Jag kör också med pappa som handledare och förstår precis vad du menar när du säger att du inte utvecklas för att du känner att din pappa inte litar på dig. Få honom att förstå att han sänker ditt självförtroende och gör att du inte blir en bättre bilförare.
Kör med bilskola, och som många andra föreslog, låt din pappa följa med så att han förstår att man faktiskt inte behöver skrika åt den som övningskör bara för att man kör igenom en korsning. Samtidigt utvecklas du själv otroligt mycket på en bilskola, både teknikmässigt samt att ditt självförtroende för bilkörning stärks.
I mitt fall var det även så att jag körde pappas bil som är hans ”baby”. Han var helt enkelt rädd att jag skulle ha sönder den i början, och jag själv var rädd för att den skulle gå sönder, vilket gjorde att både han och jag spände oss, helt i onödan. Vi löste det genom att undvika att köra ”babyn” i början, vi köpte en skrotbil för några tusenlappar som jag kunde få ”förstöra” (observera att den rullar fortfarande!) Det fungerade!
Slutligen är mitt tips att försöka mötas på vägen, klyschigt men sant. Försök att sätta dig in i hans sits; han har ingen kontroll över bilen egentligen, men det är hans ansvar om något händer. Därför kanske det blir mycket skrik och gorm, helt enkelt för det är hans enda sätt att försöka ha kontroll. Försök att lära dig att solla från ”gormet” och det viktiga din handledare säger. Du måste lita på dina egna kunskaper, speciellt i situationer du måste handla snabbt, men samtidigt måste du lyssna på din handledare, han ska ju lära dig! Det är enklare sagt än gjort, men ju mer man tränar tillsammans, desto bättre blir det!
Lycka till!