Start > Körkortsforum > Hur långsamt får man köra?

Hur långsamt får man köra?

Henkipenki 2019-06-05 19:20 ! Citera #
Nils 2019-06-04
Körde 67 på 70 väg och blev underkänd så, håll exakt den hastighet som gäller
Och du är helt säker att det inte var andra faktorer som spelade roll?

När jag genomförde lin uppkörning höll jag i vissa tillfällen fem kilometer lägre. På vägar med mycket dåligt underlag, där det trots allt rådde 70 m höll jag ännu en lägre hastighet på ca 60 km/h. Trots detta blev jag inte kuggad.

Det är fullt möjligt att ni som blivit kuggad anpassade farten för dåligt gentemot omgivningen. Om det är en solig dag med bra vägförhållanden kan man hålla den högsta hastighetsbegränsningen. Om det dock är bilar eller hinder framför måste farten anpassas.
Gäst 2019-06-06 11:14 ! Citera #
Nils 2019-06-04
Körde 67 på 70 väg och blev underkänd så, håll exakt den hastighet som gäller
Det där låter inte riktigt trovärdigt i mina öron, för en inspektör tycker att det är helt okej att man håller 5 km/h lägre fart vid bra väglag, men kör man långsammare än så, så kan man bi kuggad för att man då blir hindrande för resterande trafik som eventuellt kan finnas bakom en. Så du måste ha kört långsammare än bara 3 km/h för att ha blivit kuggad för att du körde för långsamt.
Sinnet 2021-11-06 17:38 ! Citera #
Skall man bli kuggad när man kör i 63km/h på 70 väg????
Jonas 2021-11-07 00:03 ! Citera #
Sinnet 2021-11-06
Skall man bli kuggad när man kör i 63km/h på 70 väg????
Det beror på omständigheterna. Men om det inte finns någon anledning (t.ex. dåligt väglag, dålig sikt) att köra långsammare och det samtidigt är annan trafik (som kanske vill köra i 70) så kan det kanske vara skäl att bli kuggad. Skulle dock tro att det också är andra saker som spelar in i den bedömningen (om din körning i övrigt varit helt felfri och du inte uppvisar ett osäkert beteende så låter det lite tufft att kugga enbart på det här).
Björn He 2021-11-07 01:45 ! Citera #
När jag klarade uppkörningen i Västerås (för nästan exakt 8 år sen) så fick jag köra på ett antal (mindre) landsvägar i utkanten av staden där högsta tillåtna hastigheten var 70 km/tim, och jag brukade där köra i omkring 60 km/tim för att undvika för långsam körning och samtidigt undvika körning i högre hastighet än 70.
Gäst 2021-11-07 19:11 ! Citera #
Du får inte köra med överdrivet låg hastighet eller hindra och störa annan trafik i onödan!
Finns det risker så självklart måste du sänka hastigheten, men ligger du och maskar på ett prov så bli inte förvånad av ett underkänt resultat

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest