Håkan 2023-09-23
Björn, ja det är väl korrekt såklart. Men sån är lagen och ja, för att hinna bromsa så behöver du vara handlingsbredd, därav att du måste alltid vara det i en korsning där du har väjningsplikt på grund av högerregeln.
”Vid övergångsställen är det numera ofta nödvändigt att köra saktare än 50 eftersom man numera anlägger farthinder på eller strax före övergångsställen men sålänge inte farthinder finns så är det faktiskt juridiskt sett tillåtet att passera ett övergångsställe i 50 km/tim (på en 50-väg), om man nu inte har några gående att behöva väja för.”
Vet inte hur många trådar jag har sett dig ta upp detta i.. ge dig bara. Dom är till för att få förare att sakta ner.. Skiter du i det så är du egentligen en trafikfara. Finns dom inte så bör du ändå vara beredd på att sakta ner. Trafikförordningen säger att du ska visa hänsyn mot gående och andra trafikanter vilket du inte gör om du kör över ett farthinder/övergångsställe i 50.
och ja, gående och cyklister är trafikanter..
”Vid övergångsställen är det numera ofta nödvändigt att köra saktare än 50 eftersom man numera anlägger farthinder på eller strax före övergångsställen men sålänge inte farthinder finns så är det faktiskt juridiskt sett tillåtet att passera ett övergångsställe i 50 km/tim (på en 50-väg), om man nu inte har några gående att behöva väja för.”
Vet inte hur många trådar jag har sett dig ta upp detta i.. ge dig bara. Dom är till för att få förare att sakta ner.. Skiter du i det så är du egentligen en trafikfara. Finns dom inte så bör du ändå vara beredd på att sakta ner. Trafikförordningen säger att du ska visa hänsyn mot gående och andra trafikanter vilket du inte gör om du kör över ett farthinder/övergångsställe i 50.
och ja, gående och cyklister är trafikanter..
När jag närmade mig den där korsningen i cirka 50 km/tim så hade jag faktiskt kört i 50 förbi minst ett obevakat övergångsställe, men varken polisen eller försäkringsbolagen tog hänsyn till att jag kört i 50 förbi ett övergångsställe, alltså är det inte förbjudet enligt lag att köra i 50 förbi ett övergångsställe om det nu är en 50-väg (även om uppkörningsinspektörer mycket väl kan bedöma det som trafikfarligt trafikbeteende). Man är ju inte direkt skyldig enligt lag att sänka sin hastighet strax före ett övergångsställe, om man nu inte har några gående att behöva väja för; om man anser att det är förbjudet att köra 50 förbi ett övergångsställe (oavsett om det finns gående där eller inte) så kanske man borde ta och tänka om och studera trafikjuridik lite bättre.
Om det anses olämpligt att köra i 50 på en väg med ett flertal övergångsställen, varför är hastighetsbegränsningen då 50 km/tim? På en väg som Götalandsvägen i södra Stockholm, där jag körde på en Chrysler bakifrån, bör man faktiskt tänka på att sänka hastigheten till 30 eller åtminstone till 40 km/tim + eventuellt anlägga nya fartgupp strax före övergångsställena.