Start > Körkortsforum > En fråga om att väja för utryc…

En fråga om att väja för utryckningsfordon

Gäst 2023-12-27 10:20 ! Citera #
Som vanligt mycket spekulationer!

Kolla på mos på tuben, trafikpolisen svarar att man aldrig får köra mot rött. Orsakar man en olycka är man rökt, även om man håller undan för blåljus.
Björn He 2023-12-27 18:09 ! Citera #
Gäst 2023-12-27
Som vanligt mycket spekulationer!

Kolla på mos på tuben, trafikpolisen svarar att man aldrig får köra mot rött. Orsakar man en olycka är man rökt, även om man håller undan för blåljus.
Man behöver inte vara vållande till en eventuell trafikskada om man skulle köra vidare ut på en gatukorsning trots rött ljus, för att lämna fri väg för utryckningsfordon. Om jag skulle exempelvis bli påkörd av någon annan bilist som har grönt ljus då jag kör förbi stopplinjen vid rött ljus, för att lämna fri väg för utryckningsfordon, då anser jag att det bör vara bilisten som kört på mig som anses som ensam vållande till trafikolyckan, med hänsyn till att den bilisten inte skulle ha kört på mig då jag kört in i korsningen för att kunna köra åt sidan för utryckningsfordon, utan den bilisten skulle i det fallet ha stannat före korsningen (trots att den hade grönt ljus) och lämna fri väg för utryckningsfordonen som ju har rätt att (med särskild omsorg och försiktighet) passera trots stoppsignal, och under förutsättning att bilisten som kört på mig hade stannat före korsningen för att lämna företräde för utryckningsfordon (trots rött ljus för utryckningsfordonen) så skulle jag INTE ha riskerat att bli påkörd av den bilisten då jag körde förbi stoppsignalen för att få utrymme att styra åt sidan för utryckningsfordonen.

Sen kan jag säga att man KAN anses som vållande till kollision med utryckningsfordon om man inte lämnat fri väg för utryckningsfordonet, med hänsyn till att man är skyldig att lämna företräde och fri väg för ett utryckningsfordon, liksom för ett järnvägståg eller en spårvagn, oavsett om utryckningsfordonet har stopplikt eller väjningsplikt enligt vägmärke eller trafiksignal; förare av utryckningsfordon får som sagt köra mot väjningsplikt utan att lämna företräde eller mot rött ljus, under förutsättning att föraren iakttar särskild omsorg och varsamhet, exempelvis genom att signalera åt trafikanter föraren (egentligen) måste väja för och, efter att ha signalerat åt dem för att påkalla deras uppmärksamhet, iaktta och försäkra sig om att de verkligen har uppmärksammat utryckningsfordonet och visar avsikt att väja för utryckningsfordonet.
Det var någon uppsalatjej som vad jag vet ansågs som ensam vållande och därmed blev ersättningsskyldig (via sin trafikförsäkring) för en kollision med ett utryckningsfordon som körde mot rött ljus, av anledningen att tjejen inte lämnat fri väg för utryckningsfordonet trots att hon var skyldig att lämna fri väg för det och bör ha kunnat väja för utryckningsfordonet om hon hade iakttagit/uppmärksammat att ett utryckningsfordon närmade sig; man kan alltså inte bara köra rakt mot grönt ljus som om grönt ljus skulle betyda att man har absolut rätt att köra, för grönt ljus betyder enligt lag endast att man ska köra vidare OM det kan ske på ett trafiksäkert sätt (och alltså måste man, för att undvika trafikolyckor, exempelvis se till att se upp för en eventuell trafikant som inte följer trafikregler).
Björn He 2023-12-28 14:07 ! Citera #
Lawline.se/answers/far-man-kora-mot-rott-trafikljus-for-att-slappa-forbi-ett-utryckningsfordon

Enligt en jurist på Lawline ska det inte kunna bli böter på att köra mot rött ljus, om man nu är absolut tvungen att passera stopplinjen vid rött ljus för att kunna lämna fri väg för utryckningsfordon, under förutsättning att man iakttar den försiktighet som krävs för att undvika trafikfara för någon trafikant som har grönt ljus då man kör vidare trots rött ljus för att kunna lämna fri väg för utryckningsfordonen. Föraren av utryckningsfordonet måste i sin tur iaktta särskild omsorg och försiktighet genom att signalera åt andra trafikanter att lämna företräde och efter att ha påkallat andra trafikanters uppmärksamhet försäkra sig om att de verkligen har uppmärksammat och visar avsikt att väja för utryckningsfordonet (trots att de själva har grönt ljus).

Jag utgjorde såvitt jag vet ingen trafikfara då jag körde vidare ut i gatukorsningen, trots att jag inte fick enligt trafiksignalen, för att kunna styra åt sidan för en kolonn av brandbilar som närmade sig mig bakifrån då jag hade stannat vid rött ljus. Den korsande fordonstrafiken som hade grönt då hade såvitt jag minns stannat upp före korsningen, för att lämna fri väg för brandbilarna, så jag kunde ju då utan fara köra vidare ut i korsningen för att få utrymme att styra åt sidan för brandbilarna, jag var faktiskt tvungen att köra förbi stopplinjen vid rött ljus och svänga in på den högra korsande vägen för att kunna släppa fram utryckningsfordonen, och jag som ändå var på väg att svänga höger i korsningen körde sen bara vidare (för det fanns ju ingen anledning för mig att behöva backa tillbaka och vänta tills jag fick grönt ljus om jag nu redan hade passerat vid rött ljus).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov