Start > Körkortsforum > Prov och hjälp!

Prov och hjälp!

DennisTheMenace 2011-10-23 17:14 ! Citera #
Hej, jag ska ha teoriprov på torsdag. Jag känner mig någorlunda redo men behöver hjälp med vissa moment som kan ge mig säkra poäng.

Bromsträcka, reaktionssträcka och t.ex. tidssträcka (eller vad det heter?)

T.ex. som frågor brukar vara: Om du färdas i en hastighet av 90km/h och ökar till 110km/h hur mycket längre blir din bromssträcka...

T.ex.: Du kör i 50km/h och ökar till 70km/h, hur mycket tid vinner du per mil?

Eller att ni förklarar allt ni vet om dessa sortens frågor! Hade uppskattats så in i H****te! :)

Tänk att ni ska förklara för en utvecklingsstörd :( Är så dålig på matte grejer....Vill verkligen ha det lättaste sättat att tänka ut det på...
Veronica 2011-10-26 16:03 ! Citera #
Hej!

Har själv prov på fredag, ska se om jag kan hjälpa dig med en del av dina frågor. Är inte direkt super pedagogisk i mina förklaringar! :D

Reaktionssträckan:
Räknas ut genom att ta hastigheten x reaktionstiden x 3

När du använder hastigheten tar du bort nollan, alltså 50km/h blir alltså 5 i uträckningen.
3 i slutet är ett fasttal och används när du räknar ut reaktionssträckan.

En uppställning kan alltså se ut så här; ” Vid en hastighet på 60km/h och en reaktionstid på 1sek, hur lång blir reaktionssträckan?”

6x1x3

Svaret blir; 6x1x3 = 18m i reaktionssträcka.

Bromssträckan:
Räknas ut genom att ta hastigheten x hastigheten x 0,4

Samma som ovan, ta bort nollan från hastigheten och 0,4 är ett fasttal.

”Vid en hastighet på 60km/h, hur lång blir bromssträckan?”

6x6x0,4
6x6 = 36
36x0,4 = ca 15m i bromssträcka

En annan uppgift som kan komma ang bromssträckan är hur mycket längre en viss hastighet är än en annan.
Då ska du tänka på att bromssträckan ökar kvadratiskt i takt med hastigheten.

Uppgiften; ”Vid 30km/h är bromssträckan 6m, hur lång blir den om du ökar hastigheten till 90km/h”

Då får du första tänka på hur många gånger snabbar är 90km än 30km, vilket är 3 gånger snabbare.
Då tar du till den kvadratiska ökning.

3x3 = 9

Nu vet du vilken ökning som har skett av sträckan, då tar du svaret (9) och gångrar det med uppgiften du redan har, alltså att sträckan är 6m vid 30km/h.

6x9 = 54 m i bromssträckan om du ökar från 30km/h till 90km/h.

Stoppsträckan är summan av reaktionssträckan och bromssträckan.

Alkohol:
Räknas ut genom att ta volym% x volym cl x 0,025 (Fasttal)

Uppgiften; Hur många cl 40% sprit är det i 50cl 3,5% öl?

3,5 x 5 = 17,5
17,5 x 0,025 = ca 4cl.

0.025 kan lättare användas genom att dela talet du får fram (17,5) med 4. Ofta får man avrunda till närmaste heltal, vilket inte är så svårt då svarsalternativen ska kunna vara så pass skilda att det ska gå och göra.

Tidsvinst:
Vid hastigheter upp till 90km/h vinnar man 1min per 10km/h ökning.
Vid hastigheter över 90km/h vinnar man 30sek per 10km/h ökning.

Km/h omvandlat till m/s
Hastigheten x 3 (fasttal)

Som ovan, ta bort nollan från hastigheten.

50km/h = 5x3 = 15m/s
90km/h = 9x3 = 27m/s

Hoppas det kan vara till hjälp, försök att inte hänga upp dig för mkt på detaljerna, Plugga in de olika formlerna för att räkna ut så faller detaljer lättare på plats sen. Tänk även på att bromssträckan påverkas av så mycket mer än hastigheten, så vid halt väglag blir det missvissande att använda sig av det fastatalet 3. Men några andra fasta tal har jag inte sett till, och om man ska räkna ut för vinterväglag så antar jag att de ger en uppgifter på ett annat fast tal.

Lycka till imon!
DennisTheMenace 2011-10-27 03:43 ! Citera #
Tack så mycket! :)

Har läst igenom det typ 3 gånger nu och fattar 8-)
DennisTheMenace 2011-10-27 14:36 ! Citera #
Ahhhhh hade precis mitt teoriprov, helt sjukt...var 100% säker på att jag skulle få 45 eller nåt. Men med en skön känsla ser jag att det står ”godkänt”
ser jag att jag fick 52 :D
Helt jävla chockad just nu :D Jag fattade knappt vad dom menade med frågorna. Fick säkert gissa på 7-8 stycken då alternativen är helt jävla konstiga. Och dom var ju tvungna att ha med skyltar som man knappt har pluggat in med. Men jag ska inte klaga :D så jäkla gött att ha gjort det illaluktande teoriprovet....
faycal 2017-08-21 20:13 ! Citera #
Behöver hjälp med den här Du ökar hastigheten till det dubbla. Hur många gånger längre blir då bromssträckan?
T 2017-08-21 21:53 ! Citera #
faycal 2017-08-21
Behöver hjälp med den här Du ökar hastigheten till det dubbla. Hur många gånger längre blir då bromssträckan?
Fyra gånger längre bromssträcka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo