Start > Körkortsforum > Lägga i ettan när man parkerat…

Lägga i ettan när man parkerat och skall lämna bilen???

duttan 2011-09-13 20:17 ! Citera #
Jag har alltid lärt mig på körskolan att när man parkerat och skall lämna bilen ska man lägga växeln i friläge och använda handbromsen. Jag har hört mig för lite angående detta och de flesta som har körkort säger att de brukar lägga i ettan för att bilen inte skall kunna rulla iväg.
Idag frågade jag en annan körskolelärare om detta och han sa att precis som den andra läraren att man ska lägga växeln i friläge och använda handbromsen, annars kan den fastna och eller blir dålig för att man inte använder den.

Nu fick jag precis den frågan här:
3: Är det lämpligt att lägga i ettans växel när du parkerar och ska lämna bilen?
Ja, eftersom det minskar risken för att bilen börjar rulla.
Nej, eftersom växeln kan fastna och skada växellådan.

Jag valde därför såklart ”nej” men fick FEL på frågan.

Vad anser ni är rätt?
Gäst 2011-09-14 10:15 ! Citera #
duttan
Jag har alltid lärt mig på körskolan att när man parkerat och skall lämna bilen ska man lägga växeln i friläge och använda handbromsen. Jag har hört mig för lite angående detta och de flesta som har körkort säger att de brukar lägga i ettan för att bilen inte skall kunna rulla iväg.
Idag frågade jag en annan körskolelärare om detta och han sa att precis som den andra läraren att man ska lägga växeln i friläge och använda handbromsen, annars kan den fastna och eller blir dålig för att man inte använder den.

Nu fick jag precis den frågan här:
3: Är det lämpligt att lägga i ettans växel när du parkerar och ska lämna bilen?
Ja, eftersom det minskar risken för att bilen börjar rulla.
Nej, eftersom växeln kan fastna och skada växellådan.

Jag valde därför såklart ”nej” men fick FEL på frågan.

Vad anser ni är rätt?


”Parkeringsbroms (handbroms)

Handbromsen finns för att bilen inte ska rulla när den är parkerad. Oftast är det bakhjulen som bromsas. Att tänka på när det gäller handbromsen:

* Använd inte när det kallt och fuktigt, eftersom det finns risk att den fryser fast.
* Kan börja kärva om du inte använder parkeringsbromsen regelbundet.
* Utöver parkeringsbromsen är det bra att lägg i 1:an, eftersom det ytterligare minskar risken för att bilen rullar.
* Kontroller för att se om parkeringsbromsen fungerar:
o Rulla i en backe och sedan dra åt bromsen.
o Försöka köra med bromsen åtdragen.”
Källa: https://korkortonline.se/teori/bromsar/

Att handbromsen kan börja kärva om den aldrig används stämmer. Den bör du lägga i när du parkerar, förutsatt att det inte är kallt och fuktigt ute. Så varför den ska användas har du ju redan motiverat i ditt inlägg. Så då kvarstår bara frågan: ettans växel eller friläge?
Ettans växel minskar risken för att bilen börjar rulla - där har du motiveringen till att lägga i den. Fråga din lärare varför friläge skulle vara bättre, så får du väl jämföra motiveringarna helt enkelt.
gammalutankörkort 2011-09-15 11:38 ! Citera #
Hej! Jag reagerade på samma sätt som du, fick då förklaringen av min lärare att man på körskolan lägger i friläge för att underlätta för nästkommande elev som kanske inte vet hur man startar bilen och råkar ’köra iväg’ om växeln ligger i. Alltså att man normalt bör lägga i ettan vid parkering, men att man pga de allra nyaste eleverna inte gör det på körskolan. Hoppas det stämmer.
hallon 2011-09-20 09:30 ! Citera #
Är det inte en fördel att lägga i backväxeln när man parkerar i medlut, eller fungerar ettan både i med- och motlut?
Jonte 2011-09-20 15:28 ! Citera #
hallon
Är det inte en fördel att lägga i backväxeln när man parkerar i medlut, eller fungerar ettan både i med- och motlut?


Ettan fungerar i både med- och motlut ;)
Gäst 2011-09-21 18:51 ! Citera #
Att man inte skulle lägga in en växel bara för att nästa elev inte ska hoppa iväg låter ju hur dumt som helst. Hoppas att det finns en bättre förklaring än så.
Alla erfarna förare jag pratat med lägger i en växel när dom stannat bilen.
Det verkar ju vara mest logiskt. Tänk om p-bromsen är dålig eller om man dragit åt den dåligt, då rullar ju bilen iväg av sig själv.
kallesK 2014-09-30 20:12 ! Citera #
Det är såklart (utan att ha behövt fråga någon) pga att ”eleven” inte ska glömma att koppla så bilen åker framåt.
Gäst 2016-01-03 23:10 ! Citera #
Om man inte får lägga i en växel blir det svårt för SAAB-ägarna då dessa bilar kräver att man lägger i backen för att överhuvud taget få ur nyckeln. (Och backen funkar givetvis lika bra som ettan)
Dunder 2018-06-09 22:40 ! Citera #
Att lägga i ettans växel minskar att bilen blir stulen pågrund av att man kan lätt kapa av vajern till trumbromsen (parkeringsbroms) och om man inte har lagt i ettans växel så kan man helt enkelt rulla bilen
Gäst 2018-06-09 23:25 ! Citera #
Parkerat högersida i nedlut, parkeringsbroms och så vrider jag däcken åt höger....som extra åtgärd ifall det skulle fallera.....

I parkering på uppförsbacke, parkeringsbroms och 1ans växel som säkerhets åtgärd om fallera....

Vanligt plant, friläge och endast parkeringsbroms.

Vanligt plant ..Kallt ute o risk för frysa så endast 1an...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo