Start > Körkortsforum > Jag är trött på alla som klaga…

Jag är trött på alla som klagar!

Gäst 2015-07-30 13:37 ! Citera #
Jag undrar mer varför trafikinspektören på min uppkörning ljög mig rakt upp i ansiktet. Det enda denne påstod var fel var att jag inte hade uppsikt bakåt när jag skulle svänga av och köra in på landsväg och att det var meningen att jag skulle kolla vem som var bakom mig när jag körde rakt också och underlätta så mycket som möjligt. Jag kan utan tvekan säga exakt vilken färg och märke bilarna bakom mig hade och att jag såg de. Inspektören sade att jag ljög och att denne i sin lilla spegel kunde se alltihopa. Detta vet jag (att inspektören tittar på var jag tittar), men det verkade inte som att inspektören hade tittat i den eftersom att jag var bombsäker på att det hade jag, det är ju det man ska (i min egen backspegel såklart, inte inspektörens).

På min första uppkörning erkänner jag blankt att jag begick ett misstag som var trafikfarligt enligt teori boken, jag var stressad och tänkte inte till ordentligt och förklaringen den inspektören gav mig stämde helt klart överens med min egen upplevelse. Jag kände mig rättvist behandlad och hyste inget agg över huvud taget.

Den senaste gången kändes det som att det flöt på väldigt bra, jag fokuserade extremt mycket på att ha uppsikt och gav mig fan på att jag inte skulle upprepa samma misstag igen, vilket jag inte gjorde. Som inspektören framställde det och av vad denne berättade för mig handlade det enbart om uppsikt på landsväg vilket jag anser att jag hade eftersom att jag som sagt verkligen tänkte noga på att avsöka och ha en rörlig blick. Jag är en vuxen man, inspektören pratade till mig väldigt patroniserande, nästan som om jag var ett litet barn. Ett bemötande som gjorde mig helt förvirrad, aldrig i mitt vuxna liv har jag blivit tilltalad på det sättet.

Till min stora förvåning får jag protokollet, denna gången med 2 röda kategorier istället för en och jag tappade käken. Det inspektören sagt och det som stod i protokollet var två olika världar. Stämningen i bilen kändes kall under hela uppkörningen och det kändes redan från början som att inspektören dömde mig på något sätt. Kanske är det därför vissa säger en sak och det på protokollet står något helt annat.

metro.se/nyheter/inspektoren-de-varsta-missarna-jag-varit-med-om-under-uppkorning/EVHoef!FOyPGpgsEWwGg/

Den här artikeln är rätt så spännande eftersom att man bara vill slå sig själv över pannan när man läser den. Kan det verkligen vara så att dagens aspirerande bilister är så pass mycket sämre än förr? Nej, jag tror inte det. På något sätt så rättfärdigar man misshandeln av unga i samhället med att de är lata och därför arbetslösa och helt värdelösa på att köra bil eftersom att de inte tänker på någon annan än sig själva. Jag skulle vilja plocka in alla som tog sitt körkort för låt oss säga 20 - 30 år sedan och låta de göra om det, en skräck för många bilister. Hade man gjort så hade de lagt en klick i byxan rätt så fort.

Jag förstår det underbara med nollvisionen och att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, för mig är hänsyn en självklarhet och en sådan syn är rätt syn. Men så som man ser tusentals människor köra varje dag, folk som har tagit sitt körkort, där extremt många är totalt vårdslösa, inte bryr sig om någon annan över huvud taget men lik förbannat fortfarande får glida runt och utsätta människor för fara. Är det friskt? Det finns ju massor med människor i min närhet som beskrev att det var busenkelt att ta körkort innan, går man långt bak i tiden fick man ju för tusan till och med ett jäkla MC körkort även om man aldrig ens suttit på en motorcykel tidigare. Det finns många jag känner som pratar om att kostnaderna för att ta körkort idag är helt galna jämfört med förr.

Är dagens aspirerande bilister sämre? Alla vet ju att kraven har ändrats och teoriboken, om man har orkat plocka upp den, beskriver helt nya aspekter av bilkörning jämfört med en äldre sådan. Det står inte samma saker i nya fysik böcker som det gör i gamla. Ribban höjs alltså eftersom att man får för sig att kravställa på ett helt annat sätt. Det är precis som i den svenska skolan som har blivit lite av ett skämt, inte för att eleverna i den är dummare, utan för att gamla pruttar ska diktera och hitta på nya krav som de inte ens själva mäter upp till. Det måste ju finnas någon rimlighet i ett körprov. När det gäller biten med att försätta andra medtrafikanter i en farlig situation, javisst, då ska man kugga. Då har man gjort ett stort misstag och borde kunna regler, tips och tricks för att kunna klara av den situationen. Så som inspektören i artikeln ovan säger, pratik och teori går hand i hand. Jag är för tusan en vuxen man, jag vet vad ansvar är, annars hade jag inte kunnat vara en del av samhället. Jag vet också vad läsa och ta åt sig av kritik innebär. Men att ljuga mig rakt upp i ansiktet för att skicka ut ett protokoll som får näste inspektör att kugga mig redan innan uppkörningen har börjat på grund av att man har plottrat in en massa saker som inte sades är ju helt sjukt. Vad ger det för bild av mig?

Till nästa uppkörning tänker jag ha en dold mikrofon och nåde inspektören som säger en sak och gör en annan. Jag har alltså övat på de moment jag kuggade på första gången, och körskolan har inte sagt något annat än att de anser att jag är klar med utbildningen och därför anser att jag är mogen för att köra upp och skriva prov. Inspektörer som leker polis borde man ju för helskotta sätta dolda kameror i bilarna på och ta körkortet vid första fel, hade det varit rimligt? Det hade blivit ett jäkla gnäll om det var så. Då är det ju klart att man klagar.
Gäst 2015-07-30 20:33 ! Citera #
Du verkar vara en väldigt bitter människa! :)
Varför ska du som är en vuxen man (som du själv påstår) klaga på en inspektör som tydligen har mer trafikerfarenhet än dig?
Blir man kuggad så är man helt enkelt inte färdigutbildad, dom kuggar inte folk för nöjesskull!
Och om nu ditt förarprotokoll var fel, varför tar du inte kontakt med den inspektören och frågar honom/henne varför dom sa en sak, men har skrivit en helt annan? För dom borde ha presenterat sig vid namn när ni skulle ha uppkörningen. Just för att du ska kunna kontakta dom vid ett eventuellt fel, men jag gissar dock på att du vart så sur när du vart kuggad så du hörde troligtvis inte allt han/hon sa, och att du då har missuppfattat det hela... Men visst, bär dolk mikrofon vid din nästa uppkörning, om du tror att det skulle underlätta vid din uppkörning :D :D
Piraten 2015-07-31 06:48 ! Citera #
Läs min tråd inte mitt fel, tar upp just om inspektörer och kuggande delvis.
Håller med fullständigt vad denna tråd handlar om har varit på tal av mig innan haha.

Mvh
Piraten
Jukju 2017-10-06 17:03 ! Citera #
Jo, jag blev också kuggad på mitt första. Och den enda anledningen var att jag EN av två gånger råkade köra för fort på en trettiosträcka. Jag kom från olika håll de olika gångerna. Det första hållet har en extremt dold 30skylt som jag missade. Och andra gången jag kom dit så såg jag att det var tretti på den vägen från ett annat håll å höll därför tretti. Men han ansåg att jag inte skulle ha ett körkort pga den försfa gången...

Har läst nu i efterhand och fått veta att det är skitmånga som missar den trettiskylten på sina uppkörningar, en del blir kuggade andra inte. En del av dem som kuggas pga det blir kuggade för att de missar skylten två gånger eller så å andra för att inspektören är perfektionist.
Hade verkligen inga andra anmerkningar men jaja, man får ladda om till nästa å sen köra.
Trafikinpektörerna vet att man kan kugga folk där, eller rättare sagt de vet att man inte lätt ser den skylten vilket blir lite orättvist eftersom det faktiskt är en dålig placering av skylten och inte något stort misstag en elev gör.

Nu har jag körkort och varje gång jag kör den sträckan så kör jag tretti när det är tretti... men bara för att jag vet att det är tretti för man ser fortfarande inte skylten.

Intressant det skulle va å placera alla som har körkort i sverige med en inspektör..... ALLA skulle bli kuggade. På riktigt... alla. Även om elever som kör upp gör trafikregelbrott och misstag så är de som är elever de mest lagliga bilförarna på vägarna av alla, bokstavligt talat :
Jukju 2017-10-06 17:13 ! Citera #
Att tillägga är ju att nervositeten en elev som gör förarprov har bidrar inte direkt till en bra körning utan tvärt om, det blir lättare att missa skyltar eller så. Som man aldrig har gjort förr. Min bilskola är väldigt noga med att inte skicka elever till uppkörning om de inte är redo. Jag hade faktiskt min lärare med i bilen å han sa efterråt att jag borde blivit godkänd, visst han sa att det blev aningen mer ”stressad” körning än vid våra lektioner men att det sker i stort sätt alla vid en uppkörning pga nervositeten.

Och man kan ha oturen att inspektören gör ett misstag, är på dåligt humör eller liknande.

Andra har tur och blir godkända trots att de är långt från färdigutbildade.

En del inspektörer är perfektionister och andra ser lite mer mellan fingrarna.
Å självklart, börjar man med flera småmissar eller verkar lite osäker på nått så ger man ju inget bra första intryck och då kan ens senare småmissar förstoras i inspektörens ögon.

Men över lag är inspektörerna rättvisa jag håller med, men som sagt även de har sina brister och fel
Gäst 2018-06-06 23:31 ! Citera #
Jag tycker att de är så kaxiga mot killar faktiskt. Fick underkänt pga en gamling tyckte det pga oanpassad hastighet kört lit mindre än 90 km/h. samt när jag kommer överklaga så skrev hon många fel som jag gjorde inte.
Nilla 2018-06-06 23:41 ! Citera #
Gäst 2018-06-06
Jag tycker att de är så kaxiga mot killar faktiskt. Fick underkänt pga en gamling tyckte det pga oanpassad hastighet kört lit mindre än 90 km/h. samt när jag kommer överklaga så skrev hon många fel som jag gjorde inte.
Det går inte att överklaga, såatteee....
Olle 2018-07-02 20:31 ! Citera #
När man har rätt man får inte klaga !!!
WTF jag betalar pengar 1200 kr för ett rättvist inte för att de ska beror på deras humör eller de vill inte godkänna.
Man ska klaga när man har rätt och man ska kriga för sina rättigheter självklart. Det är idiotisk att låta de vad de gör .
Jag anser att man ska ha kameror i bilen och ljudspelare. När man anser att man har rätt att klaga för provrättare var inte orättvis. :(
Mary 2018-07-03 08:56 ! Citera #
Jag kuggades 5 gånger och till slut fick mitt körkort efter 6 uppkörningen. Vid ett tillfälle gjorde jag en skriftlig anmälan till Trafikverket och fick ett svar också. Det handlade om att jag ”tittade för länge åt vänster när jag skulle in i cirkulationsplatsen” och att jag backade runt hörn ”som en robot”. Inspektören fick rätt, inte jag.
Men när jag tänker efter, då hade inspektören rätt. Jag kunde köra bil men ändå gjorde fel vid avsökning, dröjde med blicken för länge även om jag tyckte att jag var ansvarstagande då och kollade trafiken från vänster noggrant. Vid backningen backade jag lite i taget, stannande, backade, stannade för att visa inspektören att jag var försiktig. Han var dessvärre ute efter en backning som ”flöt på” utan avbrott.
Men hur som helst, körkortet är mitt nu.
Lycka till!
K 2019-02-07 16:14 ! Citera #
Inspektörena MÅST ha icke godkännt en viss % när månaden är slut! Vilket är helt hjärndöd. Så det spelar ingentligen ingen roll hur man kör. Inspektörerna får göra vad dom vill, man får inte klaga på
Dom och även trafikskolan får ej klaga på dom. Har dom en dålig dag, ja då får dom icke godkänna dig på grund av deras humör.. eller om dom ej har den % dom ska ha när månaden är slut ja då måste dom icke godkänna för deras egna bästa...
så himla dåligt upp lägg av Trafikverket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov