Start > Körkortsforum > Myten om antal körlektioner so…

Myten om antal körlektioner som behövs för att ta körkort

Körkortsboxen 2013-01-23 23:46 ! Citera #
Det råder en myt sedan 30-40 år tillbaka att körskolor suger pengar av elever och lurar dem på lektioner som dem inte behöver. Hur är det egentligen?? Om så är fallet varför går då folk på körskolor överhuvudtaget??

Nej, sanningen är tyvärr att det är en statusfråga. Desto färre lektioner man tagit, ju bättre anses man vara, för vem som helst kan väl köra bil? Det kan ligga sanning i att vissa skolor ”håller” kvar elever, men oftast är det för att dem helt enkelt inte kan köra trafiksäkert och är en ren trafikfara på vägarna. Om någon ändå bokar en uppkörning ”privat” och ”slinker” igenom systemet så betyder inte det att man kan köra bil, tvärtom.

Man får inte glömma att förarprövarsystemet (uppkörningen) inte förändrats sen andra världskriget. Kan verkligen en förarprövare se om eleven är en trafiksäker och riskmedveten bilförare med allt vad det innebär på knappt 30 till 40 minuters bilkörning?

Det är klart som gatan att dem inte kan det, det är allt för många faktorer som kan påverka om man klarar ett prov eller inte. T ex. tiden på dygnet, veckodag, väder och trafik påverkar för att inte tala om var man kör upp i landet, det är med andra ord faktist ren tur att vissa klarar sig (som inte borde göra det) och det är skrämmande. Dessutom är förarprövarna människor med helt olika bedömningar, tänk er en rättegång utan en jury där endast en får döma, hur skulle våra domstolar då se ut?

Myten om antalet lektioner då? Ett klassiskt exempel:
Krille som precis tog sitt körkort berättade för sin kompis Kalle att han klarade sig med endast 10 lektioner, (dock glömde han berätta om paketet med innehållande 30 lektioner som han köpte på förra trafikskolan som han var missnöjd med, plus sina 30 timmars privata träning hemma). Kalle som också precis tagit sitt körkort blir lite förvånad över att Krille endast behövde 10 lektioner och törs inte berätta för Krille om sina övriga 60 lektioner han kört, så han ”friserar” det till endast 5 lektioner för att han vill ju inte vara sämre än Krille. Dem andra kompisarna börjar då också med sina ”friseringar” och myten är igång.

Dem som misslyckas på sina prov efter 10 till 20 körlektioner skyller dessutom ofta på trafikskolan. Man kan läsa om deras missnöje på diverse forum/insändare eller omdömen på internet. Dessa personer har ofta väldigt dålig självkännedom och saknar förmodligen verklighetsförankring.

Denna typ av ”frisering” har pågått i snart 30-40 år och det lär inte sluta eftersom föräldrar som tog sitt körkort ”glömt” bort hur mycket tid dem egentligen lade ner på sitt körkort och har inte en aning om hur stora kraven på att ta körkort är idag.

Jag som förälder skulle aldrig i hela livet släppa min 18 åring till att köra bil i trafiken med endast 10-20 lektioner som enda erfarenhet. Alltför många 18-24 åringar omkommer eller skadas allvarligt i trafiken och en bidragande orsak är kanske just att dem har för lite erfarenhet. Är det värt att spara några tusenlappar?

Statistiken
40 timmars träning i genomsnitt om man endast kör på trafikskola
70 timmars träning i genomsnitt varav 13 timmar på trafikskola och resten ”privat”
180 timmars träning i genomsnitt om man endast kör ”privat”

Så ser det ut. Kalla fakta.
Självklart finns det duktiga elever som kan klara det på betydligt mindre tid, men det är otroligt naivt att tro att man klarar en förarutbildning på 6-10 timmars övningskörning. Erfarenhet kräver träning och nötning, det får man inte gratis. Stora idrottsstjärnor som Zlatan blev inte fotbollsproffs i sömnen precis.

Tro heller inte att alla kan ta körkort, det finns väldigt många som aldrig nånsin kommer ta sitt körkort, hur mycket tid dem än spenderar, tyvärr inser dessa människor aldrig detta föränns dem spenderat ca 200 lektioner på en körskola och då är det naturligtvis körskolans fel att dem inte lyckats. Människor med invandrarbakgrund har ofta svårigheter med att ta körkort och det är ju ganska naturligt eftersom vår trafikmiljö är främmande för dem. Speciellt svårt är det för dem som har ADHD eller annan psykisk sjukdom, även denna gruppen tror ofta att dem behöver ca 20 körlektioner.

Till er som håller på med körkortet och kört mer än 20 lektioner på trafikskola vill jag bara säga en sak, ni är inte dåliga, det är inte er det är fel på och inte heller trafikskolan eller er handledare som sliter håret för att ni inte lyckas. Det är dem som ”friserar” sina körtimmar det är fel på och som gett er helt fel signaler från början. Dem flesta lyckas med sitt körkort i slutet, en del tidigt och en del lite senare.

Lycka till
Birgitta 2013-03-04 03:50 ! Citera #
Om det finns folk som tar 200 lektioner förrän de inser att de inte har någon talang för att köra bil tycker jag verkligen att det är körskolans fel. Körläraren borde kunna se detta redan efter cirka 2 - 3 lektioner och avråda eleven.
inspektörn 2013-03-04 05:25 ! Citera #
Körkortsboxen!
”Man får inte glömma att förarprövarsystemet (uppkörningen) inte förändrats sen andra världskriget. Kan verkligen en förarprövare se om eleven är en trafiksäker och riskmedveten bilförare med allt vad det innebär på knappt 30 till 40 minuters bilkörning?

Det är klart som gatan att dem inte kan det, det är allt för många faktorer som kan påverka om man klarar ett prov eller inte. T ex. tiden på dygnet, veckodag, väder och trafik påverkar för att inte tala om var man kör upp i landet, det är med andra ord faktist ren tur att vissa klarar sig (som inte borde göra det) och det är skrämmande. Dessutom är förarprövarna människor med helt olika bedömningar, tänk er en rättegång utan en jury där endast en får döma, hur skulle våra domstolar då se ut?”

Har inte uppkörningen förändrats sedan andra världskriget????
Jisses vilken förenkling! *s* Det utvecklas hela tiden! Det är en enorm skillnad på uppkörningarna idag jämfört med för bara 10 år sedan. Nya lagar, ny utbildning, ny kursplan, nya bilar-

Olika bedömningar? Nej! I 93,7% av fallen bedömer inspektörerna lika (Umeå universitet), vilket är ett resultat långt bättre än inom tex skolväsendet.
¨
Körprovet är ett stickprov, vilket gör att en och annan kan slinka igenom. Problemet med att folk kör dåligt efter dom fått körkort beror på att dom inte har fortsatt utveckla sin körning. Att klara uppkörningen gör att du får fortsätta övningsköra på egen hand.

Sedan behöver en erfaren inspektör ca 20 meters körning för att veta om det finns chans till körkort eller inte!
Krille 2014-05-06 20:46 ! Citera #
Körkortsboxen,
Bra skrivet! Jag känner igen varenda ord du skriver genom mitt yrke som Trafiklärare!

Och till Birgitta:
Självklart borde Trafikskolan avråda eleven till att ta körkort om man ser att det är hopplöst. Det brukar jag alltid göra, det är det enda rätta enligt mig. Dock säger min erfarenhet (snart 8år) att det är just denna målgrupp som inte riktigt tar till sig det man säger, de som mer ser det som en utmaning, och de som frekvent byter trafikskola när de inte utvecklas som de vill. Självklart får man då höra mycket skitsnack om den förra trafikskolan som inte lyckats lära personen något. Och jag tar för givet att många snackar skit om mig eftersom jag säkert har misslyckats att lära många personer att köra bil. Hur mycket en lärare än anstränger sig ibland så går det bara inte.
Ggggh 2017-08-11 19:22 ! Citera #
de heter de inte dem överallt
Indy5000 2018-03-07 15:11 ! Citera #
En körskola som inte lyckas med en elev efter ca 20 lektioner, är ingen bra skola. Skyll inte allt på kunden (eleven). Betänk också att i stort sett vem som helst kan bli körskollärare på 1-2 år...
Gäst 2018-03-07 16:57 ! Citera #
Indy5000 2018-03-07
En körskola som inte lyckas med en elev efter ca 20 lektioner, är ingen bra skola. Skyll inte allt på kunden (eleven). Betänk också att i stort sett vem som helst kan bli körskollärare på 1-2 år...
Det har du rätt i, men för att ens få ansöka om att få bli körskollärare så måste man ha haft körkort i minst 5 år och inte ha någon som helst anmärkning på sig.. Men har man ett fritt protokoll så kan vem som helst ansöka om att få utbilda sig till körskollärare. Dock måste man även då genom ett körprov för att uppvisa att man kan köra säkert och följa alla regler..
Men det borde man väl kunna göra felfritt om man hade tänkt sig ett sådant yrke :D
Gäst 2018-03-08 10:14 ! Citera #
Hej,

Bra skrivet, jag håller med, jag hör så ofta om folk som säger att de körde upp trots att körskolan ville de skulle köra 10 lektioner till, och att det faktum att de klarade uppkörningen är ett bevis på att körskolan hade fel. Så behöver det ju inte vara, även en trasig klocka stämmer två gånger om dagen och ibland kan folk helt enkelt ha flyt på sina uppkörningar.
ab 2018-03-10 19:09 ! Citera #
Det beror nog på vad du menar med t.ex. ”40 timmars träning i genomsnitt om man endast kör på trafikskola”.
Om du räknar in tiden du pluggar teorin med tiden du sitter bakom ratten så kanske det ligger något i det.
Men om du menar att den genomsnittlige personen som endast övningskör på trafikskola skulle behöva så mycket som 60 stycken körlektioner på 40 min så stämmer det inte alls.
Enligt de trafiklärare jag pratat med så är 20-30 lektioner det vanligaste för personer som kört lite eller inget privat.
A 2018-03-25 17:33 ! Citera #
Jag har nu kört 30 dubbla körlektioner.
Min körlärare tyckte att det var dags för en planering och bokade kunskapsprovet och körprovet, han sa att jag behövde 10 körlektioner till så vi kunde köra varje dag fram tills uppkörningen. Han bokade samtidigt även in den så kallade ”lilla uppkörningen” ( för er som inte vet vad det innebär, man kör med en lärare man inte kört med förut ). På lilla uppkörningen gick det sådär och körläraren tyckte inte jag var tillämplig för körprovet, han gick igenom vad jag borde träna och tänka mer på. Han rekommenderade att uppkörningen skulle flyttas upp men när jag gick ut ur bilen säger han ”jag håller tummarna för dig”.
Dagen därefter körde jag med min körlärare och hans kollega ( från lilla uppkörningen ) sa då åt oss båda vad vi skulle träna på och den körlektionen gick bra enligt min körlärare. Efter körlektionen pratade vi om uppkörningen och jag berättade för honom att jag är nervös osv han sa då att det enda jag borde tänka på är och andas och vara lugn.
Dagen efter körde vi igen och då gick det sådär. När vi var klara gick vi igenom och han berättade att han vill flytta upp körprovet, han förklarade varför och det han tyckte jag var sämre på ( och det är inte samma fel som körläraren på lilla uppkörningen sa om ) vill han att jag ska öva mer på. Han gav även exempel , hans exempel var : Om ex. Körprovet skjuts upp så kanske den tidigaste tiden är om 3 månader och du har 3 körlektioner kvar, det betyder att du kan köra en gång i månaden och det räcker inte. Det var hans sätt att säga att jag borde köpa till fler körlektioner. Detta här hände en vecka innan körprovet.
Jag tycker bara det är så dålig stil just på grund av att han bokade ”lilla uppkörningen” samtidigt som körprovet, lilla uppkörningen borde man väl göra innan den riktiga blir bokad? För att just se hur man ligger till, vad man behöver tänka och träna mer på och eventuellt bli rekommenderad ungefär hur många körlektioner man behöver.
Jag känner mig sjukt irriterad för enda sen han bokade uppkörningen så har jag varit nervös, har inte kunnat sova ordentligt för har tänkt jätte mycket på det, för att han sen ska skjuta upp körprovet 6 dagar innan. Alltså har jag varit nervös och haft dåligt med sömn helt i onödan...
Den senaste tiden har min körlärare dessutom suttit med sin telefon konstant och inte riktigt varit uppmärksam på verken min körning eller vägen framför oss. Han påstår med andra ord att min körning går bakåt att jag har blivit sämre men varför sitter man då med mobiltelefonen istället för att vara närvarande till 100% . Han låter även mig köra runt samma område varje gång på 20 dubbla körlektioner, spyr snart på det området kan den in och ut.

Jag har 3 körlektioner kvar jag har absolut ingen lust och köra med honom verken honom eller någon annan där.

Min fråga är om ni har varit med om något liknade?
Jag kommer ju boka uppkörningen privat men rätt lång tid tills första lediga tid, borde man kanske börja på en annan körskola sålänge ? Och kan man möjligtvis få pengarna tillbaka för dom 3 körlektionerna man har kvar?

Förlåt för ett långt inlägg.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
8
I dag 11:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest