Jag genomförde nyligen riskutbildning del 2, halkbana.
Innan jag kom dit var jag påläst om både bromssträckor, reaktionstid och stoppsträckor samt att jag hade läst på lite om hur man ska tänka och agera vid en sladd.
På halkbanan skulle vi köra automat. (Privat kör jag manuell.)
Så, vi hade ”sommarvägbana” respektive ”vintervägbana” där vi fick känna på hur det var att ställa sig på bromsen i en viss hastighet.
På vintervägbanan hade dem en liten sväng i slutet där man kunde få en liten sladd. Men mer var det inte.
Då jag är påläst om hur man ska hantera en sladd så är teori inget i jämförelse med praktik. Jag trodde halkbanan var till för att hjälpa en med hur man manövrerar en sladd på halt väglag, hur man ska tänka och agera, styrning etc. Men så verkar inte vara fallet? Är det något man får ”hjälp” med på trafikskolan?
Eller är det något jag helt enkelt får klura ut själv nu när tiden är kommen på halt vinterväglag?
Tycker att ni borde fått prova på det lite mer på riskutbildningen. Vi fick tex prova att ta kurvor i halka.
Men ärligt talat så är det svårt att få prova tillräckligt mycket på den korta stunden för att vara verkligt förberedd när det är skarpt läge.
Som du säger har ju ju dock tillfälle att öva mer på det nu när det blir halare väglag. Du kan ju fråga körskolan om de har någon lämplig plats där du kan öva sådant.
Själv har jag fått åka ut och öva lite nu efter jag tagit kortet för att vara bättre förberedd. Igår var det glashalt så jag var ute en lång stund och körde. Tänjde på gränserna och så.
Det blev även skarpt läge då jag fick tvärnita för några rådjur som stod på vägen. Det gick bra, men jag stannade precis framför dem pga den längre bromssträckan. Bra lärdom.
Det låter exakt som min risk 2 upplevelse. Vad det på Gillinge du gjorde din? Jag var jättebesviken efteråt och lärde mig verkligen ingenting om hur man kör när det är halt. Att det tar längre tid att stanna visste jag ju redan innan.