Start > Körkortsforum > Värsta övningskörminnet?

Värsta övningskörminnet?

Börje Kugg 2018-08-27 05:24 ! Citera #
I början av min övningskörning. Kör i 80 km/h på landsväg. En svart BMW suv i motsatt körfält ska svänga vänster och korsa mitt körfält. Den stannar still och tittar. Sedan gör den en grav missbedömning av hastighet och avstånd till min bil och svänger över. Jag reagerar instinktivt och tvärnitar. Som tur är höll bilen bakom mig avståndet och hinner även den reagera. Det är det närmsta jag varit en krock hittills. Jag är inte säker på att jag skulle ha reagerat snabbare idag när jag har körkort ,då jag var på helspänn första gångerna man var ute och körde i riktig trafik.
Gäst 2018-08-28 00:53 ! Citera #
Förvisso 2 år sedan jag tog mitt kort nu.
Måste väl antingen ha varit när jag övningskörde Lastbil och minsann trodde jag skulle hinna ut i korsningen, kan säga att körläraren var inte särskilt glad. :P

På personbilsbiten är det nog när jag fick motorstopp en bra många gånger i en uppförsbacke vid rusningstid ... fy va frustrerad jag var på mig själv!

Annars har det väl varit lite bagateller, varit nära på å bli påkörd bl.a.
Gäst 2018-10-02 00:24 ! Citera #
Kom till en medvetet busk-skymd rondell, något jag inte var van vid, trött av för mkt övning och fartblind av att precis tagit en motorvägsavfart. Handledaren ouppmärksam. Skymtar en bil i buskarna, men förvirrad av situationen kör jag in ändå, blir nästan kollision.
Groda 2019-05-12 19:53 ! Citera #
Skulle svänga till höger i en T-korsning och har väjningsplikt. Kollar länge och noga till vänster och börjar rulla fram. När jag kommit ut nån meter i vägen kommer en RÖD BIL från vänster. Jag stannade då inte mitt i vägen utan svänger runt ratten och kör upp på en trottoar (Som tur var så gick ingen där). Har aldrig skämts så mycket som då :( Antagligen hade jag för hög fart och kanske skulle ha tittat lite tidigare åt vänster då bilen antagligen var skymd av något då jag inte såg den. Det var i alla fall riktigt obehagligt och jag kommer aldrig glömma den där RÖDA BILEN. :o
Henkipenki 2019-05-22 13:19 ! Citera #
Det värsta övningskörningsminnet var nog under min uppkörning idag. Efter att ha klarat kunskapsprovet på första försöket hade jag stora förhoppningar att också klara körprovet på första försöket. Inledningsvis var jag väldigt nervös, men trafikinspektören lyckades lugna mig genom att samtala om diverse ämnen.

Efter flera moment gör jag en högersväng på landsväg och kommer in på en grusväg. Då jag aldrig kört där förut och vägskicket var relativt dåligt körde jag 30-40 km/h. Inspektören frågar: ”Vad är hastighetsbegränsingen här?”. Och jag är korkad nog och svarar 30 km/h. Efter att jag har svarat inser jag att det är 70km/h utanför tätbebyggt område och hon påpekar detta. ”Du kör tok för sakta, du får köra ca 60 km/h, men 30 km/h är oskäligt sakta”.

Härligt. Nu blir jag kuggad tänkte jag. Därefter kör vi på ett flertal vägar och i tätbebbygt området med många skymda hörn. Klarar detta exemplariskt och får sedan veta att jag klarade körprovet.

Så stolt och tacksam att inspektören gjorde en helhetsbedömning! Mycket stolt och glad!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest