Man kan väl bli kuggad om man inte lärt sig att manövrera bilen ordentligt? När man väl lärt sig manövrera bilen så bör man, bedömer JAG i alla fall, träna ordentligt på att accelerera snabbt och panikbromsa så hårt som möjligt under åtminstone 3 dagar, sedan kan man åka till halkbanan.
Jag var på Gnesta halkbana och gjorde halkbanetest och fick då accelerera upp i olika hastigheter och panikbromsa vid en särskild linje precis före det konstgjorda väglaget där man skall börja bromsa, då fick jag uppleva att bilen får ordentligt med sladd i halare väglag och ju högre hastighet desto kraftigare sladd blir det. Fast det var lätt att manövrera bilen jag lånade på halkbanan, det var en automatväxlad Volkswagen Polo tror jag. Direkt efter halkbanetestet fick jag ett certifikat på att jag avklarat riskutbildning del 2.
Man blir kuggad på halkan om man inte sköter sig, det vill säga om man leker för mycket eller inte lyssnar och gör det utbildaren vill att man ska göra..
Jag undrar lite hur seg du är på att lära dig saker?
Man behöver absolut inte 3 dagar på sig för att lära sig hur man accelererar och panikbromsar.
Vart har du Björn He fått det ifrån???
Det räcker med en enda körlektion så sitter det...
3 dagar???