Start > Körkortsforum > Utfartsregeln

Utfartsregeln

Jay 2017-07-24 12:14 ! Citera #
Det finns väldigt många gator med cykelbanor och gångbanor kort innan korsningen utan skylt. Innebär det då att eftersom man korsat en cykelbana/ gåbana kort innan korsningen att utfartsregeln gäller? Eller är det högerregeln?
Gäst 2017-07-24 12:52 ! Citera #
Jay 2017-07-24
Det finns väldigt många gator med cykelbanor och gångbanor kort innan korsningen utan skylt. Innebär det då att eftersom man korsat en cykelbana/ gåbana kort innan korsningen att utfartsregeln gäller? Eller är det högerregeln?
Kommer du till en korsning där det finns cykelbanor och gångbanor så har du väjningsplikt, samma sak om du svänger in på en gata där det finns cykelbanor/gångbanor direkt efter korsningen så har du väjningsplikt. Så där gäller varken utfartsregeln eller högerregeln..

Men om du menar att du kör ut från en fastighet där du måste korsa en cykelbana så är det utfartsregeln som gäller..
Joee 2017-09-14 01:42 ! Citera #
Gäst 2017-07-24
Kommer du till en korsning där det finns cykelbanor och gångbanor så har du väjningsplikt, samma sak om du svänger in på en gata där det finns cykelbanor/gångbanor direkt efter korsningen så har du väjningsplikt. Så där gäller varken utfartsregeln eller högerregeln..

Men om du menar att du kör ut från en fastighet där du måste korsa en cykelbana så är det utfartsregeln som gäller..
Frågan som jag förstod den handlar om väjningsplikt mot andra bilar så förstår inte ditt svar. Typiskt finns den beskrivna situationen i T-korsningar där en cykelbana löper längs ”huvudvägen”. Min tolkning är att om cykelbanan inte är upphöjd gäller högerregeln men om den är upphöjd utfartsregeln. Kan någon bekräfta?
Gun 2017-10-17 10:17 ! Citera #
Räknas ett övergångsställe som gångbana? Är det utfartsregeln som gäller om jag kommer till en korsning och passerar ett obevakat övergångsställe, eller räknas inte det som gåbana?
Gäst 2017-10-17 11:56 ! Citera #
Gun 2017-10-17
Räknas ett övergångsställe som gångbana? Är det utfartsregeln som gäller om jag kommer till en korsning och passerar ett obevakat övergångsställe, eller räknas inte det som gåbana?
Gångbana är gångbana och övergångsställe är övergångsställe.
Du ska alltid lämna företräde till någon som står både vid en gångbana och ett övergångsställe.
Gunnar 2019-10-21 20:31 ! Citera #
Gun 2017-10-17
Räknas ett övergångsställe som gångbana? Är det utfartsregeln som gäller om jag kommer till en korsning och passerar ett obevakat övergångsställe, eller räknas inte det som gåbana?
Så som jag förstår det räknas inte övergångsställe (som inte är upphöjt) som gångbana och då gäller högerregeln. Detta om det stämmer att gåbana och cykelbana är upphöjda. Hittade ett klipp på youtube som också sa att utfartsregeln bara gäller om det är upphöjda banor.
Gäst 2019-10-21 20:34 ! Citera #
Gäst 2017-10-17
Gångbana är gångbana och övergångsställe är övergångsställe.
Du ska alltid lämna företräde till någon som står både vid en gångbana och ett övergångsställe.
Tråden handlar inte om lämna företräde för gångbana eller övergångsställe utan om utfartsregeln eller högerregeln gäller (t.ex. om man ska svänga höger in på en väg, och man passerar ett obevakat ej upphöjt övergångsställe, precis innan man svänger höger, har man då väjningsplikt mot bilar från vänster (utfartsregeln) eller har man företräde mot bilar från vänster (högerregeln)). Som jag förstår det gäller högerregeln (även om det är ologiskt ibland och inte så det funkar i praktiken).
SVEN-ÅKE NILSSON 2021-10-09 13:59 ! Citera #
Jag undrar när man kör ut från en parkering med en bil också det kommer en annan bil från vänster vem ska köra först
Gäst 2021-10-09 14:07 ! Citera #
SVEN-ÅKE NILSSON 2021-10-09
Jag undrar när man kör ut från en parkering med en bil också det kommer en annan bil från vänster vem ska köra först
Förstår inte riktigt vad du menar, kommer du från en parkeringsplats och ska ut på en annan väg gäller utfartsregeln, ska du ut från en parkeringsruta så gäller utfartsregeln, kör du på en parkeringsplats och det kommer en bil från vänster inne på parkeringsplatsen gäller högerregeln och du har företräde. Du för väldigt gärna tydliggöra det du precis skrev så jag kan svara tydligare på det du undrar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov