Start > Körkortsforum > Motorstopp på järnvägen

Motorstopp på järnvägen

Joakim 2009-03-07 12:57 ! Citera #
Det är ett himla tjat om vad man ska göra om bilen får motorstopp just när man står på järnvägen... Har det ens hänt någon gång, förutom i filmer?
Gäst 2009-03-07 15:17 ! Citera #
Ja, tycker det är lite konstig att bilen stannar precis på järnvägen. Försök starta igen, om bilen inte startar, så sätt växeln i ettan, gasa lite grann och släpp kopplingen tills du tror att du är ungefär i dragläge och försök starta då. Då kommer bilen ”köra på startmotorn”. Det är lite svårt, och inte så bra för startmotorn men det är ju bättre än att bilen blir överkörd av ett tåg. Ett lite lättare alternativ är att en bil bakom dig trycker fram dig så att din bil iaf inte står på järnvägen, eller så kan nån framför dig dra dig (fast det tar längre tid för man måste fixa kabel och allt). Om det kommer ett tåg, och du har cirka 30 sekunder på dig, växla till i neutralt och säg till den bakom dig att bara köra direkt, han får inte tveka. Om det inte längre går att rädda bilen, SPRING!!! Om nån framför mig skulle fastna på järnvägen skulle jag säga till honom att växla till neutralt och hjälpa bort personen därifrån, jag menar man måste ju hjälpa varann lite.
cornelia 2009-03-09 12:39 ! Citera #
Lol, ja det är lite överdrivet mkt om det på körskolan, men bra tips :)
McNick 2009-03-30 12:19 ! Citera #
Man ska lägga i ettan släppa kopplingen helt och vrida på nyckeln, tro mig bilen hoppar framåt rätt bra!
Aling3 2009-04-19 15:41 ! Citera #
Joakim
Det är ett himla tjat om vad man ska göra om bilen får motorstopp just när man står på järnvägen... Har det ens hänt någon gång, förutom i filmer?

Ja det har hänt i verkligheten, det var inte allt för länge sedan på nyheterna jag hörde om någon som körde en fin sportbil, ferarri tror jag, som var för mycket sänkt, så det fastnade i övergången någonstans, så att den satt fast... föraren var berusad och ringde SOS och gick ut bilen bara några sekunder innan den totalkvaddades... skräckexempel finns...
MaryAlenbratt 2009-04-20 19:50 ! Citera #
Ja, ändå gången de lär hända är nog när föraren är berusad eller man har en himlas otur att hamna mellan bommarna. men då kan man ju bara köra igenom bommarna.. de är ju inte så stabila..
Kan järnväg 2009-04-21 21:15 ! Citera #
Jo det händer rätt ofta. Vanligt är att man är för rädd för järnvägen och har låg fart och inte växlat ner ordentligt. Från det att varningssignaleringen börjar har man 30 - 45 sekunder på sig att komma därifrån. Sedan smäller det! En personbil blir ett litet paket med bitar utspridda över ett stort område och släpas med några hundra meter. Spring snett mot tåget för att slippa bli träffad av flygande bilskrot. Bommarna är konstruerade för att kunna köras igenom om det behövs.

Helt enkelt, växla ner och gasa ordentligt över övergången. Vid stopp - SPRING SNETT UT MOT TÅGET OCH DUCKA!
Gäst 2009-06-13 12:43 ! Citera #
Bennie
Ja, tycker det är lite konstig att bilen stannar precis på järnvägen. Försök starta igen, om bilen inte startar, så sätt växeln i ettan, gasa lite grann och släpp kopplingen tills du tror att du är ungefär i dragläge och försök starta då. Då kommer bilen ”köra på startmotorn”. Det är lite svårt, och inte så bra för startmotorn men det är ju bättre än att bilen blir överkörd av ett tåg. Ett lite lättare alternativ är att en bil bakom dig trycker fram dig så att din bil iaf inte står på järnvägen, eller så kan nån framför dig dra dig (fast det tar längre tid för man måste fixa kabel och allt). Om det kommer ett tåg, och du har cirka 30 sekunder på dig, växla till i neutralt och säg till den bakom dig att bara köra direkt, han får inte tveka. Om det inte längre går att rädda bilen, SPRING!!! Om nån framför mig skulle fastna på järnvägen skulle jag säga till honom att växla till neutralt och hjälpa bort personen därifrån, jag menar man måste ju hjälpa varann lite.


Jag kanske bara är petig eller har missuppfattat dig, men när det gäller att köra på startmotorn har jag fått lära mig det här:
1. Lägg i ettan.
2. Rör inte pedalerna och vrid om nyckeln.
3. Bilen hoppar framåt, en ”frisk bil” skulle fortsätta framåt, men om det är nåt fel på den vill den inte starta, och du får återigen vrida om nyckeln, och fortsätta ”hoppa fram” bilen.
Jocke 2010-08-16 22:48 ! Citera #
Det man ska göra är att slå på varningsblinkers, springa 3 kilometer åt ena hållet och sätta ut en varingstriangel brevid spåret.. sen springa 3 kilometer åt andra hållet och stå och vifta som fan med armarna ifall ett tåg kör förbi :)
Gäst 2010-09-05 17:17 ! Citera #
Förra veckan hände de två stycken järnvägsolyckor under samma dag! Den ena hann ur bilen, och klarade sig utan skador, men den andra föraren som lyckades med samma sak, fast han/hon omkom. Jag tror att det är för att man sitter och pratar i mobiltelefon eller gör något liknande, sedan när man är nära järnvägen och bommarna är påväg ner, så panikbromsar man, och glider in på rälsen! Nog lättare än vad man tror!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest