Ja, tycker det är lite konstig att bilen stannar precis på järnvägen. Försök starta igen, om bilen inte startar, så sätt växeln i ettan, gasa lite grann och släpp kopplingen tills du tror att du är ungefär i dragläge och försök starta då. Då kommer bilen ”köra på startmotorn”. Det är lite svårt, och inte så bra för startmotorn men det är ju bättre än att bilen blir överkörd av ett tåg. Ett lite lättare alternativ är att en bil bakom dig trycker fram dig så att din bil iaf inte står på järnvägen, eller så kan nån framför dig dra dig (fast det tar längre tid för man måste fixa kabel och allt). Om det kommer ett tåg, och du har cirka 30 sekunder på dig, växla till i neutralt och säg till den bakom dig att bara köra direkt, han får inte tveka. Om det inte längre går att rädda bilen, SPRING!!! Om nån framför mig skulle fastna på järnvägen skulle jag säga till honom att växla till neutralt och hjälpa bort personen därifrån, jag menar man måste ju hjälpa varann lite.
Jag kanske bara är petig eller har missuppfattat dig, men när det gäller att köra på startmotorn har jag fått lära mig det här:
1. Lägg i ettan.
2. Rör inte pedalerna och vrid om nyckeln.
3. Bilen hoppar framåt, en ”frisk bil” skulle fortsätta framåt, men om det är nåt fel på den vill den inte starta, och du får återigen vrida om nyckeln, och fortsätta ”hoppa fram” bilen.