Start > Körkortsforum > Hur ska man plugga? Hur gjorde…

Hur ska man plugga? Hur gjorde ni? Vad är bäst?

Jolle 2011-11-15 18:06 ! Citera #
Tja! :) Ja håller på plugga till mitt körkort sedan ett tag tillbaka. Hur pluggade ni? Finns det några bra tips på hemsidor, hur man pluggar, vad som är viktigt att läsa innan trafikprovet. Ja pluggar bara på datorerna i trafikolan. Ja har nyss fått godkänt på Fas C nu ska jag börja på F sedan kommer Repition. Vet någon om man är redo för trafikprovet när man klarar repitonen på trafikskolan. Har också läst boken 1 gång inte så noggrant måste ja erkänna för det är ju sjukt tråkigt. TIPS/HJÄLP! :)
Gäst 2011-11-22 12:14 ! Citera #
Hej! Hur mycket man behöver plugga är olika från människa till människa, jag skulle nog fortsätta det du gör, att du klarar dina tester på trafikskolan, sedan repeterar. Sen kan du köpa frågor på denna hemsida som hjälper dig, och glöm inte att läsa boken då när du behöver hjälp!

MVH
Adddde 2011-12-07 20:24 ! Citera #
Jag brukar göra såhär:

Jag gör testet på körskolan. De frågor jag inte kan skriver jag ner på en Post-it lapp. I början skrev jag ner hela frågan och alla alternativ. Men sen insåg jag att det blev ganska jobbig. Istället skrev jag ner vad området handlade om. Exempelvis kom det frågor om parkering. Typ ”I vilket fall räknas bilen som parkerad..” osv. Då skrev jag ner på en Post-it lapp: ”Parkeringsregler”.

Sen går jag hem, sätter på musik dricka/något ätbart :D och googlar och läser:

https://korkortonline.se/teori/stanna-parkera/

Då blir det lagon mycket läsning, samtidigt som jag lär mig massa saker runtomkring samma ämne, vilket är bra när det kommer frågor inom samma områden.

Körkortsboken är otroligt tråkig, det är därför jag läser på internet då man somsagt kan göra det roligare! Men läsa igenom den och skumma igenom den borde man minst göra en gång vardera.
sarawarneryd 2011-12-15 11:28 ! Citera #
Det är ju väldigt olika person till person, men det bästa sättet för mig är att först läsa boken en gång för att få ett hum om vad som gäller och att sedan mest fokusera på teoriproven! :D De frågor jag inte kan tar jag ett kort på med mobilen så att jag sedan lätt kan lära mig dem vid ett annat tillfälle!
onper 2011-12-23 18:03 ! Citera #
Det låter som att du använder en rätt bra instuderingsteknik, men som sarawarneryd sa, det är olika för var person, men jag insåg nu när jag intensiv läser teorin att det bästa var att börja med vägmärkena och vägmarkeringarna då väldigt många frågor är baserade på just hur man skall tolka dem i alla möjliga knasiga situationer. Se till att du kan dem utantill nästan.

Mitt tips är att prova att göra alla instuderingsfrågor utan några hjälpmedel. Det tar tid, men då får du en uppfattning för hur du ligger till i de olika områdena och vad du behöver läsa på lite mer på.
Gäst 2012-01-17 15:11 ! Citera #
Hej Jolle!
Hur olika människor lär sig bäst är givetvis inviduellt från person till person, personligen gillar jag att ta mina teorikunskaper ut till praktiken.
Med detta menar jag att jag först väljer att läsa på om exempelvis cirkulationsplatser och sedan testar jag åka i en cirkulationsplats. På det härviset får jag en bekräftelse på hur mina kunskaper även tillämpas i praktiken.
Sedan tycker jag att teorifrågor är ett ypperligt sätt att lära sig mer, och det är enligt min åsikt även roligare än att bara läsa teori.

Lycka till med körkortet
KodeAron 2012-02-16 19:42 ! Citera #
https://korkortonline.se tycker jag verkar väldigt bra men också körkortsfrågor.nu verkar ganska bra för oss som är lite snålare
Mia 2012-03-04 08:42 ! Citera #
Många ungdomar pluggar i skolan enbart för prov och lite så känns det när det gäller körkort också. Det gäller att läsa så lite som möjligt för att lyckas få tillräckligt med rätt svar och så är det klart. Man måste inse att här läser man för livet och inte för att enbart klara sig. Detta är nödvändig kunskap för att vi andra ska vara trygga på vägarna, varför kan inte ungdomen (även äldre) inse det?
Gäst 2012-03-06 15:08 ! Citera #
Jag antar att det beror på vad man har för inlärningsmetod, men får mig fungerar det oftast inte att bara läsa rakt upp och ner. Jag tycker att det är dötråkigt med vissa typer av texter och det blir ofta efter ett tag att jag kommer på mig själv att ha läst en text och inte kommer ihåg ett dugg av den (den åker in och ut så att säga).

Jag brukar därmed försöka att hitta på andra sätt att kombinera läsningen med. För mig fungerar det att skriva ner det jag läser (som är svårt) med egna ord. Eller att kombinera med körnig, så att man testar på vissa delar eller ser det framför sig. Då tror jag att man kommer att ha kvar det man har lärt sig även i framtiden.
Gäst 2012-03-07 08:40 ! Citera #
Jag skulle också säga att det beror på vilken inlärningsmetod som passar en bäst. Enligt mig är det bästa ändå att kombinera teorin med körningen, för jag tror att man lär sig det på ett helt annat sätt än om man börjar köra men inte har någon teori att grunda sig på - man förstår inte riktigt varför man ska köra som man ska. Men det är inte alltid lätt, jag själv började med körningen först och har alltså en hel del teori att förstå mig på. Tänk på det innan ni börjar övningsköra på allvar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov