Jag tycker du ska läsa igenom hels trafikförordningen kapitel 2
Jag vet redan att det står i 2.kap§3 att en trafikant är skyldig att lämna företräde och fri väg för ett utryckningsfordon, och det gäller eller bör åtminstone gälla oavsett om man har väjningsplikt eller rött ljus. Och eftersom jag inte hade utrymme för att styra åt sidan för brandbilar i utryckning då jag hade stannat före stopplinjen vid rött ljus så ansåg jag mig nödgad att trots rött ljus köra vidare ut i gatukorsningen, för att få utrymme för att styra åt sidan för brandbilarna som jag var skyldig att göra med hänsyn till 2kap§3. Brandbilarna hade ju ändå för avsikt att passera korsningen vid rött ljus, så varför skulle det då inte vara tillåtet för mig att passera vid rött om jag får fråga? Jag gjorde ju ändå rätt som lämnade fri väg för brandbilarna, för att lämna fri väg så var jag helt enkelt tvungen att köra ut i korsningen där det fanns utrymme för att styra åt sidan och ge brandbilarna fri väg, och såvitt jag vet så var jag skyldig att göra det oavsett om jag var skyldig att stanna före korsningen enligt trafiksignalen.
Jag svängde förresten höger in på den högra korsande vägen i korsningen då jag lämnade fri väg för brandbilarna, och det var den väg jag var på väg att svänga in på. När jag väl hade kört mot rött ljus så körde jag bara vidare från korsningen, för jag hade väl ingen anledning att behöva backa tillbaka för att vänta på grönt ljus om jag ändå redan hade passerat stopplinjen trots att jag inte fick enligt trafiksignalen.
Nu fick jag inte böter på att inte ha stannat vid rött ljus då jag körde förbi rött ljus bara för att lämna fri väg för brandbilar i utryckning, men om jag mot förmodan skulle få böter på det så skulle jag nog ha överklagat.
Om vi frågar trafikjuristen Ingemar Jeanlo om vad som gäller vid rött ljus så skulle väl han eventuellt säga att det i ett fall som mitt fall ska ha varit tillåtet att köra ut i en bevakad gatukorsning trots rött ljus, om det nu var nödvändigt att passera stopplinjen för att kunna lämna fri väg för utryckningsfordon, och med hänsyn till såna omständigheter ska det inte kunna bli böter på att inte ha stannat vid rött ljus, skulle man få böter på det ändå så bör det överklagas.
Förresten spelar det i vissa fall ingen roll om en trafikant gör fel, exempelvis genom att färdas mot rött ljus, för man måste i en sån trafiksituation se till att stanna eller annars åtminstone sänka farten i god tid om det krävs för att undvika kollision med trafikanten, för man har ingen rättighet att kollidera med en annan trafikant oavsett om trafikanten anses eller inte anses följa trafikregler. Jag fick för sex-sju år sen höra pappan berätta att en man i Singapore hade dödats i en trafikolycka på något övergångsställe där han tydligen gick rakt ut över körbanan utan att se sig för och dessutom trots rött ljus för gående, och när han då av misstag gick i vägen för en bilist som närmade sig i hög hastighet så körde bilisten på honom, han skadades tydligen såpass allvarligt att han nästan omedelbart dog - och bilisten som körde på honom fick indraget körkort ”enbart” med anledning av den påkörningsolyckan, trots att det var den gående som var vållande till olyckan som inte följde trafikregler.
Nu vet jag inte om man kan få indraget körkort i Sverige på att köra över en gående som går över körbanan vid rött ljus, trots att gående inte får det enligt lag, men det ska inte kunna ge någon körkortsåterkallelse eller annan bestraffning för fordonsföraren men den överkörde kan i en sån trafiksituation såvitt jag vet straffas för vårdslöshet i trafik - men däremot kan gående INTE straffas eller få böter på att korsa en körbana trots röd signalgubbe, eller annars på annan plats än ett övergångsställe, sålänge det sker utan fara eller hinder för fordonstrafiken (för det är såvitt jag vet åtminstone i Sverige och Norge inte förbjudet att gå mot rött ljus om nu inget fordon närmar sig).