Start > Körkortsforum > Upplandsväsby uppkörnkng

Upplandsväsby uppkörnkng

Rutt - körning 2025-02-02 21:43 ! Citera #
Hej!
Kan någon vänlig själ berätta om momenten och rutten som det tas i Upplands Väsby och hur det går till. Samt vilka manuella bilar körs de? Är de sköna att köra etc :) något specifikt att tänka på i Upplands Väsby :) tacksam för alla svar hare!
Gäst 2025-02-02 22:38 ! Citera #
Hej!

Hade min uppkörning i upplands väsby. Körde en vit volvo xc60 manuell 6växlad. Fick kontrollera styr/bromsservo som säkerhetskontroll. Väldigt ”lättkörd” bil, kändes som typ flygande matta lol. Körde kl 9 på morgonen så det var väldigt lugnt med trafik. Det är svårt att beskriva exakt rutt men i ca 30 min kommer du hinna köra lokalt, landsväg och motorväg samt cirkulationsplatser. Backa runt hörn (fick göra det vid fresta) samt backparkera (gjorde det på biltema parkeringen) kommer garanterat. Inte många trafikljus men de finns. Bästa rådet jag kan ge är att öva och nöt på bilkörningen generellt. Ha bra uppsikt och planering. Jag pratade med mig sj så inspektörn verkligen kunde höra hur jag tänkte och planerade. Ät en rejäl frukost fast undvik kaffe, drick juice istället innan uppkörningen. Mätt mage, positivt sinne. Och tänk istället att du ska ut och övningsköra. Det fick mig verkligen att slappna av och planera körningen.

Önskar dig all lycka till och vi kanske ses ute på vägarna :)
Gäst 2025-02-03 11:21 ! Citera #
Hej!

Tack för ditt fina svar! okej, jag trodde det var xc40 eller Volkswagen, men det spelar ingenroll. Det handlar om att spika det. Ja vad kul! stort grattis, jag har också den klockan 09. Minns du om ni körde i stora rondellen vid Upplands Väsby, var det mot stockholm eller uppsala? Hur var inspektören, var de trevliga? : ) vart ligger fresta någonstans?

Tusen tack för alla tips och peppning, Ha de fint!
Sara 2025-02-04 17:59 ! Citera #
Hej! Jag kan tyvärr inte svara på frågor om bilen eftersom jag körde automat. Jag tyckte att uppkörningen var relativt enkel. Jag började med att köra mot ett villaområde, där inspektören bad mig att backa runt ett hörn vid en korsning. Sedan fick jag köra mot E4 Stockholm (den stora rondellen i Upplands Väsby) och vidare in mot Rotebro/Norrviken. Inspektören sa åt mig att hålla mig i höger körfält eftersom jag skulle svänga upp mot E4 Sundsvall igen. Därefter körde jag mot Bredden innan jag återvände till Johanneslund (Trafikverket). Parkeringen gjorde jag först när jag var tillbaka vid Trafikverket, där jag körde rakt in. Jag blev godkänd! Mitt tips är att säga allt du tänker under körningen, så att inspektören förstår ditt resonemang. 🤗
gäst 2025-02-04 19:39 ! Citera #
Trafikverkets nya bilar är volvo cx60 och xc40 Manuel bilarna är cx60 medan automat bilarna är cx40 där har du ditt svar
Gäst 2025-02-05 14:48 ! Citera #
Ja alltså jag failade enbart på motorväg, jag körde dock bra med att köra in och av från motorvägen, dock sa dom att jag gjorde fel på vilken sida av filerna jag skulle köra, ibland låg jag vänster körfält och ibland höger. Vilka regler gäller här?
Gäst 2025-02-06 19:18 ! Citera #
Tja! Körde upp Upplands Väsby idag, trevlig inspektor och hade inspektörsaspirant med sig idag.

fick öva följande från mitt e-post:
Körställning
Körning mot mål
Sväng från landsväg
Stillastående fordon/hinder
Gatukorsning
Oskyddade trafikanter
Vändning med manövrering
Start från vägkant
Infart på landsväg
Cirkulationsplats
Körfältsbyte
Användande av reglage
Möte
Landsväg
Signalreglerad korsning
Körfält
Start i lutning
Backning
Säkerhetskontroll
Motorväg/motortrafikled

Blev dock kuggad på att jag fortsatte köra vid gul ljussignal när jag hade bra marginal för att säkert stanna, samt att jag inte startade från 1:an/gasade mycket nog vid svängningar från mindre vägar till större vägar. Har full förståelse för de punkter som jag blev kuggad på, så det är bara att fortsätta öva. :?
gäst 2025-02-06 19:20 ! Citera #
Gäst 2025-02-05
Ja alltså jag failade enbart på motorväg, jag körde dock bra med att köra in och av från motorvägen, dock sa dom att jag gjorde fel på vilken sida av filerna jag skulle köra, ibland låg jag vänster körfält och ibland höger. Vilka regler gäller här?
Grundposition i en flerfilig väg där båda filer leder till samma mål, oavsett hastighetsgräns är den högersta filen. Det vill säga, om alla filer åker mot samma riktning så väljer man den filen som är mest till höger.
Gäst 2025-02-12 10:33 ! Citera #
Fattar inte alltså har problem med motorvägen, när man åker från stora rondellen i Upplands Väsby och ska mot E4 Stockholm så ska man ligga kvar i samma fil och inte byta till vänster, fattar inte alltså varför jag failar där. Tycker reglerna är kluriga att förstå, först ska man inte köra om någon på höger men om en bil på vänster kör 80 då måste jag också köra 80 ju, fattar inte blir så lack bara. Instruktörerna är jättepetiga de är sjukt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 09:58
5
I går 13:12
1
2025-02-14 05:32

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo