Start > Körkortsforum > 20 tips inför uppkörningen

20 tips inför uppkörningen

inspektörn 2012-03-07 22:03 ! Citera #
Jossi! Inspektören vet nästan alltid varför aspiranten har gjort på ett visst sätt. Är inspektören osäker så försätter han aspiranten i liknande läge och ser om det var en engångsföreteelse eller en kunskapsbrist. Behöver inspektören ytterligare information så ställer han/hon en situationsanpassad fråga.
Men visst vill du tala om varför du gör på ett visst sätt så varsågod, men det kommer troligtvis inte göra vare sig till eller ifrån!
Marie 2012-03-12 07:39 ! Citera #
Bråka och diskutera inte med inspektörn. Kom ihåg att de är bästa och kan det här bättre än alla andra!
Gäst 2012-03-13 20:48 ! Citera #
Jättebra tips.
Tack så mycket!
Gäst 2013-01-26 11:17 ! Citera #
Min kompis körde ”fel” i en rondell alltså hon låg i fel fil när hon skulle köra ut ur rondellen. Sen efter frågade körgubben hur hon tyckte det gick. Då sa hon att hon gjorde fel i rondellen annars gick det bra. Då fick hon godkänt och fick körkort bara för att hon visste att hon hade gjort fel. Hade hon inte erkänt det så hade hon helt enkelt blivit kuggad. :D
Tim 2015-10-28 04:36 ! Citera #
inspektörn 2012-03-07
Jossi! Inspektören vet nästan alltid varför aspiranten har gjort på ett visst sätt. Är inspektören osäker så försätter han aspiranten i liknande läge och ser om det var en engångsföreteelse eller en kunskapsbrist. Behöver inspektören ytterligare information så ställer han/hon en situationsanpassad fråga.
Men visst vill du tala om varför du gör på ett visst sätt så varsågod, men det kommer troligtvis inte göra vare sig till eller ifrån!
Nu lugnar vi oss lite. Först och främst, att kalla sig ”inspektören” är väl lite overkill?

När jag körde upp för andra gången så klarade jag det. Gissa vad jag gjorde under uppkörningen? Jag skulle svänga vänster vid trafikljuskorsning och hade väjningsplikt för bilar från motsatt håll som skulle rakt fram. Jag tänkte inte på detta och började svänga. Inspektören var tvungen att ställa sig på bromsen. Det skämdes lite och sa typ ”Oj, det där var inte så smart” eller nått liknande. Detta skedde ganska tidigt av uppkörningen, resten flöt på bra. När jag sedan parkerar vid trafikverket igen efteråt frågar inspektören mig hur jag tyckte att det gått. Jag säger att jag tyckte att det gått bra och så påpekar jag mitt misstag i början, att jag hade väjningsplikt för mötande bilar för att visa att jag förstod situationen trots att jag missade. Då säger inspektören att jag blivit godkänd! Då ska man tänka på att mitt misstag faktiskt var starkt relaterat till säkerhet. Det kunde blivit en kollision om inspektören inte bromsat.

”In your faces” ni som påstår att man inte kan bli godkänd trots allvarliga misstag! 8-)
Tim 2015-10-28 04:37 ! Citera #
Kan även tillägga att den trafikljuskorsningen inte existerar idag, ca 2 år senare. Den är omgjord till rondell.
N.N 2015-11-14 12:30 ! Citera #
Igår hade jag uppkörning men gick inte bra eftersom jag kunde inte använda motorbroms, jag körde med trafikskolan
30 lektioner men de har inte vissat mig motorbromsa. :x
Gäst 2015-11-14 20:52 ! Citera #
N.N 2015-11-14
Igår hade jag uppkörning men gick inte bra eftersom jag kunde inte använda motorbroms, jag körde med trafikskolan
30 lektioner men de har inte vissat mig motorbromsa. :x
Herregud, då är det verkligen dags att byta trafikskola!!!
Varför har du inte sagt nått till dom?!?
Så det är ju lika mycket ditt fel som det är trafikskolans..
Gäst2 2015-11-19 11:27 ! Citera #
”4. Lägg fram alla papper du behöver ha med dig kvällen innan, så du slipper springa runt och leta efter något precis innan du ska gå hemifrån.”

Vänta, va? Vad för papper syftar du på? ????
Gäst 2015-11-19 15:28 ! Citera #
En sak jag gjorde som inte kanske alla tänker på är att nu när det vinter så brukar man ha mkt kläder på dig ta av din jacka tex så rör du dig bättre. Och ta ner tempen på fläkten innan u kör, ju mer stressar man blir desto varmare blir man och ju mer fel blir det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor