Start > Körkortsforum > ångest

ångest

Nadeen.mj 2011-06-11 10:58 ! Citera #
Hej!

Precis innan jag fyllde 18 år i Februari 2011 så hade jag som mål att ta körkortet på min födelsedag. Nu har det redan gått flera månader och jag sitter här utan körkort. Känner mig som en idiot. Jag har haft ångest inför att ta körkortet och känner att jag borde sätta igång att läsa körkorts boken npgon gång och plugga intensivt men minuterna går, timmarna går, dagarna går, och jag gör allt annat än att plugga körkortet. Alla runt omkring mig har tagit körkortet, vissa på deras 18 års födelsedag.

Jag känner stress!!!!!
trick1 2011-06-12 17:43 ! Citera #
Nadeen.mj
Hej!

Precis innan jag fyllde 18 år i Februari 2011 så hade jag som mål att ta körkortet på min födelsedag. Nu har det redan gått flera månader och jag sitter här utan körkort. Känner mig som en idiot. Jag har haft ångest inför att ta körkortet och känner att jag borde sätta igång att läsa körkorts boken npgon gång och plugga intensivt men minuterna går, timmarna går, dagarna går, och jag gör allt annat än att plugga körkortet. Alla runt omkring mig har tagit körkortet, vissa på deras 18 års födelsedag.

Jag känner stress!!!!!


Jag kände precis samma sak som dig, men faktum är att det är ganska tufft att parera ihop gymnasiet med andra jobb, speciellt när man inte är så gammal och har disciplin och rätt pluggtekniker. Ta det lugnt och gör det bit för bit är mitt råd, börja kika igenom teoriboken nu på sommarlovet, när du väl sedan är igång så går det ändå som tåget! Det är iövrigt ytterst få som har möjlighet att ta körkort när de är 18 år, så var glad över att du har den möjligheten! :) Lycka till med allt!
LimeHurricane 2011-06-13 11:12 ! Citera #
Känner också samma sak.

Har precis som du fyllt 18 för ett tag sedan och tänkt ta körkort varje månad sedan dess, men det har aldrig blivit av. Nu är det ju dock sommarlov, jag har inget sommarjobb och därför massa tid till att plugga - ingen ursäkt att backa nu alltså. ;)

Ska köra rejält med teori nu i veckan och kanske även nästa vecka men sen så smäller det! :D
emmacle 2011-06-23 15:24 ! Citera #
Mitt tips är att bara någon dag ”ta tag i det”. Att starta igång och köra intesivt och sedan så går det av bara farten!
Gäst 2011-06-24 11:21 ! Citera #
Jag var riktigt seg jag, och har precis beställt mitt tredje(!) övningskörningstillstånd så jag kan köra upp i juli.

Mitt tips är att bestämma ett datum du ska ha körkortet. Sedan ringer du körskolan och säger ”hej, jag vill ha körkortet i XXX”. Gärna kopplat till att du ska göra något, typ åka på en resa med polare som det hade varit najs om du kunde köra under. Sen gör ni upp en plan på hur ni ska nå det. Efter det är det bara att följa planen så får du ditt körkort till slut. :)

Nu är det troligen ganska fullt under sommaren, så ett tips är väl att sätta datumet någon gång under hösten. Men det kan du diskutera med körskolan.
ms8 2011-06-24 19:52 ! Citera #
Tar det bara lungt bättre att ta körkortet än att inte ta det låt det ta den tid de krävs ha tålamod stressa inte upp dig själv tänk hela tiden positivt tänker du negativt så blir det ju inte bättre får du se ;)
Gäst 2011-06-25 19:24 ! Citera #
Nadeen.mj
Hej!

Precis innan jag fyllde 18 år i Februari 2011 så hade jag som mål att ta körkortet på min födelsedag. Nu har det redan gått flera månader och jag sitter här utan körkort. Känner mig som en idiot. Jag har haft ångest inför att ta körkortet och känner att jag borde sätta igång att läsa körkorts boken npgon gång och plugga intensivt men minuterna går, timmarna går, dagarna går, och jag gör allt annat än att plugga körkortet. Alla runt omkring mig har tagit körkortet, vissa på deras 18 års födelsedag.

Jag känner stress!!!!!

Jag kan säga att jag fyller 19 i Juli och har då inte tagit något körkort än. Känner jag stress? Svar nej.
Varför? Jo därför att jag har lärt mig att se in i mig själv och dem mål och drömmar som JAG har. Vad andra gör och när andra tar körkort är inte något jag vill lägga energi på för då slutar det med att man hela tiden jämför sig själv med andra vilket man inte mår bra av.

Klart du har ångest inför att ta körkort och den ångesten kommer att hävda sig på ett eller annat sätt under hela utbildningen tills den dagen du får körkortet på posten. Du ska inte känna att du ”borde”...du ska känna att du vill. Du vill ta körkort! Och strunta i alla runt omkring dig...dem kommer inte sitta i baksätet med dig när du kör upp. Det är du och körkortet. Ingen annan.

Att ta en intensivkurs (som kostar en del) samtidigt som du har denna ångest är ingen bra kombination. Stressa inte fram dig i utbildningen.

Jag skulle förelslå att du skriver upp delmål för utbildningen. Målet är att ta körkortet, javisst! Men nu när det är sommar kan du ju se till att beta av kapitel för kapitel. Skriv ned ord och begrepp du inte förstår dig på och lär dig sedan dessa.

Träna på det som är svårt och lägg undan det som du redan kan. En vanlig försvarsmekanism som vi människor har är att vi tränar på det vi redan kan för att vi fruktar det okända. Vi vågar inte ta oss ut på djupt vatten och visserligen står det i körkortsboken att man inte ska ta risker men det är på VÄGEN I BILEN det handlar om att inte ta onödiga risker. När du sitter där med boken och hellre väljer att läsa på det du redan kan så föreslår jag dig att VÅGA ta tag i kapitlet du inte riktigt har häng på. Våga möta det svåra för även det kommer vara ett kapitel du sedan behärskar. Jag lovar dig!

Lycka till! :)
Chippe 2011-07-16 22:56 ! Citera #
Jag är över 30 år och har flera ggr försökt ta körkort men har aldrig avslutat det jag påbörjat men nu har jag gått längre än någonsin. Jag bara bestämde mig i maj och känner att jag vill ha körkort. Vill man inte helhjärtat ta körkort märks det ofta genom att man tex förhalar och fördröjer. Det är bra att ha ett mål eller en plan och även se fördelarna med att ha ett körkort. Det är en form av frihet, något jag saknar men nu blir det ändring på riktigt. I gymnasiet ville man ofta åka bil med polarna och gärna med tjejer. Fråga dig själv vad du har för möjligheter att lära dig köra bil. Kan du övningsköra privat med föräldrarna skaffar ni tillstånd och går introduktionsutbildning. Det är bara att boka på en gång, har du svårt för att styra upp själv be då dina päron ringa och boka. Själv tycker jag det är viktigt med kontinuerligtet, dvs att du och dina föräldrar kör minst 2 ggr vecka och även så fort ni ska någonstans. Ingen bil, boka körskola på en gång. Börja läsa smått, det är segt i början men man kommer in i det.
malina 2011-07-20 20:00 ! Citera #
Hej!
Jag är 24 och har fortfarande inte körkort. Har snart tagit 40 lektioner och har många fler att ta. Så känn ingen ångest, du har massor att tid att klara körkortet!
Shandi 2011-07-29 16:31 ! Citera #
Du kanske behöver någon slags rutin, dvs. gå en teorikurs, köp ett paket med körlektioner... så du tvingar dig själv till att göra det :) Annars är det väl ingen panik, BEHÖVER du körkortet av någon anledning? Kommer du ha tillgång till bil så du faktiskt kan använda ditt körkort så fort du fått det?

Det är ingen vits att stressa i onödan 8-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov