Start > Körkortsforum > övningkörskylten

övningkörskylten

Gäst 2016-10-01 12:28 ! Citera #
Gäst 2016-09-30
Nej det får du inte.
Klart man får, varför skulle du inte få?!
Vet nämligen en tjej kompis som hade glömt ta bort skylten, dock vart hon stoppad av polisen lite oftare för att dom undrade vart hennes handledare var :D Men det är inte förbjudet att åka omkring med den på bilen!!
Gäst 2016-10-01 12:34 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
Klart man får, varför skulle du inte få?!
Vet nämligen en tjej kompis som hade glömt ta bort skylten, dock vart hon stoppad av polisen lite oftare för att dom undrade vart hennes handledare var :D Men det är inte förbjudet att åka omkring med den på bilen!!
Lol ”lite oftare”? Hon kom inte på tanken att ta bort skylten första gången polisen stoppade henne av den anledningen...?
Gäst 2016-10-01 15:25 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
Lol ”lite oftare”? Hon kom inte på tanken att ta bort skylten första gången polisen stoppade henne av den anledningen...?
Nej, för hon var handledare till en tjejkompis :)
Men dom glömde ofta bort att plocka ner övningskörningsskylten efter varje gång dom vart ute och kört.
Så det var därför som polisen stoppade henne ofta ;)

Men dom sa inte att det var förbjudet, utan att det vore lämpligt att ta bort den då polisen annars kan tro att det är en som övningskör utan handledare, och därmed måste dom dom stoppa fordonet för att kontrollera. :D
Gäst 2016-10-01 19:46 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
Klart man får, varför skulle du inte få?!
Vet nämligen en tjej kompis som hade glömt ta bort skylten, dock vart hon stoppad av polisen lite oftare för att dom undrade vart hennes handledare var :D Men det är inte förbjudet att åka omkring med den på bilen!!
”Av 4 kap. 5 och 12 §§ körkortsförordningen (1998:980) framgår att det
vid övningskörning i andra fall och vid körträning på lämpligt sätt ska anges
att fordonet används för sådan körning.”

Övningskör man inte -> får inte ha skylten. Direkt ur lagstiftningen.
Gäst 2016-10-02 12:24 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
”Av 4 kap. 5 och 12 §§ körkortsförordningen (1998:980) framgår att det
vid övningskörning i andra fall och vid körträning på lämpligt sätt ska anges
att fordonet används för sådan körning.”

Övningskör man inte -> får inte ha skylten. Direkt ur lagstiftningen.
”På lämpligt sätt ska framgå”....

Det står inte att det är förbjudet enligt svensk lag!
Amanite 2016-10-11 23:39 ! Citera #
Precis, det står inte att man INTE får, bara att man bör ha den när man övningskör. Så vaf gäller egentligen. Någon som kan bringa klarhet i fet hela?
Tomas 2018-09-21 23:14 ! Citera #
Nån som vet vad det är för straff att köra utan skylt när man övningskör med mc?
Trafikanten 2018-12-30 15:36 ! Citera #
Jess 2012-05-23
Någon frågade vad som händer om man kör med en övningskörsskylt fast man har körkort. Det får man självklart INTE göra och man åker på böter om man gör detta :)
Källa på detta? Har läst igenom TSFS 2010:81 noggrant och finner inget kring förbud för en körkortsinnehavare att tuta runt med ÖVNINGSKÖR-skylten sittande baktill. Olämpligt måhända, men i ren juridisk mening finns mig veterligen ingen möjlighet att lagföra dig för detta.
Gäst 2018-12-30 19:16 ! Citera #
Haha...hände mig.

Övningskörde.......med min donna


Hänt mig...Mars-Maj 2017 nåntingish....vid odengatan korsningen Birger J gatan STHLM...det var innan uppkörningen senare det året 2017 Juni....som för övrigt klarade...

Men hur kul som helst, en tuta på mig o sa...hörrö du har glömt övningskylten på då jag parkerat bilen.......o varna fsn snuten kan ge dig böter haha...hann förklara....jodu jag övningskör faktiskt o han garva :D.....åfan trodde jag inte....trodde du glömt ta bort skylten sa han....och att den satt kvar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 00:37
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor