Start > Körkortsforum > 20 tips inför uppkörningen

20 tips inför uppkörningen

AMTL 2012-03-01 00:26 ! Citera #
Hur förbereder man sig inför uppkörningen?

Hjälp mig och alla andra att ta körkortet.

Var vänligen och skriv 20 tips!
Gäst 2012-03-01 09:15 ! Citera #
20 tips? Det var inte lite det. Ska se vad vi kan få ihop ;)

1. Övningskör mycket. Kan du inte hantera fordonet och trafiken så kommer du inte få godkänt.

2. Läs teorin. Körningen blir bara bra i kombination med teori.

3. Kom ihåg att det inte är din rättighet att få ett körkort. Du måste bevisa att du förtjänar det.

4. Lägg fram alla papper du behöver ha med dig kvällen innan, så du slipper springa runt och leta efter något precis innan du ska gå hemifrån.

5. Sov ordentligt innan provet, så du är utvilad när du kommer dit.

6. Kom i tid till provet. Det är alltid bra att ha lite marginal om något oförutsett skulle orsaka försening.

7. Inspektören vet att du är nervös. Det är alla. Det gör ingen nytta att tala om det. Om nervositeten påverkar dig så mycket så du inte kan hantera körningen, så är du inte redo för uppkörning.

8. Under provet: Fokusera inte på om du kommer bli godkänd eller inte. Lägg istället fokus på körningen, så kan du analysera resultatet när du är klar istället.

9. Gå hellre på toaletten innan provet än att sätta dig i bilen och senare inte kunna tänka på annat än att du behöver kissa :P

10. Kom ihåg att inspektören är en vanlig människa. Försök se honom/henne som vikarien för din ordinarie trafikskolelärare/handledare, eller bara en vän du ska skjutsa. Du ska ju trots allt köra precis som du hade gjort om inspektören inte satt där.

11. Försök komma ihåg att det inte är hela världen om du inte klarar provet på första försöket. Det är ju bättre att få veta vad man inte kan och gå hem och lära sig det, än att bli utsläppt i trafiken när man inte är redo för det.

12. Det kan kanske vara en idé att äta/dricka något innan provet. Kanske en chokladbit?

13. Glöm inte att planera körningen.

14. Säkerheten är alltid viktigast.

15. Inställningen ”de måste ju förstå att jag inte kan göra allt bra” är inte rätt attityd. De förstår visserligen att du inte har den erfarenhet som en 45-årig förare har efter 25 år av bilkörande. Men du förväntas trots det kunna hantera trafiken och bilen på ett trafiksäkert sätt.

16. Sunt förnuft kommer man långt med.

17. Om du kuggar så skyll inte det på en tjurig inspektör. Tag istället till dig vad inspektören har att säga och försök bättra dig till nästa gång. Att skylla sina misstag på andra lär man sig inget av.

18. Om du kör på trafikskola på orten där du ska köra upp så vet de ibland var man skulle kunna få köra under en uppkörning. Din lärare kan säkert peka ut några luriga ställen där elever har fått köra förut, så du kan förbereda dig på dem om de skulle komma på ditt prov med.

19. Jag skulle rekommendera att göra körprovet med körskolans bil (om du går på en skola alltså). Då är du van vid bilen och behöver inte oroa dig för att det ska bli ett hinder.

20. Om du har möjlighet så försök köra en timma eller så (med privat handledare eller ännu hellre en trafikskolelektion) precis innan uppkörningen. Jag var själv inte helt på topp under första halvtimman av min entimmeslektion. Men under andra halvan blev det bättre och då hade man fått lite uppvärmning inför uppkörningen.
arminno 2012-03-03 21:26 ! Citera #
Tack för tipsen ;)
Hur gjorde du själv för att nå körkortet?
Mia 2012-03-04 08:54 ! Citera #
Sedan är det inte så att man måste göra allt helt rätt. Upptäcker du en lite blunder, som givetvis inte får ha något med säkerhet att göra, så säg högt hur du tänkte. Man kommer långt med rätt tänk även om man gör små missar.
Och låtsas att du är ute och kör som ”vanligt”, är du en pratsam person så är det okej att prata och är du en tyst person så kan du sitta tyst. Huvudsaken är att försöker slappna av och göra ditt bästa.
inspektörn 2012-03-04 09:01 ! Citera #
Mia, det är inte så lämpligt att sitta och tala om vilka misstag man gör. Inte för att inspektören bryr sig, han/hon har redan noterat det och många andra missar som aspiranten inte har en aning om, utan för att det skapar ett sämre självförtroende för aspiranten. Tänk dig själv att sitta där och säga : Nu gjorde jag si eller nu gjorde jag så.... Efter ett tag tror aspiranten att det är tvärkört för det har blivit fel och fokuserar mer på det som har varit än det som komma skall, och då blir körningen bara sämre och sämre.
Gäst 2012-03-04 15:05 ! Citera #
inspektörn
Mia, det är inte så lämpligt att sitta och tala om vilka misstag man gör. Inte för att inspektören bryr sig, han/hon har redan noterat det och många andra missar som aspiranten inte har en aning om, utan för att det skapar ett sämre självförtroende för aspiranten. Tänk dig själv att sitta där och säga : Nu gjorde jag si eller nu gjorde jag så.... Efter ett tag tror aspiranten att det är tvärkört för det har blivit fel och fokuserar mer på det som har varit än det som komma skall, och då blir körningen bara sämre och sämre.


Det där är ju högst individuellt. Det är ju inte alla som ger upp tron på sig själva för att de gör fel. Om man kan konstatera att man gjorde fel och inse att det inte finns något man kan göra åt det i efterhand, utan istället fortsätter fokusera på körningen och ser till att inte göra samma misstag en gång till, så är det väl inget problem. Man lär ju sig av sina misstag, så det är ju bättre att notera att man har gjort fel så man kan lära sig av det till nästa gång, än att låtsas att det inte hände alls.
inspektörn 2012-03-04 20:36 ! Citera #
Gäst, i den bästa av världar kan det nog vara som du beskriver, men i verkligheten är det helt annorlunda! Sorry, men jag är bara realist!
Mia 2012-03-05 10:45 ! Citera #
Jag vidhåller att det är bättre att säga ”där borde jag nog hållt lite mer till höger” eller vad det nu är, för då vet kontrollanten att man faktiskt vet hur man ska köra men råkade göra lite fel just på det stället. Är man tyst tror de att tror man gjorde rätt. Däremot får det inte bli massa fel som man kommenterar, då är man inte mogen. Så sa i alla fall kontrollanten till dottern. Men givetvis skiljer det sig även där på kontrollanter och man vet inte vilket sort man får så man får väl ”känna efter lite” :?
Gäst 2012-03-07 09:26 ! Citera #
Jag tycker att det står så bra redan, de tipsen andra har skrivit ovan. Ett tips jag har är att det ska faktiskt inte vara så farligt att kugga första gången man kör upp,andra gången eller de nästkommande gångerna. Det är bara ett test, precis som vilket annat prov man har. Det är ett test på din förmåga att behärska en bil i trafiken, hur säkert man tar sig fram. Om det inte kostade så otroligt mycket att ta ett körkort, bara uppkörningen då som kostar någon tusenlapp, så tror jag inte att man skulle vara så nervös inför uppkörningen. Man vill ju absolut klara uppkörningen första gången men det är inte hela världen, faktiskt. Det ska jag försöka intala mig själv också!
jossi<3 2012-03-07 10:47 ! Citera #
Tänkte fylla i det MIA sagt.

Dock skulle jag föra en dialog efter körningen. Varför gjorde jag si och så. Detta visar på att du är medveten om vad du gjort och har du även en bra förklaring på varför du gjorde på detta sättet så kan du bevisa att du mycket väl förstår vad du har gjort fel men även varför du gjorde på detta sättet. Du kanske gjorde så helt enkelt på grund av säkerhetsskäl. Jag vet personer som genom att förklara varför de gjorde på ett visst sätt klarat sig med förklaringen att man är medveten om vad man gjort och att man har ett bra resonemang om varför man gjorde på detta viset.
Då menar jag inte att man ska komma med en bortförklaring varför man körde mot rött utan att man kanske körde något långsammare i en kurva just för att det var otroligt halt där, man kanske saktade in lite för tvärt innan ett övergångsställe just för att man såg en osäker skateboardåkare i full rulle mot övergångsstället och man såg att det inte fanns någon bil bakom osv. Ja ni förstår säker vad jag vill säga.


Efter körningen är klar och inspektören tar upp någon fråga så ska man kunna svara och förklara varför man gjorde på detta viset och genom detta bevisa att man förstod varför man gjorde på detta viset och att det var en god utväg att ta.
Genom att inspektören ser att du förstår och kan förklara varför du gjort på ett visst sätt så kan man klara sig. Det kan helt enkelt handla om att inspektören helt enkelt bara vill veta att du förstått vad som hände och varför.


Förlåt för det långa inlägget :P :D

LYCKA TILL

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest