Start > Körkortsforum > Körkort utomlands

Körkort utomlands

Gäst 2011-12-27 14:22 ! Citera #
Hej! Jag undrar om man lyckas ta ett körkort utomlands, kan man använda det i Sverige. Min son bor i Danmark och där lyckades han få ett körkort. Han ska nu träffa oss här i Sverige i ca 3 veckor. Min fråga är kan han köra bil hit? Tack på förhand :)
inspektörn 2011-12-30 23:56 ! Citera #
Ett danskt körkort är giltigt i Sverige.
williamst 2011-12-31 14:46 ! Citera #
En följdfråga då. Vart kan man ta körkort utomlands som är giltligt också i sverige? Jag tänker typ om man kan ta det polen, tjeckien eller nånstans som är med i EU men som borde ha lite lägre krav på en än i sverige?
inspektörn 2012-01-01 18:34 ! Citera #
För att ta ett körkort i ett annat land inom EES.staterna, krävs det att du har varit folkbokförd i det landet i minst ett halvår! Så flytta till Polen och se till att bli folkbokförd där. Skaffa dig gärna ett jobb eller studera och efter 6 månader får du köra upp för polskt körkort. Om du tycker det var ett krångligt eller onödigt dyrt och segdraget sätt att skaffa körkort, så skriv in dig på en välrenommerad trafikskola i Sverige och följ deras råd och anvisningar så har du snart ett svenskt körkort!
Gäst 2015-05-28 18:20 ! Citera #
Hej!
Jag åkte ner till tjeckien och tog mitt körkort.
tog 4 dagar att ta det.
dom sa inget att jag var tvungen att vara skriven där.

Kan jag ej då använda det i sverige då?
Gäst 2015-11-07 17:44 ! Citera #
När tog du körkortet i Tjeckien? Vad kostade det?

MVH/ KJ
mimmi68 2017-12-10 18:02 ! Citera #
Hej.
hur kan man enklast och billigast åka till Tjeckien??
Det kanske möjlighet att åka lastbil från Skaraborg till Tjeckien.
Känner chaufförer i Sverige,men de kör inte utomlands.
Gäst 2017-12-10 18:25 ! Citera #
mimmi68 2017-12-10
Hej.
hur kan man enklast och billigast åka till Tjeckien??
Det kanske möjlighet att åka lastbil från Skaraborg till Tjeckien.
Känner chaufförer i Sverige,men de kör inte utomlands.
Äsch ta flyget bara:)
Gäst 2017-12-10 22:17 ! Citera #
Idiotiskt att dra till Tjeckien. Lär er att köra bil istället för att inte kunna ett smack när ni sätter er i en 1500kg dödsmaskin.
bla 2019-02-27 16:25 ! Citera #
Du som tog körkort i tjeckien kan du berätta lite hur du gjorde och vad du var tvungen att göra.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest