Start > Körkortsforum > övningkörskylten

övningkörskylten

Gäst 2011-08-01 15:14 ! Citera #
Ganska bra att kolla ibland så att den sitter fast, dessutom får man då in rutinen att kolla ut genom bakrutan :)
Gäst 2011-08-02 14:07 ! Citera #
Frans Backe
Böter på 600 kr gäller för övningskörning utan skylt. Jag brukar tejpa fast min skylt på insidan av bakrutan, då kan den inte åka av.

Det har jag också provat och då ramlade den av hela tiden. Jag köpte en med sugproppar på istället. Det fungerar bra
Gäst 2011-08-28 19:03 ! Citera #
Om vi vänder på frågan då; är det lagligt för en person som har körkort att köra med skylten?
Både jag och min bror övningskör nämligen ofta och ibland händer det att vi glömmer ta ner den. Men det måste väl ändå vara bättre att glömma ta ner den än att glömma sätta upp den? Nån som vet?!
LF1941 2012-04-03 20:55 ! Citera #
Har en granne som kört i flera år dagligen utan skylt där bak, Jag påpekade det en gång oj oj då det var brändbart. Det hadde jag icke med att göre osv. Tycker personligen dom ska mista sitt körtillstånd när dom icke vill ha denna skylten på bilen, folk ska jo icke se jag övningskör år inn och år utt utan att få något körkort. :x
myomysan 2012-05-10 12:24 ! Citera #
henrikjojo
Min skylt är fäst på insidan av rutan med sugproppar, fungerar hur bra som helst. I praktiken så påverkas inte sikten bakåt, men det är klart, kan ju vara olika på olika bilar antar jag


vad hittar du denna typ av skyllt. även jag har blivit av med flera skyltar
mvh
Gäst 2012-05-11 14:01 ! Citera #
Inna88
Hej

jag undrar vad händer om polisen stoppar när man övningkör fast skylten inte finns på bilen?

Har hänt nu 2 gånger att den har ramlat av när jag har kört.
Gäst 2012-05-12 15:14 ! Citera #
Ja min brukar jag sätta under registreringsskylten och det har aldrig hänt att den har ramlat av...Men om det är så att det sker så skulle jag, som många andra, rekommendera att du köper en med sugproppar så att du kan fästa den på insidan av bakrutan. Som sagt kan man aldrig vara nog säker ifall polisen kanske inte tror att den fallit av :)
Jess 2012-05-23 21:46 ! Citera #
Någon frågade vad som händer om man kör med en övningskörsskylt fast man har körkort. Det får man självklart INTE göra och man åker på böter om man gör detta :)
Hanna83 2012-06-05 12:55 ! Citera #
Läraren på körskolan rekommenderade mig att köpa den från dem då skyltar man köper exempelvis på en bensinmack kan ha rätt kass kvalitet och lätt ramla av. Så det gjorde jag och är mycket nöjd den sitter som klistrad på bilen trots att den är flitigt använd, men jag ser också till att det inte är smutsigt där jag sätter fast den för då får den ju lite sämre grepp.
Lee 2012-06-10 23:36 ! Citera #
Ibörjan ville jag inte ha skyllt. Tyckte folk låg extra nära och retades men det var väl bara min osäkerhet, jag stör mig iof inte på att folk ligger nära bakom mig längre och dessutom tycker jag det är många som har tagit hänsyn till att jag övningskör. I svåra situationer är det mycket bättre att de andra ser att du övningskör.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest