Körkortonline > Körkortsforum > Körprovet – en pengamaskin för…

Körprovet – en pengamaskin för Trafikverket

Gäst 2025-07-07 22:43 ! Citera #
Gäst 2025-07-07
Taxi ska ju vara minst en 5:a på en 6 gradig skala, du kör inte så bra som du tror, hitta en bra utbildare istället för att sitta och gnälla på forum. Du säger att du inte har varit med i någon olycka på 30 år, vilken tur för dig och oss andra i trafiken!
Men man kan inte bygga sin bilkörning på tur…
Jag kör bil innan du och inspektören föddes och min inspektör som har provat mig sa att det var bra att du bromsade när du såg en förare som körde på parkering och började köra innan föraren tittade omring sig . Det är lätt också att man sitter framför datoren och ge rekomendationer till andra och man själv vill ha någon som kan rekomendera sig. Jag rekomenderar dig att hitta en läkare som kan bota dig.
Gäst 2025-07-08 11:12 ! Citera #
Gäst 2025-07-07
Hur vet du att det är sällsynt? Man kan bli kuggad för misstag som inte utgör någon eller väldigt liten fara för andra förare. Det betyder inte att man är en skitförare. Du kan bli kuggad för du tog det säkra före det osäkra när man inte tagit en lucka i rondellen (vilket kan vara smart att inte göra för säkerhets skull) och sedan kört lite för långsamt på en 70-vägen en stund. Det kan leda till kuggning. Sen inför nästa uppkörning kan man vara ännu mer stressad pga att man tidigare kuggat och göra ännu värre misstag. Vips så har man kuggat 2 ggr.
Det var just i rondellen som jag blev underkänd. Jag ville vara säker och tvekade att köra in, och han sa att min körning inte var miljövänlig.
Nisse 2025-07-08 16:19 ! Citera #
Gäst 2025-07-07
Nisse är det du? :lol:
Nej, det är inte jag.

Det verkar vara någon som är insatt i Taxi, det är inte jag.
kone 2025-07-11 17:50 ! Citera #
Gäst 2025-07-04
De kuggar dem som redan blev kuggad, privatister, dem som bokade själv utan hjälp av trafikskolor. Mitt råd är fråga skolor boka åt dig, då sparar du mycket pengar.
Exactly my thoughts... it feels like they milk private drivers so they can keep coming back and paying for a test that obviously they have passed but the agency fails them to milk them dry
Tänk till 2025-07-11 19:46 ! Citera #
Pengamaskin, för vem? Kring konspirationsteorier om pengar, följ pengarna.

Vem i slutändan får pengarna från denna påstådda konspiration? Svar: Staten. Uppkörning kostar 1800 kr totalt. Om vi drar av för personalkostnad, bil och administration, så blir det inte mycket kvar. Men vi säger, för argumentets skulle, att de tjänar 500 kr i vinst på varje uppkörning. Vi säger också, för argumentets skull, att 30% av uppkörningarna är fake-kugg för att tjäna pengar.

Det skulle innebära 44 miljoner i vinst. Sveriges statsbudget är 1400 miljarder kr. Denna konspiration skulle alltså då täcka 0,003% av budgeten. Är det rimligt att starta en olaglig konspiration (med skandal om det avslöjas) för att mjölka ut 0,003%?

Man kan ju också tänka att syftet är att rädda en döende statlig enhet. Känner ni i så fall till hur långa köerna är för uppkörning? Knappast så att Trafikverket behöver kugga folk felaktigt så att de får mer business. De går ju på knäna för att hinna med allt. Inspektörerna har fast lön och ingen provision, så inget att hämta i konspirationsväg där.

Kan ni förklara konspirationen för mig?
Gäst 2025-07-11 22:54 ! Citera #
Gäst 2025-07-07
Jag kör bil innan du och inspektören föddes och min inspektör som har provat mig sa att det var bra att du bromsade när du såg en förare som körde på parkering och började köra innan föraren tittade omring sig . Det är lätt också att man sitter framför datoren och ge rekomendationer till andra och man själv vill ha någon som kan rekomendera sig. Jag rekomenderar dig att hitta en läkare som kan bota dig.
Då borde du vara född innan 1949 och då borde du kanske fundera på att sluta köra bil eller så behöver du jobba med din självvärdering angående din körning! För du kan uppenbarligen inte köra trafiksäkerhet.
Gäst 2025-07-12 09:59 ! Citera #
Gäller inte principen, ”många bäckar små” här. I Göteborg röstade folket emot Trängselskatten för över 10 år sedan men den gick ändå igenom. Vet du hur många miljarder den drar in per år?
Tänk till 2025-07-12 10:58 ! Citera #
Gäst 2025-07-12
Gäller inte principen, ”många bäckar små” här. I Göteborg röstade folket emot Trängselskatten för över 10 år sedan men den gick ändå igenom. Vet du hur många miljarder den drar in per år?
Väldigt dåligt exempel, då trängselskatt är ett helt öppet och ärligt system för att mjölka folk. Syftet är ju att straffa folk att inte åka in där genom att ta pengar.

Visselblåsare finns alltid. Skulle vara omöjligt att inspektörer instrueras att mjölka utan att det kom ut. Någon skulle skvallra. Jämför med larmföretagen som alltid med jämna mellanrum drabbas av att anställda går till tidningen och säger hur de uppmanas att inte skicka väktare för att hålla nere kostnader.

Senaste foruminläggen

Rubrik
33
I går 13:26
1
I går 06:59
7
2025-07-28 20:36

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor