Start > Körkortsforum > ångest

ångest

Gäst 2011-08-01 12:29 ! Citera #
Att man fyllt arton och inte är klar med körkortet kanske inte är vad alla planerar, men körkort har man ju nytta av oavsett! Det viktiga är att man kommer igång, och att man får det man strävar efter, inte hur många veckor efter födelsedagen kortet trillar ner i brevlådan. Jag har nu varit arton i snart ett halvår och planerar att köra upp om ett par veckor. Visst hade det varit skönt att köra upp 2 dagar efter födelsedagen, men skola, resor, förlängd väntetid och extra körlektioner får ta den tid de behöver. Viktigast av allt är ju att man blir en säker förare. Först då blir ett körkort aktuellt! :)
Gäst 2011-08-01 15:05 ! Citera #
Jag ville också ha det till 18-årsdagen, men så blev det inte. och nu vill jag ha det i sommar. Bara att kämpa på.... det är faktiskt mycket att hålla reda på.
andrea718 2011-08-04 13:48 ! Citera #
Jag tänkte också att jag skulle ta körkort när jag blev 18. Sen blev det att jag ville ta innan jag tar studenten. Och nu så fyller jag 19 om några dagar. Man blir ju lite less när hälften av alla ens facebook-vänner har upplyst om att de har tagit körkort. Det som var mitt problem egentligen var att min familj har inte egentligen har råd att bekosta de utgifter som krävs. Jag har övningskört sen januari, och det gjorde jag i typ ett halvår innan jag hade råd att ta körlektioner. Jag har jobbat jättemycket i sommar för att jag ska ta körkort, och det ger en självklart mer motivation att man själv bekostar sin egen utbildning, och är mer mån att man ska lära sig. Jag har tagit 7 körlektioner totalt, och ska göra halkbana snart.

Som jag skrev i ett annat inlägg här, att jag tycker att det är jätteviktigt att ha tålamod och inte ha bråttom - med körkortet. Alla verkar ha så bråttom nu för tiden att ta så få körlektioner som möjligt och att det är lite som en tävling vem som kan plugga in och ta körkort billigast och snabbast. Ett annat synsätt som jag ogillar är folk som saknar respekt för regler. Många tror att ”nu ska jag köra så bra som möjligt för att inte kugga på uppkörningen”. Sedan så fort de får körkort så struntar de i att köra bra, för nu har de godkännande att de är kapabla att köra och framföra fordonet på ett tryggt sätt. Och ”nu får jag köra hur jag vill”.

Låt inte andra pressa dig, varken vänner eller familj, utan gör det för din egen skull - om DU vill. Fråga dig själv varför du vill ha det, bara för att ”alla andra har det”, eller om du har något särskilt syfte med det. Sen tycker jag det viktigaste med hela körkortet är att du har tid, vilja och pengar. Det ökar stressen och ångesten om man har så mycket annat att göra, och till råga på det ska ha körkort och fixa. Räkna med att du ska lägga ner ganska mycket tid på att ”umgås med teoriboken” och att öva och nöta in saker. Sen utan pengar kommer man inte långt, det är bara ett faktum. Men det är det enklaste att lösa. Man kan ha alla pengar i världen, men finns inte motivationen där, så spelar det ju ingen roll.

Gör upp mål. Gör riskettan, risktvåan, och övningskör och boka upp dig på körlektioner. Lägg upp en realistisk tidsplan och boka gärna uppkörning och teori privat, redan innan(du kan alltid avboka), så du har ett konkret mål, så du sätter dig och börjar jobba på det redan idag! Och träna regelbundet, så glömmer du inte, och det sitter längre. Det blir jobbigare att ”komma tillbaks”, precis som med fysisk träning. Lycka till!!
Gäst 2011-08-15 10:24 ! Citera #
Hejsan, jag känner detsamma. Tänke ta mitt körkort innan studenten nu och misslyckades. Nu har jag tagit nya krafter för att klara detta och hoppas att jag får det innan min 19 årsdag (om en månad) annars vet jag inte vad jag göra.. Jag har själv svårt för att orka plugga och lösa och ju mer jag läser ju mer blandar jag ihop det. Hitta tid någon gång per dag, det räcker med en timme så att du i alla fall kommer igång. Jag pluggar bäst på morgonen så att jag sedan har hela dagen framför mig :)
daanieel21 2011-08-25 20:33 ! Citera #
Jag skulle råda dig att ta lite varje dag. Det är bättre att plugga lite varje dag istället för att försöka lära sig allt på några dagar
Gäst 2011-09-12 11:51 ! Citera #
Mitt bästa tips är att gå till en körskola och skriva in dig idag. Då är första steget taget och du är på väg!

Om du bara sitter hemma och tänker på (och har ångest över) att du inte har körkort så kommer du ju faktiskt inte närmre att ha det, så du kommer känna dig mycket bättre när du faktiskt är på väg och märker att du hamnar steg för steg närmre uppkörning!

Lycka till!
Gäst 2011-09-13 16:37 ! Citera #
Jag tycker du borde tänka om. Vill du verkligen ta körkort?
Det ska ju faktiskt finnas en vilja bakom det hela, vilket oftast gör att man faktiskt ”går all in” och pluggar så att man kan få det där körkortet.
Som sagt, tänk om och försök hitta motivation till det hela vilket kommer att hjälpa dig garanterat!

Lycka till!
Gäst 2011-09-13 16:43 ! Citera #
Tycker du borde tänka om lite och fråga dig själv om du verkligen vill ta körkort.
Om man verkligen vill så pluggar man ordentligt och ”går all in” för att ta det där körkortet.
Därför tycker jag som sagt att du ska tänka om och försöka hitta motivation, vilket garanterat kommer att hjälpa dig!

Lycka till!
Gäst 2011-09-14 16:57 ! Citera #
Bli motiverad så kommer det gå bra :D
gitta 2011-11-25 12:21 ! Citera #
Hej alla som känner oro och ångest för att inte hunnit eller inte har börjat med körkortet.
Jag är nyss fyllda 40 och har alldeles nyligen fått körkort. Jätteskönt, äntligen, måste jag säga.
Jag har dragit på det i flera, flera år. Synd! När man är ung är det mycket lättare att både plugga och förstå innebörden i det teoretiska även det praktiska. Kämpa på, läs och ge dig attans på att du klarar det. För då klarar du det också. Ge inte upp. Har du svårt att läsa, och tycker det känns jobbigt och tröttsamt, köp testfrågorna på körskolan. Kör dem så många du bara kan. Så klarar du dig bra på teorin. Ta dig 1-2 timmar varje kväll med testfrågor tills de sitter. Lycka till alla och tänk som jag gjorde``detta fixar jag``

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
30
I dag 00:00
17
I går 23:42
1
I går 22:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov