Start > Körkortsforum > Alla som kuggat ger tips

Alla som kuggat ger tips

Guest 2011-10-13 07:36 ! Citera #
Jag har kuggat mig 2 gånger nu på uppkörning, ända anledningen var korsningen, kommer inte ihåg om jag körde för fort tyckte hon, eller om hon tyckte att jag inte tittade.


Kan även tillägga att jag har uppkörning om 5 timmar.
Boo1337 2011-10-16 20:34 ! Citera #
Alan
Jag blev kuggad för att jag fickparkerade bilen lite snett i en nedförbacke. Och att jag ”EN” gång gjorde blinkers och sedan dödavinkeln för att byta körfält...


Hallå!

Skulle du kunna formulera dig lite bättre, detta är en sak jag funderar på, vad man ska göra innan man byter fil osv och vilken ordning!
Tack på förhand.
yea-ink 2011-10-18 22:43 ! Citera #
Boo1337


Hallå!

Skulle du kunna formulera dig lite bättre, detta är en sak jag funderar på, vad man ska göra innan man byter fil osv och vilken ordning!
Tack på förhand.




Hur man byter körfält, steg-för-steg
1.Kontrollera hur trafiken framför ser ut.
2.Är avståndet till framförvarande okej, kolla: 1.Inre backspegeln
2.Sidospegeln
3.Döda vinkeln (vrid huvudet)

3.Om det ser bra ut, slå på blinkers.
4.Avvakta i några sekunder. Ha rörlig blick och se hur de andra trafikanterna reagerar.
5.Kolla döda vinkeln en sista gång.
6.Sväng lugnt över i det nya körfältet. En liten fartökning i samband med körfältsbytet är lämpligt om det finns fordon nära bakom i det nya körfältet.

Detta kopierade jag från https://korkortonline.se/teori/placering/

Lycka till! :)
Gäst 2023-05-19 14:36 ! Citera #
Min första uppkörning var sannolikt allmänt omogen. På en av körlektionerna inför andra gången lärde jag mig något livsviktigt. Jag accade upp mot motorvägen, en lång plan uppfart, vände huvudet och kollade bakåt åt vänster, ingen kom körande som jag kunde krocka med.
Men exakt när jag skulle ut på motorvägen säger körläraren ”vi kanske ska släppa fram bussen här först” och han bromsar med dubbelkommandot. Jag hade kollat bakåt för tidigt och inte räknat med en typ lågtflygande SL-buss. Det hade kostat mig livet om jag hade haft mitt körkort. Jag är evigt tacksam den inspektör eller vad det heter som inte godkände mig efter första uppkörningen.
1 2023-05-21 17:38 ! Citera #
Kör inte för fort fram mot ställen där det kan finnas korsande trafik och där du har väjningsplikt. Närmar du dig en korsning/cirkulationsplats eller oskyltad korsning där Högerregeln gäller, ska du sakta in och köra så att du kan stanna mjukt och lätt om det finns korsande trafik. 90 % av alla svenska bilister med B-körkort gör inte detta idag, så det är svårt att lära sig genom att kolla på andra...
Abigail 2023-05-25 18:04 ! Citera #
Jag har göra flera gånger teori prov men det gick inte bra

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest