Start > Körkortsforum > Vad stör du dig på i trafiken?

Vad stör du dig på i trafiken?

Gäst 2024-05-09 19:48 ! Citera #
Här är alla välkomna att utbyta tankar och erfarenheter av händelser eller situationer i trafiken.

Jag är själv nybliven körkortstagare och har redan stört mig orimligt mycket på förare som aktivt väljer att inte blinka ut ur rondeller.

Skitgrej, men fan för er ändå! :)

Vad stör dig?
Björn He 2024-05-09 22:40 ! Citera #
Gäst 2024-05-09
Här är alla välkomna att utbyta tankar och erfarenheter av händelser eller situationer i trafiken.

Jag är själv nybliven körkortstagare och har redan stört mig orimligt mycket på förare som aktivt väljer att inte blinka ut ur rondeller.

Skitgrej, men fan för er ändå! :)

Vad stör dig?
Man behöver inte alltid bli kuggad på uppkörningen för att man (av mänsklig glömska) missar att ge tecken vid sväng eller utfart ur cirkulationsplats, i en lindrig trafiksituation kan det vara okej att missa tecken, man ger ändå normalt inte tecken när man cyklar eftersom man då saknar körriktningsvisare.
Jag blinkar själv så gott som alltid höger strax före utkörning ur cirkulationsplats men tycker det kan vara ganska onödigt att ge tecken vid minirondeller där så gott som alla som inte blinker normalt ändå färdas rakt fram förbi rondellen. Varför man ska ge tecken om utfart från en cirkulationsplats är kanske en fråga om att tydligt visa sin avsikt att svänga eller lämna cirkulationsplats.
Vid exempelvis trevägskorsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen-Valutavägen i Stockholmsförorten Hägerstensåsen kan det kännas ganska onödigt att ge tecken till höger vid körning ut ur cirkulationen vid färd rakt fram från Bäckvägen in på Sparbanksvägen eller tvärtom eftersom den körriktningen ändå är rakt fram och man måste inte i normalfallet ge tecken vid färd rakt fram. Det kan däremot i en sån trevägsrondell vara ganska viktigt att ge tecken till vänster vid planerad vänstersväng eller vändning, för då visar man tydligare sin avsikt att svänga till vänster runt rondellen, men juridiskt sett är det inte påbjudet att ge tecken till vänster vid vänstersväng i en rondell utan bara påbjudet att ge tecken till höger i god tid före utfart från cirkulationen (men det är å andra sidan inte heller otillåtet att vid infart till cirkulationen ge tecken till vänster vid färd till utfarten på vänster sida av rondellen).
RiverOak 2024-05-10 13:44 ! Citera #
Björn He 2024-05-09
Man behöver inte alltid bli kuggad på uppkörningen för att man (av mänsklig glömska) missar att ge tecken vid sväng eller utfart ur cirkulationsplats, i en lindrig trafiksituation kan det vara okej att missa tecken, man ger ändå normalt inte tecken när man cyklar eftersom man då saknar körriktningsvisare.
Jag blinkar själv så gott som alltid höger strax före utkörning ur cirkulationsplats men tycker det kan vara ganska onödigt att ge tecken vid minirondeller där så gott som alla som inte blinker normalt ändå färdas rakt fram förbi rondellen. Varför man ska ge tecken om utfart från en cirkulationsplats är kanske en fråga om att tydligt visa sin avsikt att svänga eller lämna cirkulationsplats.
Vid exempelvis trevägskorsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen-Valutavägen i Stockholmsförorten Hägerstensåsen kan det kännas ganska onödigt att ge tecken till höger vid körning ut ur cirkulationen vid färd rakt fram från Bäckvägen in på Sparbanksvägen eller tvärtom eftersom den körriktningen ändå är rakt fram och man måste inte i normalfallet ge tecken vid färd rakt fram. Det kan däremot i en sån trevägsrondell vara ganska viktigt att ge tecken till vänster vid planerad vänstersväng eller vändning, för då visar man tydligare sin avsikt att svänga till vänster runt rondellen, men juridiskt sett är det inte påbjudet att ge tecken till vänster vid vänstersväng i en rondell utan bara påbjudet att ge tecken till höger i god tid före utfart från cirkulationen (men det är å andra sidan inte heller otillåtet att vid infart till cirkulationen ge tecken till vänster vid färd till utfarten på vänster sida av rondellen).
Fast du har faktiskt två körriktningsvisare när du cyklar. Tyvärr har folk blivit allt sämre på att använda dem.
RiveOak 2024-05-10 13:49 ! Citera #
Folk som inte kan hålla avstånd. Kör man 70 på en 70-väg så är det nästan alltid nån tjomme som kommer och nosar en i baken och stressar på. Eller när man stannar i en korsning i motlut och nån trycker upp bakom en så man inte har nån marginal att rulla bakåt några centimeter om det skulle behövas.
Kort och gott folk som stressar sig fram i trafiken. Har aldrig förstått vad det är de har så bråttom till/ifrån.
Björn He 2024-05-10 14:10 ! Citera #
RiverOak 2024-05-10
Fast du har faktiskt två körriktningsvisare när du cyklar. Tyvärr har folk blivit allt sämre på att använda dem.
Sträcka ut armen i sidled för att ge tecken om sväng med cykel behöver man kanske i regel enbart göra om man har bakomvarande fordonsförare, då är det nödvändigt att tydligt visa sin avsikt att svänga i en korsning, för att försöka hindra fordonsföraren från att försöka köra om en som cyklar när en försöker svänga. När jag cyklar så sträcker jag inte ut armen om jag ser bakom mig att inga fordon är nära bakom mig, att ge tecken med armen då är rätt onödigt.
Björn He 2024-05-10 14:24 ! Citera #
RiveOak 2024-05-10
Folk som inte kan hålla avstånd. Kör man 70 på en 70-väg så är det nästan alltid nån tjomme som kommer och nosar en i baken och stressar på. Eller när man stannar i en korsning i motlut och nån trycker upp bakom en så man inte har nån marginal att rulla bakåt några centimeter om det skulle behövas.
Kort och gott folk som stressar sig fram i trafiken. Har aldrig förstått vad det är de har så bråttom till/ifrån.
Men för att köra i nästan exakt 70,0 km/tim (men inte fortare) på en 70-väg så måste man köra med hastighetsvisaren omedelbart under 75-strecket på mätaren, eftersom mätaren (på de flesta personbilar) är konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i.
För övrigt är det rätt irriterande och dessutom trafiksäkerhetsäventyrande att bilister i omkörningsfilen på motorvägen relativt sällan kör i exempelvis högst 100 km/tim när max 100 gäller, utan snarare kör fortare än 100 som om de tror det är ”fri hastighet vid omkörning” och bilister som kör så fort håller oftast inte tillräckligt avstånd bakom en framförvarande som kör i exakt 100,0 km/tim, trots att det är påbjudet att köra med tillräckligt avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det (i händelse att det stannar eller sänker hastigheten), och en som håller hastigheten riskerar ju i en sån trafiksituation att bli påkörd bakifrån om den av någon orsak måste bromsa eller sänka hastigheten, det kan exempelvis komma en lastbil utkörande till vänstra körfältet från högra filen för att köra om någon annan långsammare lastbil och om en bakomvarande bilist då kör för fort och dessutom för nära bakom en som kör i 100,0 km/tim och måste sänka hastigheten så riskerar en att bli påkörd ”från ryggen”.
Men generellt sett är en bakomvarande fordonsförare alltid själv ansvarig för att inte köra på en framförvarande ”från ryggen”, man är som det står i Trafikförordningen skyldig att hålla tillräckligt avstånd bakom ett fordon för att kunna undvika risk för kollision, och att köra på ett fordon ”från ryggen” är ett grovt trafikbrott som riskerar att ge körkortsindragning; ex-trafikpolisen Tomas Samuelsson har sagt att bara körning ”farligt nära bakom ett framförvarande fordon” kan leda till böter för ”underlåtelse att anpassa avståndet till framförvarande fordon”.
Gäst 2024-05-10 16:29 ! Citera #
Stör mig något otroligt på folk som lägger sig precis efter en bara för att man inte kör för fort utan kör enligt hastighetsbegränsningen. Liksom?? Jag tänker inte bryta mot lagen bara för att du inte kan köra bil
Olle 2024-05-10 16:33 ! Citera #
A-traktor med förare som glor på telefonen.
RiverOak 2024-05-10 21:02 ! Citera #
Björn He 2024-05-10
Sträcka ut armen i sidled för att ge tecken om sväng med cykel behöver man kanske i regel enbart göra om man har bakomvarande fordonsförare, då är det nödvändigt att tydligt visa sin avsikt att svänga i en korsning, för att försöka hindra fordonsföraren från att försöka köra om en som cyklar när en försöker svänga. När jag cyklar så sträcker jag inte ut armen om jag ser bakom mig att inga fordon är nära bakom mig, att ge tecken med armen då är rätt onödigt.
Detsamma gäller ju egentligen alla fordon. Finns det ingen trafik i närheten så är det onödigt att blinka. Dock är det bra att göra det ändå, utifall det skulle finnas/dyka upp trafik som man inte ser, och det är bra att ha det som vana.
Björn He 2024-05-11 11:57 ! Citera #
RiverOak 2024-05-10
Detsamma gäller ju egentligen alla fordon. Finns det ingen trafik i närheten så är det onödigt att blinka. Dock är det bra att göra det ändå, utifall det skulle finnas/dyka upp trafik som man inte ser, och det är bra att ha det som vana.
Det kan ju kännas väldigt onödigt att ge tecken till höger vid högersväng i en korsning där höger är påbjuden körriktning, normalt av orsaken att vänster är otillåten körriktning eftersom det är enkelriktad trafik. För övrigt är det ganska onödigt av bussförarna att ge tecken in mot vägkanten vid stopp på en hållplats, egentligen måste inte bussförare ge tecken till vägkanten vid stopp på hållplats utan man måste bara ge tecken vid start från vägkanten efter att ha stannat eller parkerat, och körlärare har ändå sagt att blinkande åt höger vid stannande eller parkering (längs höger vägkant) lätt kan förvirra andra trafikanter som lätt kan (miss)tolka det som planerad högersväng i en korsning. Bussförare blinkar väl normalt höger vid stopp på hållplats för att tydligt visa bakomvarande fordonsförare att bussen stannar för på- och avstigning, det är ju inte otillåtet bara för att det inte är påbjudet att göra det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 17:52
1
I dag 00:49
6
I går 23:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest