Start > Körkortsforum > Vad stör du dig på i trafiken?

Vad stör du dig på i trafiken?

:) 2024-05-11 23:34 ! Citera #
Förare i vänsterfilen... Om höger är ledigt håll dig där tack. Otroligt störigt att fastna bakom väglöss som åker segt i vänsterfil när högerfilen är ledig!
Björn He 2024-05-12 00:22 ! Citera #
Det är irriterande att riskera att få betala felparkeringsavgift för att råka parkera exempelvis i eller för nära en vägkorsning. Det är väl inte helt lätt att mäta tio meter från ytterkanten av en korsande körbana eller från ett övergångsställe eller en cykelöverfart, så det borde så ofta det är rimligt finnas uppsatta parkeringsskyltar som tydligt märker ut en tiometerspunkt från en vägkorsning, ett övergångsställe eller en cykelöverfart. I innerstads- och större delar av förortsbebyggelse i Stockholm finns ju parkeringsskyltar cirka 10 meter från en vägkorsning som anger regler och restriktioner för att få parkera, i sådana fall borde parkeringsmärkena vara uppsatta både vid början av parkeringen längs vägkanten, cirka 10 meter från en vägkorsning, och vid slutet av parkeringen, cirka 10 meter före nästa vägkorsningen; vid slutet av parkeringen skall det då finnas en riktningsangivelse som anger att parkeringsanvisningen gäller i riktning bakåt. Strax efter vissa så kallade T-korsningar där det undantagsvis är tillåtet att parkera i korsningen, längs vägkanten på den ”korsningsfria” sidan av körbanan, finns ju riktningsangivelser som talar om att parkeringsanvisningen gäller både framåt och bakåt.

För övrigt tycker jag, när jag åker buss, att det är väldigt irriterande att hindras av bilister som då och då parkerar (eller ”långtidsstannar”) vid busshållplatser trots att det inte är tillåtet att parkera eller stanna där (utom för på- eller avstigning då under förutsättning att det sker utan hinder för buss- eller spårvagnstrafiken). På många gator är det faktiskt parkeringsförbud, som betyder förbud att parkera även omedelbart före eller efter hållplatsmarkeringen, och att ”långtidsstanna” räknas såvitt jag vet som parkering eftersom en som stannat för på- eller avstigning måste köra ifrån platsen direkt efter att ha låtit passagerare stiga av eller stiga in i bilen, men trots att det är förbjudet att ”långtidsstanna” så bilister ofta det ändå, och hindrar därigenom bussen från lätt framkomlighet in till hållplatsen då bussen skall stanna där för att hämta/släppa av passagerare, det är väldigt irriterande för både bussförare såväl som busspassagerare.

Som bilförare måste man respektera och rätta sig efter trafikregler som parkeringsförbud på busshållplatser! På de gator där parkeringsförbud gäller enligt vägmärke får man heller inte parkera alls, och bilister som ”långtidsstannar” på eller omedelbart före en busshållplats bara hindrar eller stör busstrafiken onödigtvis! Vill man ”långtidsstanna”, exempelvis i syfte att vänta in någon passagerare, så får man se till att göra det någonstans där det är lämpligt!
Björn He 2024-05-12 12:59 ! Citera #
:) 2024-05-11
Förare i vänsterfilen... Om höger är ledigt håll dig där tack. Otroligt störigt att fastna bakom väglöss som åker segt i vänsterfil när högerfilen är ledig!
Du får dock inte köra om en framförvarande fordonsförare i vänster körfält till höger (om hastighetsbegränsningen är högre än 70 km/tim), enligt Trafikförordningen, och om du gör det ändå så bryter du själv mot gällande trafikregler. För övrigt kör så gott som ingen i vänstra filen i lägre hastighet än högsta tillåtna utan de flesta kör tvärtom cirka 10-20 km/tim fortare än högsta tillåtna hastigheten när de kör om andra långsammare fordon i högra filen. På trefiliga motorvägssträckor är det väl relativt många som kör i mittersta körfältet trots att de varken kör om andra fordon eller ens håller högsta hastigheten, men man själv har då inget annat alternativ än att anpassa sig och agera utefter de omständigheterna; den bästa körtekniken är då att ha blicken så långt framåt som möjligt och, om man närmar sig en långsammare fordonsförare i mittersta filen, så snabbt som möjligt placera sig i körfältet närmast mittbarriären och köra där tills man kommit förbi alla ”mittfilssniglar”. Jag har själv varit tvungen att ta till sån körteknik vid färd på Nynäsvägens trefiliga 100-sträcka mellan Trångsund/Farsta och Haninge (som dock var 110-sträcka när jag nästan just hade körkort), så gott som alla körde där i mittersta körfältet trots att de körde betydligt långsammare än 110 km/tim, de flesta kör säkert likadant nu när 110-gränsen som gällde där är sänkt till 100.
Gäst 2024-05-12 17:04 ! Citera #
Ingenting. Jag försöker vara så lite emotionell när jag kör bil som möjligt. Spelar ingen roll om andra trafikanter kör regelmässigt fel eller inte som din version av hur man borde köra, alla som kör bil har en gemensam skyldighet att få trafiken så säker som möjligt och förhindra trafikolycka. Kör han för långsamt? Kanske får han problem med bilen och kan inte köra snabbare på ett säkert sätt. Kör han för snabbt och inte väjer för dig? Vem vet hans barn kanske ligger i akuten efter en olycka. Oavsett anledning så är en irriterad förare riskerar att agera icke rationellt och utgör en fara i trafiken. Du vill absolut inte riskera detta i onödan.
Björn He 2024-05-12 18:04 ! Citera #
Gäst 2024-05-12
Ingenting. Jag försöker vara så lite emotionell när jag kör bil som möjligt. Spelar ingen roll om andra trafikanter kör regelmässigt fel eller inte som din version av hur man borde köra, alla som kör bil har en gemensam skyldighet att få trafiken så säker som möjligt och förhindra trafikolycka. Kör han för långsamt? Kanske får han problem med bilen och kan inte köra snabbare på ett säkert sätt. Kör han för snabbt och inte väjer för dig? Vem vet hans barn kanske ligger i akuten efter en olycka. Oavsett anledning så är en irriterad förare riskerar att agera icke rationellt och utgör en fara i trafiken. Du vill absolut inte riskera detta i onödan.
Det spelar ingen roll hur bråttom eller inte bråttom man har i trafiken, man måste alldeles oavsett först och främst iaktta all omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till de rådande omständigheterna för att undvika olycka i trafiken. Bara för att man kan ha bråttom av någon orsak så behöver det inte vara absolut nödvändigt att köra på ett regelvidrigt eller annars trafiksäkerhetsäventyrande sätt, utan att köra på ett sånt sätt riskerar kanske snarare att provocera fram risk för trafikolycka om oturen är framme.
H 2024-05-12 19:22 ! Citera #
Björn He 2024-05-12
Det spelar ingen roll hur bråttom eller inte bråttom man har i trafiken, man måste alldeles oavsett först och främst iaktta all omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till de rådande omständigheterna för att undvika olycka i trafiken. Bara för att man kan ha bråttom av någon orsak så behöver det inte vara absolut nödvändigt att köra på ett regelvidrigt eller annars trafiksäkerhetsäventyrande sätt, utan att köra på ett sånt sätt riskerar kanske snarare att provocera fram risk för trafikolycka om oturen är framme.
Det var väl ändå självklart. Men vad han säger är att han själv inte blir stressad av hur andra uppför sig i trafiken utan bryr sig om sitt eget och att hålla reglerna.. men du börjar babbla om vad man ska göra, ja det är sant men det du svarar på är totalt onödigt eftersom att han säger exakt det du säger i andra ord.
Gäst 2024-05-12 20:52 ! Citera #
Björn He 2024-05-12
Det spelar ingen roll hur bråttom eller inte bråttom man har i trafiken, man måste alldeles oavsett först och främst iaktta all omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till de rådande omständigheterna för att undvika olycka i trafiken. Bara för att man kan ha bråttom av någon orsak så behöver det inte vara absolut nödvändigt att köra på ett regelvidrigt eller annars trafiksäkerhetsäventyrande sätt, utan att köra på ett sånt sätt riskerar kanske snarare att provocera fram risk för trafikolycka om oturen är framme.
Du missar total poängen och din emotionellt besserwisser attityd gentemot andra trafikanter gör dig till en trafikfara. Hur många trafikolyckor har du varit med som är helt och hållet inte ditt fel, igen?
Björn He 2024-05-12 22:52 ! Citera #
I Stockholms innerstad kan bilister som inte rättar sig efter svängförbud i gatukorsningar vara rätt irriterande; man borde som fordonsförare kunna räkna ut att vissa vägkorsning, framförallt de flesta i Stockholms innerstad, har förbud att svänga vänster av en anledning.
Jag som krockat med ett tiotal olika fordonsförare som missat väjningsplikt emot mig upplevde en gång på Sankt Eriksgatan att en mötande bilistjävel inte väjde för min bil innan sväng till vänster i en gatukorsning, där han inte heller fick svänga till vänster alls men han gjorde tydligen det ändå trots att han själv såg att det var angivet på vägmärken att vänstersväng är otillåten, och jag krockade in i bakre högersidan på hans bil; hade han svängt vänster i vägen för mig lite långsammare så hade jag kanske kört på honom mitt i högra bakhjulet, som då sannolikt hade fått punktering, men nu hann bakhjulet nästan precis passera innan min bils påkörning i hans högersida.

Jag tycker å andra sidan att det är onödigt att ha förbud mot vänstersväng vid exakt varenda gatukorsning i innerstaden, det borde räcka att ha förbud mot vänstersväng enbart på de gator som är relativt hårt trafikerade, där fordonsförare som vill svänga vänster utgör en stor risk för fara eller trafikfarligt hinder (för dels bakomvarande fordon men framförallt för mötande fordon).
Vissa bredare gatukorsningar borde om möjligt byggas om till cirkulationsplats så att det är möjligt att svänga till vänster på ett trafiksäkert sätt (runt en rondell).
Gäst 2024-05-13 12:11 ! Citera #
Epor som spelar för hög musik mitt i natter
Björn He 2024-05-13 13:21 ! Citera #
Gäst 2024-05-13
Epor som spelar för hög musik mitt i natter
Det borde vara lag på att hög musik är otillåten under nattetid. Helst av allt borde en bilradio vara på tyst läge, eller åtminstone på så låg volym som möjligt, under nattetid.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo