Start > Körkortsforum > Utfartsregeln

Utfartsregeln

Jossan-88 2014-04-14 17:19 ! Citera #
Antigen i körkortsboken eller via denna länk:
https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/
Scrolla ner på sida så hittar du info om högerregeln :)
Gäst 2014-04-15 07:47 ! Citera #
Jossan-88


Finns det inga andra skyltar som visar vad som gäller så är det högerregeln du ska följa :)


Varför är det högerregeln och inte utfartsregeln som gäller där, kräver utfartsregeln någon speciell skyltning?

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:

Parkering.
Fastighet (hus eller liknande).
Bensinmack.
Gågata, gångfartsområde, vägren eller terräng.
Gångbana eller cykelbana som du har korsat.
Jossan-88 2014-04-15 15:22 ! Citera #
corax
Jossan-88


Finns det inga andra skyltar som visar vad som gäller så är det högerregeln du ska följa :)


Varför är det högerregeln och inte utfartsregeln som gäller där, kräver utfartsregeln någon speciell skyltning?

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:

Parkering.
Fastighet (hus eller liknande).
Bensinmack.
Gågata, gångfartsområde, vägren eller terräng.
Gångbana eller cykelbana som du har korsat.



Där utfartsregeln gäller så finns det andra skyltar som talar om vad som gäller, som exempel vid en bensinmack så finns det en huvudled som man ska ut på.. Men om man som nu ska ut från en tomt där det inte finns någon som helst skylt som visar vad som ska gälla så är det ALLTID högerregeln som gäller! :)
Gäst 2014-04-16 13:57 ! Citera #
Tack Jossan! Jag kände inte till den regeln.
- Katja 2014-05-27 01:42 ! Citera #
Jossan har svarat rätt på de frågor jag sett innan, men i detta fallet har hon helt fel. En tomt är samma sak som en fastighet. Från tomt och fastighet gäller utfartsregeln.
När du väl är ute på grusvägen gäller högerregeln om det inte finns några skyltar som säger annat, vägbeläggningen spelar ingen roll. Men som sagt, när du kör ut från din tomt gäller utfartsregeln.
Jossan-88 2014-05-27 12:39 ! Citera #
Inte enligt min körskolelärare, han sa att finns det inga skyltar som säger vad som gäller på den aktuella platsen så ska du följa högerregeln.. Och som i detta fallet så är tomten beläget på en grusväg där det inte finns några skyltar, då ska man följa högerregeln.. Det fick jag lära mig :)
kim 2014-06-05 18:18 ! Citera #
Utfart från tomt = utfart från fastighet. Utfartsregeln gäller. Vad du har för vägbeläggning är irrelevant.
Peter 2015-05-23 08:56 ! Citera #
Vid utfart från tomt gäller alltid utfartsregeln. Det har ingen betydelse om vägen utanför tomten har asfalt eller grus.
Jossan-88 2015-05-23 15:33 ! Citera #
Ni har helt rätt i det, jag var nog en aning trött eller seg när jag svarade sist.. (för drygt ett år sedan) :)
Utfart från tomt så är det utfartsregeln som gäller!
gäst 2016-02-29 17:59 ! Citera #
Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt mot alla fordon på korsande väg. Den gäller när du kör ut på en väg eller gata:
Från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande område.
Från stig, ägoväg eller liknande utfart.
Från cykelbana, vägren, gågata, gångfartsområde eller terräng.
Efter att du har korsat en gång- eller cykelbana.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest