Start > Körkortsforum > Lägga i ettan när man parkerat…

Lägga i ettan när man parkerat och skall lämna bilen???

Gäst 2018-06-24 23:00 ! Citera #
En av mina lärare lade i växeln för att hon var van vid det, min andra lärare lade i växeln ibland, min tredje sade att de andra lärarna inte litade på handbromsen vilket de borde göra och lade aldrig i växeln. Min kille lägger aldrig i växeln och jag lägger i växel och p-bromsen för att jag är nojjig över bilens eventuella ivägrullning :lol: :lol: :lol:
Lena 2018-06-25 16:05 ! Citera #
Inga problem, speciellt om du står i lutning, kan du använda en låg växel, ettan eller backen.
Men OBS dra alltid åt parkeringsbromsen först, använd den flitigt, så håller den bättre, mindre risk att den fryser.
Den får smörjning hela tiden, när du använder den. Lycka till :)
Björn He 2021-06-10 12:24 ! Citera #
Jag anser att man skall ha ettans växel alternativt backväxeln ilagd varje gång man parkerar eller stannar en längre tid, eftersom det säkerställer att inte bilen kan komma i rörelse av sig själv i händelse att handbromsen går ur funktion. En manuellt växlad bil är ju alltid stillastående med ettans växel eller backväxeln ilagd. När jag hade en SAAB så var jag t.o.m. tvungen att ha backväxeln ilagd vid parkering, eftersom SAAB-bilar brukar vara utrustade med nån tekniskt spärr som gör det omöjligt att ta nyckeln ur tändlåset utan ilagd backväxel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov