När ska man stänga av bilen?
Hejsan, nu när Ecodriving är på tapeten har jag en fråga som jag inte hittat nåt svar på än så länge.
Jag har hört det ryktas att man vid vissa tillfällen ska stänga av bilen medans man väntar på saker, däremot har jag aldrig hört uttryckligen NÄR man ska stänga av bilen.
Jag har hört att man ska stänga av den vid järnvägskorsningar när bommarna är nerfällda, stämmer det?
är också nyfiken på vad som gäller om man exempelsevis hamnat i ett trafikljus som precis blivit rött, får man stilpoäng om man då stänger av bilen, eller kan det leda till en stor kuggning?
Även nyfiken på om man ska stänga av bilen medans man släpper fram exempelsevis ”Barn med ledare” eller ”Begravningsfölj” - grupper som man ska låta passera helt utan att bryta sig emellan?
Kort och gott: För vilka ändamål ska man överväga att stänga av bilen, och kan en avstängning vid fel tillfälle leda till en kuggad uppkörning?
Tack på förhand!
MVH Jimmy
Står du och väntar på tåg och du inte ser tåget så kan du ju stänga av bilen..
Men för att släppa fram folk vid övergångsställen och vid stoppljusen är det ingen bra ide.. Lägg i 1:an och håll ner kopplingen, du ska vara klar och berädd på att köra så fort ljusen slårom! lycka till!
Är bommarna nere så stäng av bilen oavsett om du tror tåget kommer snart eller ej, det har jag i alla fall fått stränga regler om från min trafikskole lärare . Men stäng aldrig av bilen om du står vid rödljus eller om du ska låta folk gå över övergångsställe, det tar sin lilla tid att starta bilen och man kanske tror att bilen redan är på å så blir det massa krångel. Så bara vid järnvägsövergång enligt mig!
Är det inte också vid broöppningar och i väntan på bilfärjor som man ska stänga av motorn?
Det finns regler för sånt, i varje kommun. Min lärare sa på min senaste lektion att den tiden är 1 minut i min stad. Men man får väl mest använda lite sunt förnuft, är ju inte så smart att stänga av bilen vid ett rödljus som kan slå om när som helst, även om man får stå där i en minut.
Det är bra att stänga av bilen om du ska vänta på något en längre stund, men ur eco-synvinkel så drar det en del när man startar motorn och ibland är det alltså mer miljövänligt att låta bilen gå på tomgång istället.
Vid många järnvägsbommar finns ju skyltar om maxtid för tomgång vilket helt klart underlättar :P Kör man på vägar man känner igen så har man ju en aning hur lång tid olika stopp tar och kan därför rätta sig efter det. Om man däremot kör på nya vägar så kan det nog vara bra att kolla lite hur de andra förarna gör..
Vid broöppning eller stoppsignal framför korsning med järnväg eller spårväg är det normalt påbjudet att stanna med avstängd motor, för att undvika onödig tomgångskörning medan man måste stanna som oftast tar relativt lång tid.
Nån kille som blev kuggad på första försöket i Farsta berättade att han kuggade bara för ett enda misstag, att han inte stängde av motorn medan han stannade vid nedfällda bommar vid järnvägsövergången på Fagersjövägen, han tänkte tydligen inte på att atänga av motorn medan han väntar vid rött ljus.
När man stannar vid rött ljus före en vägkorsning eller ett bevakat övergångsställe så är det däremot olämpligt att stänga av motorn, med hänsyn till att man kan få grönt ljus precis när som helst och då måste man vara körklar för att kunna starta så fort det blir grönt.
Skulle man tvingas stanna en relativt lång tid vid rött ljus så kan man dock, på modernare bilar, stänga av motorn tillfälligt genom att lägga växeln i neutralt och släppa kopplingen, då stänger motorn av sig själv - och startas igen när man trampar på kopplingen för att lägga i ettans växel.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025