Start > Körkortsforum > Utfartsregeln

Utfartsregeln

queen 2009-03-05 19:06 ! Citera #
Utfartsregeln säger att man måste lämna företräde när man ska ut på en väg efter att man korsat en gångbana. Det är väl ganska otydligt ofta? Det sitter väl oftast bara en skylt om övergångsställe, men ingen gångbaneskylt. Gäller regeln alla övergångsställen?
ENI 2009-04-03 11:52 ! Citera #
Det är klart att du alltid ska lämna företräde om du ska köra ut från en utfart, de kan ju inte stanna och avbryta trafikflödet för att du ska kunna komma ut. Jag tror att jag förstod vad du menade, men är inte säker. utfartsreglen gäller alla utfarter, om det finns ett övergångsställe där ska man alltid stanna för gående. Hoppas att jag förstod vad du frågade.
Gäst 2009-07-04 12:44 ! Citera #
Utfartsregeln gäller även bensinmack, parkeringsplats, cykelbana, vägren, gågata, gångfartsområde, fastighet m.m. Skulle kunna rekommendera sida 45 i körkortsboken (STR:s körkortsbok)
Marshmallow 2009-07-04 13:28 ! Citera #
Tack MeShe för uppradningen ^.^ Tur att nån har koll på sånt, jag glömmer alltid.
Gäst 2011-05-05 12:30 ! Citera #
Om jag åker ut från en återvändningsgata, vilken regel är det som gäller? Är det en utfartsregel?
Tacksam för ett svar!
SRW 2011-08-08 13:11 ! Citera #
Gäst
Om jag åker ut från en återvändningsgata, vilken regel är det som gäller? Är det en utfartsregel?
Tacksam för ett svar!


Att en gata inte kan användas för genomfart (märke E17) betyder väl inte att det är en utfart? Om det inte finns något annat att gå på (som t.ex. väjningspliktsskyltar, ljussignaler eller andra regler som talar om vem som har företräde) så blir det väl högerregeln. Eller?
Jenny_Akesson 2014-03-11 13:34 ! Citera #
queen
Utfartsregeln säger att man måste lämna företräde när man ska ut på en väg efter att man korsat en gångbana. Det är väl ganska otydligt ofta? Det sitter väl oftast bara en skylt om övergångsställe, men ingen gångbaneskylt. Gäller regeln alla övergångsställen?


*Gångbana* En gångbana är en uppbyggd/upphöjd bana för gående och/eller cyklister. Passerar du något upphöjt, även en svag trottoarkant, är det utfartsregeln som gäller. Ett övergångsställe eller en cykelövertfart eller en sammanslagning av dessa gör inte automatiskt att det blir utfartsregeln.

Gäst
Om jag åker ut från en återvändningsgata, vilken regel är det som gäller? Är det en utfartsregel?
Tacksam för ett svar!


Vägens utformning har inte med utfartsregeln att göra. När du har vänt och är påväg ut är det skyltarna påväg ut som gäller.
Bilen 2014-04-14 15:26 ! Citera #
Om man åker ut från sin tomt som i sin tur ligger längs en grusväg, vad gäller då?
Jossan-88 2014-04-14 17:06 ! Citera #
Bilen
Om man åker ut från sin tomt som i sin tur ligger längs en grusväg, vad gäller då?


Finns det inga andra skyltar som visar vad som gäller så är det högerregeln du ska följa :)
Bilen 2014-04-14 17:11 ! Citera #
Jossan-88


Finns det inga andra skyltar som visar vad som gäller så är det högerregeln du ska följa :)


Vägen är helt utan skyltar... Vart kan jag hitta denna info?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest