byter körskola omedelbart! Finns inga dåliga elever bara dåliga lärare.
Tänker mer att du oftast får köra samma område.
Harry 2019-01-11 14:05 ! Citera #
Jag körde på en katt idag, men körskola läraren tyckte att detta var ok, alltså att jag skulle inte kuggat om det var på min uppkörning. Skönt! För sådant händer mig ofta!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov