Start > Körkortsforum > Ny regel gäller för att ta kör…

Ny regel gäller för att ta körkort...

Work90 2009-07-08 23:55 ! Citera #
Mmm, så kan du ju se det, att man får mindre tid och att man blir mer pressad då man bara har två månader på sig. Men tänk fördelen med det istället, nu behöver man inte stå och vänta så länge och man får sitt körkort mycket fortare samt att det är mindre folk som ”slöar” och väntar bara för att man har 1 år på sig
Gäst 2009-07-15 18:59 ! Citera #
Jag tycker att de är rätt så bra. Man kommer nog att plugga lite hådare så att man verkligen klarar de med en gång. Och sen så är de nog skönt att få köra upp med en gång i stället för att vänta så länge.
//M
daman 2009-07-16 12:26 ! Citera #
Den reglen uppskattade jag inte :( Fyller år på sommaren och hade möjlighet att göra teoriprovet innan uppehållet. Men då hade jag ju bara 2 mån på mig att klara uppkörningen :(
Gäst 2009-07-16 14:28 ! Citera #
Ja precis ! men det är överdrivet med alla nya kurser dom lägger in ! förvirrande
Gäst 2009-07-18 23:56 ! Citera #
Tack för infon :)
Gäst 2009-08-01 13:00 ! Citera #
Jag tycker att det är helt fel! Särskilt, tänk om man skulle kugga på sommaren då det är så tajt med tider, är man ens säker på då att man kan lyckas få en tid inom tidsmarginalen? Det tycker jag är gör dåligt! Det är som att dom vill att vi ska misslyckas och betala mer. Men tänk efter alla förädringar som har skett bara i ÅR !

Riskettan, 2 månader med uppkörningen

är två stora saker som föändrades snabbt!

Prisvärt för vinnarna iaf..
Gäst 2009-08-21 19:33 ! Citera #
Jag tycker det är bra att man gör teori och uppkörning med så kort mellanrum, men jag tycker giltighetstiden borde vara lite längre. Känns lite stressigt att tänka att man bara har två månader på sig.
Björn He 2023-10-20 20:35 ! Citera #
Jag uppdaterar en 14 år gammal tråd med anledning av nya regler tio år senare. Under år 2019 tror jag infördes en ny regel om att man måste ha fått godkänt på teoriprovet för att kunna boka tid för körprov, som jag anser var väldigt onödig. När jag skulle skaffa körkort sex år innan så var man ju inte tvungen att klara teoriprovet men däremot var man tvungen att göra teoriprov först och även om man blev kuggad så skulle man avlägga körprovet; om man blivit godkänd på ett av de två proven så skulle det icke godkända avklarad senast två månader efter dagen det godkända avklarats eljest behövde båda proven göras om.
Alltså, att inte få godkänt på teoriprovet behöver ju inte göra det svårare att avklara en uppkörning. Jag tycker förresten att det borde vara krav att ha köpt Körkortsboken för att kunna boka körkortsprov, för utan att läsa på Körkortsboken är det nära 100 % stor sannolikhet att bli kuggad på teoriprovet.
Sen tycker jag att det ska införas en ny regel om att en kuggad uppkörningselev istället för krav att avlägga nytt förarprov borde kunna få föreläggande att komplettera förarprovet hos trafikskola för att kunna få G. De brister som bedöms uppvisas under ett förarprov och lett till kuggning brukar oftast gå att träna mer på och ”köra upp” på nytt, det borde inte kräva ett helt nytt förarprov, utan det bör räcka att bara komplettera hos en körskola. Skulle man avklara vad man ej avklarat på förarprovet med trafikskola så kan väl trafikskolan bara anmäla förarprovet som godkänt efter komplettering.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 23:50
21
I dag 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor