Körkortonline > Körkortsforum > Körprovet – en pengamaskin för…

Körprovet – en pengamaskin för Trafikverket

en erfaren förare 2025-06-27 23:23 ! Citera #
Jag skriver detta med stor frustration efter att ha blivit underkänd fyra gånger på körprovet, trots att jag har kört bil i över 30 år utan att vara inblandad i en enda olycka. Under alla dessa år har jag varit en säker och ansvarstagande förare – ändå anses jag nu inte vara ”tillräcklig” enligt Trafikverkets bedömningar.

Jag frågar mig: Vilka brister talar de om? Om jag kör felfritt i tre decennier, utan att orsaka skador på mig själv eller andra – hur kan jag då plötsligt vara en fara i trafiken?

Det är svårt att inte känna att körprovet har blivit en inkomstkälla snarare än en rättvis prövning. Varje prov kostar pengar, och varje gång man blir underkänd måste man betala igen. Det är lätt att misstänka att detta system gynnar Trafikverkets ekonomi mer än trafiksäkerheten.

Självklart ska krav ställas på alla som kör taxi eller arbetar professionellt i trafiken. Men bedömningen måste också vara rättvis och ta hänsyn till den erfarenhet och historik som föraren har. Det är orimligt att årtionden av säker körning plötsligt inte räknas.

Jag hoppas att fler som har liknande erfarenheter vågar höja rösten. Körprovet får inte bli ett sätt att mjölka pengar från erfarna förare.
Gäst 2025-06-28 08:00 ! Citera #
Trafikverket är inte menat att generera vinst:
avgifterna existerar för att täcka kostnaderna.
Gäst 2025-06-28 09:45 ! Citera #
Om du har 30 år erfarenhet på körning och du fick 4 gångar underkänd och betalade 7200 kronor skulle du inte säga det.
Gäst 2025-06-28 16:18 ! Citera #
Så kan det verkligen vara. Det sämsta är när allt går perfekt förutom att man inte varje gång kört miljövänligt inför nedbromsning och att man höll lite låg eller hög hastighet några gånger. Då känns det som att de kommer bli jättesvårt att få sitt körkort.
Gäst 2025-06-28 21:59 ! Citera #
Problemet är att det är öppet område . De gör en höna av en fjäder trots att det står på presentation för körprov i trafikverket att småfel inte kan påverka men de är duktiga att säga tyvärr du är underkänd. de vill bara pengar inte anan sak.
Nisse 2025-07-03 04:43 ! Citera #
Min första fråga är, varför gör du körprov om du kört bra i 30 år? Har du blivit av med körkortet?

Inspektörerna ska inte bara bedöma att du känner dig säker i trafiken, de bedömer även att de runt om känner sig säkra när du kör.

Att det inte blivit någon olycka kan bero på att de andra trafikanterna fått ”rädda” dig.
Gäst 2025-07-04 15:24 ! Citera #
Jag håller med. Blev kuggad efter 25 års körning i utlandet och där jag inte kunde byta ut körkortet mot Svenskt. Bromsade för hårt innan rondell och inspektören sade att det inte var miljövänligt.
Gäst 2025-07-04 17:33 ! Citera #
De kuggar dem som redan blev kuggad, privatister, dem som bokade själv utan hjälp av trafikskolor. Mitt råd är fråga skolor boka åt dig, då sparar du mycket pengar.
For Nicce 2025-07-04 21:11 ! Citera #
Jaha¿ När jag körde en år med mitt utländsk körkort kände jag inte säkert på svenska vägar, de kör mycket värre och osäkrare än jag.
Gäst 2025-07-05 04:19 ! Citera #
Svaret är i nämn av dessa två tråder🤔 Om människor kör utan körkort och blev stoppat 4 gånger då det är farligt här på vägar¡ Men varför de gör så¿ Det är omöjligt att få körkort ¡¡¡ Jag med 25 år erfarenhet i mitt land, med trafikskolas intensiv utbildningen kunde inte klara uppkörningen tredje gången¡ Skojar ni här¿

Senaste foruminläggen

Rubrik
33
I går 13:26
1
I går 06:59
7
2025-07-28 20:36

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor