Start > Körkortsforum > övningkörskylten

övningkörskylten

Gäst 2011-04-19 12:51 ! Citera #
Hej

jag undrar vad händer om polisen stoppar när man övningkör fast skylten inte finns på bilen?

Har hänt nu 2 gånger att den har ramlat av när jag har kört.
Gäst 2011-04-21 20:25 ! Citera #
Man får böter... har för mig att det var typ 1200:- eller 1700:- i böter....

När jag var på handledarutbildningen så sa kursledaren att polisen ibland kan tro på att den har ramlat av och att de ibland inte skriver böter.. men det är ju inte säkert att man stöter på en så snäll på polis.

Det finns ju skyltar med sugproppar som man kan sätta fast inne på rutan... ramlar den av så ligger den i alla fall i bakrutan och då kan ju faktiskt polisen se att du har en skylt och att den faktiskt kan ha ramlat som du säger.
Frans Backe 2011-04-22 20:35 ! Citera #
Böter på 600 kr gäller för övningskörning utan skylt. Jag brukar tejpa fast min skylt på insidan av bakrutan, då kan den inte åka av.
Gäst 2011-04-23 10:56 ! Citera #
Inna88
Hej

jag undrar vad händer om polisen stoppar när man övningkör fast skylten inte finns på bilen?

Har hänt nu 2 gånger att den har ramlat av när jag har kört.


Jag har förlorat 2-3 magnetiska skyltar p.g.a. de har ramlat av. :x Tyckte först att det var väldigt dålig kvalitet på dem, men nu har jag köpt en som faktiskt har suttit fast i flera månader, så jag antar att det är slumpen som avgör? Eller så kanske man måste sätta fast dem på ett visst sätt?

Och får man verkligen ha den på insidan av rutan? :o Jag hade fått för mig att man inte fick det eftersom de inte syns lika bra...
Trafiklärarkandidat 2011-05-11 23:44 ! Citera #
Enda reglerna som finns i dag går att finna i TSFS 2010:81, där man säger att skylten ska vara väl synlig bakifrån och får inte skymma sikten. Blir alltså en bedömningsfråga hur dessa villkor uppfylls. Skulle dock tejpa fast någon platsficka i bakrutan om det var en bil jag kunde göra detta på.
villhakorkort 2011-06-21 21:02 ! Citera #
Min magnetskylt ramlade av, troligtvis på motorvägen men jag skaffade en med sugploppar men när man tar av/på den så spricker den efter ett tag..
Så jag har tejpat ihop den, men den ramlar av sugplopparna ibland. Men den ligger ganska synligt ändå, så jag brukar aldrig stanna och sätta fast den
innan jag nått min destination.
Gäst 2011-06-21 21:44 ! Citera #
Jag rekommenderar er att köpa en som sitter innuti. Den jag har klistrar sig fast bra och har inte ramlat av en enda gång. Men om den skulle gjort det så är den ju innuti och då kanske polisen tror en. :P

Jag vill inte ta över topic, men jag är intresserad att höra svaret på denna fråga:
Om en person med körkort kör med en övningskörningskylt, vad händer då?
striker 2011-06-30 17:35 ! Citera #
Övningskörningsskylt är en färskvara och funkar bäst när den är ny då den är mjuk. Är den för gammal brukar den bli hård och styv och kan ramla av lättare.
hamiat 2011-07-15 02:05 ! Citera #
Jag sätter min precis under registeringsskylten.. ramlar aldrig av. Tidigare hade jag bredvid fast då föll de av hela tiden, med tejp och allt.
henrikjojo 2011-07-23 18:47 ! Citera #
Min skylt är fäst på insidan av rutan med sugproppar, fungerar hur bra som helst. I praktiken så påverkas inte sikten bakåt, men det är klart, kan ju vara olika på olika bilar antar jag

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov