Start > Körkortsforum > Hur långsamt får man köra?

Hur långsamt får man köra?

popup_pete 2009-04-07 01:33 ! Citera #
Utan att överdriva såklart men får man (för att undvika slarvfel) köra säg 35km/h på 50 väg, 60km/h på 70 väg på uppkörningen eller flunkar man då?
Aling3 2009-04-19 15:04 ! Citera #
Man ska köra den hastigheten som vägen anger, om inga specifika förhållanden råder, tex halka osv...
Min polare blev kuggad för att han höll ca 40km/h vid 50 väg.. så det är nog inte rekommenderat att ”fisköra” om man säger så.. men man ska inte köra snabbare än sin egen förmåga, men kan man inte köra 50km/h på en 50 väg när det inte finns några övriga riskfaktorer så bör man öva mycket mer innan man är redo för uppkörning.
Johännie 2009-04-20 15:54 ! Citera #
På uppkörningen ska du ju visa att du klarar av att hantera bilen och om du inte är så säker att du kan hålla hastighetsbegränsningarna (vid perfekta förhållanden naturligtvis) ska du kanske vänta med uppkörning? Det finns väl ingen lag som förbjuder en från att köra saktare än hastighetsbegränsningen, men man får inte köra f ö r sakta utan anledning (körkortsboken).
Jokerstyle 2009-05-27 20:21 ! Citera #
Jag frågade min körskola detta så sent som förra veckan när jag var ute på Lilla uppkörningen, och svaret är: Så långsamt som trafiksituationen kräver det, men inte långsammare.
För att ett exempel hon gav mig -
Om du ligger själv på en 50-väg i samhälle så får du smyga ner på en lite lägre hastighet, det är ju bara riskmedvetenhet. (exempelsvis 45, skulle dock inte reckommendera 40 ifall det inte finns övergångsställen/påfarter där du har väjningsplikt, höga häckar etc)
Ifall du däremot ligger på ovan nämnda 50-väg men har bilar bakom dig och ändå sänker hastigheten och orsakar en trafik-kö så kan du kugga på det.

Så med andra ord: Kör du själv på en exempelsvis större skogsväg så tycker jag verkligen inte du ska hålla den tillåtna 70, utan du kan med fördel gå ner till mycket lägre hastigheter, speciellt om det är krokigt.
Om du ligger och fis-kör i tätort och bilar börjar ansamlas bakom dig så bör du öka hastigheten något ifall du inte snart ska av vägen.
Det låter krångligt, men som du säkert förstår så är det svårt att fånga alla situationer som kan uppstå när man förklarar.

Nåt som är säkert däremot är att du ligger mycket bättre till ifall du kör för långsamt än för fort! Glöm inte bort att sänka hastigheten i svängarna och farthindrena, t.om. på den ensliga landsvägen ni svänger av mot slutet av uppkörningen utan trafik i närheten - Dom håller koll på allt!
aanabanana 2009-05-31 00:23 ! Citera #
Anser att det är bra att köra lite långsammare (dock inte överdrivet långsamt) om man inte hittar så bra, då har man längre tid till att se skyltar och undviker då också att t.ex behöva göra sena körfältsbyten osv...men det är klart att man ju kanske inte hela tiden ska ligga i 40 om det igentligen är en 50 väg...
Fisken 2009-07-08 16:27 ! Citera #
Du ska köra så långsamt (inte över maxgränsen) att din körning är kontrollerad och du inte behöver stressa fram. I trafiken är det viktigare att överleva än att komma fram snabbt :)
Gäst 2009-07-08 16:46 ! Citera #
Jag tipsar om att köra långsammare än fort för det uppskattade min provledare. men kör inte 10km/h långsammare än vad skylten anger
henk 2009-07-11 13:02 ! Citera #
Ligg precis på eller eller lite under begränsad hastighet , men jag tycker också det helt beror på hur det ser ut i området där du kör
ketoprofen 2009-07-11 14:40 ! Citera #
Jag håller med ”gäst”, lite långsammare ska inte vara något problem. Du får enligt lag köra så långsamt du vill så länge du inte hindrar andras framkomlighet. Om du pga långsam körning är i vägen för andra (du märker nog att t.ex. köbildning sker bakom din bil) missar du nog provet.
Lahmadi 2009-07-28 15:36 ! Citera #
Beroende på väglag anpassar du hastigheten. Tips: Är det halt ute? Meddela handledaren att väglaget är halt och håll en lägre hastighet än normalt.
Regn? Kör 5 km långsammare och se till att du har ett bra avstånd mellan dig och bilen framför.
Se till att ligga på den högsta tillåtna hastigheten hela tiden, VV kuggar en om du kör för långsamt med anledningen att du stör/hindrar andra förare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov