Körkortonline > Körkortsforum > Körprovet – en pengamaskin för…

Körprovet – en pengamaskin för Trafikverket

en erfaren förare I går 23:23 ! Citera #
Jag skriver detta med stor frustration efter att ha blivit underkänd fyra gånger på körprovet, trots att jag har kört bil i över 30 år utan att vara inblandad i en enda olycka. Under alla dessa år har jag varit en säker och ansvarstagande förare – ändå anses jag nu inte vara ”tillräcklig” enligt Trafikverkets bedömningar.

Jag frågar mig: Vilka brister talar de om? Om jag kör felfritt i tre decennier, utan att orsaka skador på mig själv eller andra – hur kan jag då plötsligt vara en fara i trafiken?

Det är svårt att inte känna att körprovet har blivit en inkomstkälla snarare än en rättvis prövning. Varje prov kostar pengar, och varje gång man blir underkänd måste man betala igen. Det är lätt att misstänka att detta system gynnar Trafikverkets ekonomi mer än trafiksäkerheten.

Självklart ska krav ställas på alla som kör taxi eller arbetar professionellt i trafiken. Men bedömningen måste också vara rättvis och ta hänsyn till den erfarenhet och historik som föraren har. Det är orimligt att årtionden av säker körning plötsligt inte räknas.

Jag hoppas att fler som har liknande erfarenheter vågar höja rösten. Körprovet får inte bli ett sätt att mjölka pengar från erfarna förare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 18:40
7
2025-06-26 22:08

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest