Obegripligt. Många åker ner till gamla öststater och lyckas köpa till sig körkort utan att ha bott där , jobbar i Sverige , kan ingen Svenska , byter in de utländska körkortet mot Svenskt och dessa idioter får åka runt på våra vägar lagligt fast dom inte varken kan några trafikregler eller hur man uppför sig i trafiken.. möter dessa dårar dagligen ute på vägarna...
Vad fan har hänt med de Svenska systemet.. Man pratar om samkörning utav register , men det verkar ej fungera...
I Jönköpings län är det många som har bytt ut Tjeckiska körkort utan att ens ha bott i Tjeckien.. Dom pratar ej Svenska, ej Engelska och helt säker på ingen Tjeckiska heller...
Att inte Polisen ifrågasätter hur fan någon har fått körkort utan att ens kunna Svenska när dessa blir stoppade ute på vägarna...
Helt sjukt...
Nja....tror unte det är så många som åker ner och köper ett......
Däremot så är de ”få” som inte ska befinna sig i trafiken alls....
Det som mer är skrämmande är yrkestrafik från östaterna.....med bristande kubskaper, även droger och fylla, vid färje terminaler så plockar polisen flertal fordonsburna trafikanter.
Nja....tror unte det är så många som åker ner och köper ett......
Däremot så är de ”få” som inte ska befinna sig i trafiken alls....
Det som mer är skrämmande är yrkestrafik från östaterna.....med bristande kubskaper, även droger och fylla, vid färje terminaler så plockar polisen flertal fordonsburna trafikanter.
Det håller jag med om och kan intyga att utländska chaufförer är påverkade av både det ena och det andra när dom kommer till Sveriges terminaler.. Jobbar själv som lastbilschaufför och stöter ofta på andra chaufförer som kommer från Polen, Tjeckien, Bulgarien o.s.v
Och nästan hälften (4 av 10) av dom som jag stöter på är knallröda i ögonen p.g.a sömnbrist och diverse preparat innanför västen för att kunna hålla sig vakna...
Dom har sjuka tider att passa, så väldigt många är tvungna till att ta till diverse olagliga saker för att ens orka köra deras otroligt långa sträckor.. Vi har ju nått som heter ”Kör&vilotider” som måste anpassas för alla yrkeschaufförer inom EU.
Men dessvärre så följs dom inte så noga av dom östeuropeiska chaufförerna.
Tycker det är jätteläskigt hur man kan sätta sig bakom ratten på en lastbil som är lastad med gods som väger upp till 60 ton, och sedan bara köra iväg när man egentligen inte är fullt kapabel till att ens köra en lådbil.
Jag skulle önska att hela Europa hade haft EN gemensam trafikförordning, med exakt likadana trafikregler, med enda skillnaden att vissa trafikregler som gäller här på europeiska fastlandet (där högertrafik tillämpas) är ”spegelvända” på Brittiska öarna (som tillämpar vänstertrafik). Om nu hela Europa vore EN enda supernation (uppdelad i flera mindre delvis självstyrande provinser eller delstater liksom USA) med en gemensam förordning, exempelvis om trafikregler, då skulle svenskar som vill köra bil i andra länder inte behöva skaffa nytt separat körkort som gäller inom ett annat visst land som exempelvis Tyskland eller Frankrike, utan hela Europa hade ju i så fall haft en gemensam trafikförordning med gemensamma trafikregler och körkortsbestämmelser.
Skälet till att exempelvis svenska körkort inte är giltiga i andra EU-länder eller i Storbritannien (som var EU-medlem före Brexit) är väl främst att olika EU-länder inte har samma trafikregler utan snarare sina egna trafikregler som skiljer sig något från de regler vi har i Sverige. Något eller några exempel:
I Belgien (och kanske även Frankrike) är det vad jag läst förbjudet att köra ”vänstertrafik”, till skillnad från här i Sverige där det vad jag finns finns tre undantag från påbudet för två mötande fordonsförare att möta varandra till höger (sett i körriktningen), och det är när man som fordonsförare möter ett fordon i väghållningsarbete som kör till vänster och på något sätt uppmanar mötande trafik att hålla till vänster vid möte, när man möter en spårvagn eller ett järnvägståg på en väg med järnvägsspår beläget på ens högra sida, eller vänstra sidan sett i spårvagns- eller tågförarens körriktning (men hur ofta kan man möta en spårvagn eller ett tåg som närmar sig på höger sida istället för vänster???), och sist men inte minst när man svänger till vänster i en korsning där en mötande fordonsförare också är på väg att svänga till vänster samtidigt - då det är tillåtet att välja om man ska hålla till vänster för att låta den mötande passera på högra sidan ELLER om man ska möta den mötande vänstersvängande fordonsföraren som vanligt på höger sida för att sen svänga till vänster bakom föraren (men om det finns vägmarkeringar som uppmanar vänstersvängande fordon att hålla till vänster om framförvarande fordon som svänger till vänster samtidigt så gäller alltid regeln att hålla till vänster och låta mötande passera på höger sida).
Skillnaden med Belgien här är att i Belgien är det inte tillåtet att mötas till vänster vid vänstersväng (kanske utom när man skall hålla till vänster enligt vägmarkeringar då), utan i Belgien är man alltid skyldig, när man svänger till vänster samtidigt som en mötande fordonsförare, att möta den mötande vänstersvängande fordonsföraren till höger, för att låta den passera på vänster sida och låta båda fordonen svänga till vänster bakom varandra. Jag vet inte om det är för att ”vänstertrafik” ska undvikas i Belgien för att möte till vänster kanske kan förvirra hjärnan på ett trafikfarligt sätt.
En annan skillnad mellan Sverige och Belgien är att i Belgien (och ev. även Frankrike) kan man få böter på att ”slaviskt ta företräde enligt högerregeln”, om man exempelvis inte tittar åt vänster innan man kör fram från den högra korsande vägen i en vägkorsning där väjningsplikt mot fordon från höger gäller.
Jag vet inte exakt om det även här i Sverige är ett trafikbrott och/eller kan bli böter på att inte titta åt vänster i en korsning där väjningsplikt enligt högerregeln gäller, men i Belgien anses det som ett trafikbrott just för att det anses nödvändigt, för att undvika trafikolycka, att hålla uppsikt till vänster (liksom till höger), trots att en som närmar sig från vänster måste väja för en som kommer från höger. Om en som haft väjningsplikt enligt högerregeln kan styrka att en som kommit från höger inte tittat åt vänster/iakttagit eventuella fordon från vänster före det att ta företräde från höger, då kan den som kommit från höger anses som ensam ansvarig för en eventuell kollision, trots att föraren från vänster haft väjningsplikt; den som haft väjningsplikt enligt högerregeln anses inte ha brutit mot väjningsplikten (i Belgien åtminstone) om nu inte en från höger har tittat åt vänster, för har man inte tittat åt vänster innan man kört fram i korsningen så anses man inte ha iakttagit ”den varsamhet som erfordrats för att undvika trafikolycka”.
Sen i andra europeiska länder, främst Tyskland och kanske även Storbritannien, Frankrike och Belgien, är det jättestrikt förbjudet att köra om på höger sida (eller vänster sida i Storbritannien där det tillämpas vänstertrafik). I Sverige är det också förbjudet enligt Trafikförordningen att köra om på höger sida (utom i särskilda undantagsfall då), men Tyskland har mer strikt förbud mot omkörning på sidan mot vägkanten.
Jag vet inte exakt varför omkörning är förbjuden på sidan mot vägkanten (även på en motorväg där det i regel finns minst två körfält påbjudna för en viss färdriktning), men någon snubbe skrev på Facebook en gång att det är för att den s.k. dolda vinkeln (generellt sett) är mycket större på sidan närmast vägkanten än sidan mot mötande trafik, och en fordonsförare som försöker köra om närmast vägkanten (snarare än på sidan mot mötande trafik) anses utgöra en stor trafiksäkerhetsfara, framförallt i hög hastighet då en eventuell sidokrock mellan två fordon i samma färdriktning kan få katastrofala konsekvenser (och risken för sån sidokrock är störst när dolda vinkeln är störst).
Jag skulle önska att hela Europa hade haft EN gemensam trafikförordning, med exakt likadana trafikregler, med enda skillnaden att vissa trafikregler som gäller här på europeiska fastlandet (där högertrafik tillämpas) är ”spegelvända” på Brittiska öarna (som tillämpar vänstertrafik). Om nu hela Europa vore EN enda supernation (uppdelad i flera mindre delvis självstyrande provinser eller delstater liksom USA) med en gemensam förordning, exempelvis om trafikregler, då skulle svenskar som vill köra bil i andra länder inte behöva skaffa nytt separat körkort som gäller inom ett annat visst land som exempelvis Tyskland eller Frankrike, utan hela Europa hade ju i så fall haft en gemensam trafikförordning med gemensamma trafikregler och körkortsbestämmelser.
Skälet till att exempelvis svenska körkort inte är giltiga i andra EU-länder eller i Storbritannien (som var EU-medlem före Brexit) är väl främst att olika EU-länder inte har samma trafikregler utan snarare sina egna trafikregler som skiljer sig något från de regler vi har i Sverige. Något eller några exempel:
I Belgien (och kanske även Frankrike) är det vad jag läst förbjudet att köra ”vänstertrafik”, till skillnad från här i Sverige där det vad jag finns finns tre undantag från påbudet för två mötande fordonsförare att möta varandra till höger (sett i körriktningen), och det är när man som fordonsförare möter ett fordon i väghållningsarbete som kör till vänster och på något sätt uppmanar mötande trafik att hålla till vänster vid möte, när man möter en spårvagn eller ett järnvägståg på en väg med järnvägsspår beläget på ens högra sida, eller vänstra sidan sett i spårvagns- eller tågförarens körriktning (men hur ofta kan man möta en spårvagn eller ett tåg som närmar sig på höger sida istället för vänster???), och sist men inte minst när man svänger till vänster i en korsning där en mötande fordonsförare också är på väg att svänga till vänster samtidigt - då det är tillåtet att välja om man ska hålla till vänster för att låta den mötande passera på högra sidan ELLER om man ska möta den mötande vänstersvängande fordonsföraren som vanligt på höger sida för att sen svänga till vänster bakom föraren (men om det finns vägmarkeringar som uppmanar vänstersvängande fordon att hålla till vänster om framförvarande fordon som svänger till vänster samtidigt så gäller alltid regeln att hålla till vänster och låta mötande passera på höger sida).
Skillnaden med Belgien här är att i Belgien är det inte tillåtet att mötas till vänster vid vänstersväng (kanske utom när man skall hålla till vänster enligt vägmarkeringar då), utan i Belgien är man alltid skyldig, när man svänger till vänster samtidigt som en mötande fordonsförare, att möta den mötande vänstersvängande fordonsföraren till höger, för att låta den passera på vänster sida och låta båda fordonen svänga till vänster bakom varandra. Jag vet inte om det är för att ”vänstertrafik” ska undvikas i Belgien för att möte till vänster kanske kan förvirra hjärnan på ett trafikfarligt sätt.
En annan skillnad mellan Sverige och Belgien är att i Belgien (och ev. även Frankrike) kan man få böter på att ”slaviskt ta företräde enligt högerregeln”, om man exempelvis inte tittar åt vänster innan man kör fram från den högra korsande vägen i en vägkorsning där väjningsplikt mot fordon från höger gäller.
Jag vet inte exakt om det även här i Sverige är ett trafikbrott och/eller kan bli böter på att inte titta åt vänster i en korsning där väjningsplikt enligt högerregeln gäller, men i Belgien anses det som ett trafikbrott just för att det anses nödvändigt, för att undvika trafikolycka, att hålla uppsikt till vänster (liksom till höger), trots att en som närmar sig från vänster måste väja för en som kommer från höger. Om en som haft väjningsplikt enligt högerregeln kan styrka att en som kommit från höger inte tittat åt vänster/iakttagit eventuella fordon från vänster före det att ta företräde från höger, då kan den som kommit från höger anses som ensam ansvarig för en eventuell kollision, trots att föraren från vänster haft väjningsplikt; den som haft väjningsplikt enligt högerregeln anses inte ha brutit mot väjningsplikten (i Belgien åtminstone) om nu inte en från höger har tittat åt vänster, för har man inte tittat åt vänster innan man kört fram i korsningen så anses man inte ha iakttagit ”den varsamhet som erfordrats för att undvika trafikolycka”.
Sen i andra europeiska länder, främst Tyskland och kanske även Storbritannien, Frankrike och Belgien, är det jättestrikt förbjudet att köra om på höger sida (eller vänster sida i Storbritannien där det tillämpas vänstertrafik). I Sverige är det också förbjudet enligt Trafikförordningen att köra om på höger sida (utom i särskilda undantagsfall då), men Tyskland har mer strikt förbud mot omkörning på sidan mot vägkanten.
Jag vet inte exakt varför omkörning är förbjuden på sidan mot vägkanten (även på en motorväg där det i regel finns minst två körfält påbjudna för en viss färdriktning), men någon snubbe skrev på Facebook en gång att det är för att den s.k. dolda vinkeln (generellt sett) är mycket större på sidan närmast vägkanten än sidan mot mötande trafik, och en fordonsförare som försöker köra om närmast vägkanten (snarare än på sidan mot mötande trafik) anses utgöra en stor trafiksäkerhetsfara, framförallt i hög hastighet då en eventuell sidokrock mellan två fordon i samma färdriktning kan få katastrofala konsekvenser (och risken för sån sidokrock är störst när dolda vinkeln är störst).
Vad är det för nonsens du skriver?
Orkade inte ens läsa allt, men svenska körkort gäller i hela Europa, liksom alla europeiska gäller i Sverige.
Reglerna i dom olika länderna är inte exakt likadana, men så liknande att man utan problem kan köra överallt med sunt förnuft.
Va noga med högerregeln i Frankrike, va noga med att inte köra in i områden för boende i Italien. Njut av autobahn i Tyskland.