Jag har alltid lärt mig på körskolan att när man parkerat och skall lämna bilen ska man lägga växeln i friläge och använda handbromsen. Jag har hört mig för lite angående detta och de flesta som har körkort säger att de brukar lägga i ettan för att bilen inte skall kunna rulla iväg.
Idag frågade jag en annan körskolelärare om detta och han sa att precis som den andra läraren att man ska lägga växeln i friläge och använda handbromsen, annars kan den fastna och eller blir dålig för att man inte använder den.
Nu fick jag precis den frågan här:
3: Är det lämpligt att lägga i ettans växel när du parkerar och ska lämna bilen?
Ja, eftersom det minskar risken för att bilen börjar rulla.
Nej, eftersom växeln kan fastna och skada växellådan.
Jag valde därför såklart ”nej” men fick FEL på frågan.
Vad anser ni är rätt?
”Parkeringsbroms (handbroms)
Handbromsen finns för att bilen inte ska rulla när den är parkerad. Oftast är det bakhjulen som bromsas. Att tänka på när det gäller handbromsen:
* Använd inte när det kallt och fuktigt, eftersom det finns risk att den fryser fast.
* Kan börja kärva om du inte använder parkeringsbromsen regelbundet.
* Utöver parkeringsbromsen är det bra att lägg i 1:an, eftersom det ytterligare minskar risken för att bilen rullar.
* Kontroller för att se om parkeringsbromsen fungerar:
o Rulla i en backe och sedan dra åt bromsen.
o Försöka köra med bromsen åtdragen.”
Källa:
https://korkortonline.se/teori/bromsar/
Att handbromsen kan börja kärva om den aldrig används stämmer. Den bör du lägga i när du parkerar, förutsatt att det inte är kallt och fuktigt ute. Så varför den ska användas har du ju redan motiverat i ditt inlägg. Så då kvarstår bara frågan: ettans växel eller friläge?
Ettans växel minskar risken för att bilen börjar rulla - där har du motiveringen till att lägga i den. Fråga din lärare varför friläge skulle vara bättre, så får du väl jämföra motiveringarna helt enkelt.