Start > Körkortsforum > Köra mot rött

Köra mot rött

Puma 2024-06-06 10:52 ! Citera #
Ja, rödljuskameror finns i Sverige och används för att förbättra trafiksäkerheten i korsningar. De är vanligtvis installerade i korsningar där det finns en betydande risk för olyckor på grund av bilister som kör mot rött ljus. Syftet med rödljuskameror är att avskräcka förare från att begå trafikförseelser och på så sätt minska antalet olyckor och öka säkerheten för alla trafikanter.

Rödljuskameror i Sverige drivs oftast av Trafikverket i samarbete med polisen. De kameror som används är både automatiska och kapabla att fotografera fordonets registreringsskylt samt ge underlag för böter om man påträffas med att köra mot rött ljus. Informationen från kamerorna granskas sedan av polisen, som utfärdar eventuella böter.

Som vid andra former av trafiksäkerhetskameror är rödljuskameror ofta försedda med förvarningsskyltar för att informera förare om deras närvaro, vilket betraktas som en preventiv åtgärd för att säkerställa att förare håller sig inom lagen.
Gäst 2024-06-06 11:31 ! Citera #
Puma 2024-06-06
Ja, rödljuskameror finns i Sverige och används för att förbättra trafiksäkerheten i korsningar. De är vanligtvis installerade i korsningar där det finns en betydande risk för olyckor på grund av bilister som kör mot rött ljus. Syftet med rödljuskameror är att avskräcka förare från att begå trafikförseelser och på så sätt minska antalet olyckor och öka säkerheten för alla trafikanter.

Rödljuskameror i Sverige drivs oftast av Trafikverket i samarbete med polisen. De kameror som används är både automatiska och kapabla att fotografera fordonets registreringsskylt samt ge underlag för böter om man påträffas med att köra mot rött ljus. Informationen från kamerorna granskas sedan av polisen, som utfärdar eventuella böter.

Som vid andra former av trafiksäkerhetskameror är rödljuskameror ofta försedda med förvarningsskyltar för att informera förare om deras närvaro, vilket betraktas som en preventiv åtgärd för att säkerställa att förare håller sig inom lagen.
Noll källor presenterar du, jag hittar bara gamla små försöksprojekt i Sverige. Hittar ingen info om rödljuskamera hos Polisen eller Trafikverket.
Björn He 2024-06-06 14:30 ! Citera #
Det är väl likadant med fortkörning, man kan få böter för att ha kört i för hög hastighet enbart om en trafiksäkerhetskamera har registrerat den för höga hastigheten och fotat eller annars om trafikpolisen noterat körning i för hög hastighet vid en hastighetskontroll. I Sverige finns inga trafiksäkerhetskameror som fotar fordon som inte stannar vid rött ljus, och såna kameror behövs ändå inte, för det är bestraffningsbart ändå att fortsätta köra trots rött ljus; orsakar man eventuell kollision med någon trafikant som har grönt så är man ersättningsskyldig för trafikskadan, och ersättningsskyldigheten går ju på trafikförsäkringen. Såna trafikolyckor polisanmäls kanske oftast inte men om den anmäls så riskerar en som haft rött ljus att få betala böter för att inte stannat vid rött ljus.
Puma 2024-06-06 15:39 ! Citera #
Ja du har säkert rätt för jag hittar bara bilder från utlandet.... för det är bestraffningsbart ändå att fortsätta köra trots rött ljus skrev du! det är väll lika dan med att köra för fort... det är ju också straffbart och ändå finns det kameror men inte då för rödljus
Puma 2024-06-06 15:42 ! Citera #
Behövs ändå inte, för det är bestraffningsbart ändå att fortsätta köra trots rött ljus;
vad menar du med detta? det är väll straffbart att köra för fort ochså.
Puma 2024-06-06 16:19 ! Citera #
Juridiskt sett, nej! Det krävs i regel att någon trafikpolis i tjänst observerat på plats att man inte följt trafikregler, om man skall kunna få böter för det. Visst kan något vittne som ser dig färdas mot rött ljus filma det, men såna bildbevis hjälper inte, för det krävs fortfarande att någon trafikpolis observerat det på plats. Om du orsaker en eventuell kollision med någon fordonsförare som har grönt ljus så riskerar du däremot att få böter utfärdade av trafikpolisen, om nu kollisionen polisanmäls, trafikpolisen kommer dessutom göra nykterhetskontroll på dig och den du kolliderat med, för att kontrollera om någon av er gjort sig skyldig till rattfylleri.
Om detta stämmer så är jag nöjd och har lärt mig en hel del av björn! kör försiktigt alla.....puma
Gäst 2024-06-07 03:08 ! Citera #
Nej
Tänker fel. 2024-06-08 09:35 ! Citera #
Så klart blir man av med körkortet vid röd ljus körning, dock så klart behöver en polis vara framme.
Men spela roll så är det totalt vansinnigt att riskera livet på andra och dig själv!
Borde vara er tanke!! inte att förlora körkortet.
Livet är viktigare för mig iallafall!!
Björn He 2024-06-08 16:10 ! Citera #
Man behöver inte alltid riskera livet bara för att man inte stannar vid rött ljus. Jag körde mot rött ljus för vänstersvängande på Åbyvägen i korsningen med Götalandsvägen en decemberdag 2014, dock inte för att jag hade bråttom utan snarare för att det var nästan helt omöjligt att stanna före stopplinjen i det snöiga vinterväglaget, bilen började att slira i snön så fort jag bromsade för att stanna vid rött och gled förbi stopplinjen ut i korsningen med den vänstra körbanan.
Som tur var närmade sig inga mötande fordon som hade grönt ljus, då jag av misstag gled förbi rött ljus för vänstersvängande trafik, så jag utgjorde ju ingen trafikfara när jag körde mot rött för vänstersvängande. Med tanke på att jag kunde svänga vänster vid rött ljus för vänstersvängande utan att utgöra fara eller trafikfarligt hinder för mötande fordon som hade grönt ljus så borde man tycker jag fråga sig, är det verkligen strikt förbjudet att färdas vidare vid rött ljus? Det borde ju inte vara förbjudet att icke stanna vid rött ljus utan köra vidare ändå om det är (tillräckligt) trafiksäkert att köra (trots en stoppsignal).

Ett exempel: Fordon på väg ut på Åbyvägen från Götalandsvägen har väjningsplikt enligt vägmärke, och det borde kunna tolkas som att en förare från Götalandsvägen skall/får fortsätta köra om det (mot förmodan) kan göras utan fara eller trafikfarligt hinder för fordon på Åbyvägen, oavsett om trafiksignalen visar rött sken. I en trafiksituation som den här betyder väl väjningspliktsmärket att fordonsförare har väjningsplikt i de fall trafiksignalen ej är i funktion men väjningspliktsskylten borde lika väl kunna betyda att förare som kör in på Åbyvägen, som är en huvudled, skall/får köra vidare om föraren inte har fordon att behöva lämna företräde/fri väg för, även om trafiksignalen visar rött sken.

Ett annat exempel är ett bevakat övergångsställe: En fordonsförare borde inte vara skyldig att stanna vid rött ljus för fordonstrafiken, om ingen gående som har grönt ljus korsar eller just har för avsikt att korsa körbanan, för i en sån situation har man som förare ingen gående att behöva stanna för och det förekommer ändå ofta att (framförallt) cyklister kör vidare ändå vid rött ljus (men vissa gående har vad jag vet varit nära att bli påkörda av en cyklist som försökt köra vidare trots rött för fordonen).
Rött ljus borde betyda att fordonsförare skall stanna, om nödvändigt för att lämna fri väg för gående som har grönt ljus som korsar eller just vill korsa körbanan, inte att en fordonsförare är strikt skyldig att stanna (tills det blir grönt) oavsett om det är nödvändigt att stanna eller ej.
Det är ju inte strikt förbjudet för gående att gå mot rött ljus på bevakat övergångsställe, varför ska det då vara strikt förbjudet att köra mot rött?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov