Jossi! Inspektören vet nästan alltid varför aspiranten har gjort på ett visst sätt. Är inspektören osäker så försätter han aspiranten i liknande läge och ser om det var en engångsföreteelse eller en kunskapsbrist. Behöver inspektören ytterligare information så ställer han/hon en situationsanpassad fråga.
Men visst vill du tala om varför du gör på ett visst sätt så varsågod, men det kommer troligtvis inte göra vare sig till eller ifrån!
Nu lugnar vi oss lite. Först och främst, att kalla sig ”inspektören” är väl lite overkill?
När jag körde upp för andra gången så klarade jag det. Gissa vad jag gjorde under uppkörningen? Jag skulle svänga vänster vid trafikljuskorsning och hade väjningsplikt för bilar från motsatt håll som skulle rakt fram. Jag tänkte inte på detta och började svänga. Inspektören var tvungen att ställa sig på bromsen. Det skämdes lite och sa typ ”Oj, det där var inte så smart” eller nått liknande. Detta skedde ganska tidigt av uppkörningen, resten flöt på bra. När jag sedan parkerar vid trafikverket igen efteråt frågar inspektören mig hur jag tyckte att det gått. Jag säger att jag tyckte att det gått bra och så påpekar jag mitt misstag i början, att jag hade väjningsplikt för mötande bilar för att visa att jag förstod situationen trots att jag missade. Då säger inspektören att jag blivit godkänd! Då ska man tänka på att mitt misstag faktiskt var starkt relaterat till säkerhet. Det kunde blivit en kollision om inspektören inte bromsat.
”In your faces” ni som påstår att man inte kan bli godkänd trots allvarliga misstag!